استخدام وزارت خارجه

: وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه یکی از 18 وزارتخانهٔ دولت ایران است و در کنار شورای عالی امنیت ملی وظیفهٔ رسیدگی به امور بین‌المللی کشور را به عهده دارد. در حال حاضر دکتر محمدجواد ظریف سکان‌دار این وزارتخانه است.

شرایط استخدام در وزارت امور خارجه:

متقاضیان استخدام در وزارت امور خارجه باید اول در امتحان  سازمان سنجش شرکت کنند سپس بعد از قبول شدن در امتحان باید شرایط و فرم زیر را تهیه کنند.

مدارک موردنیاز:
اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه متقاضی و همسر (درصورت تاهل)
اصل و تصویر کارت ملی(پشت و رو)
اصل و تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
اصل و تصویر مدرک تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)
اصل و تصویر مدرک ایثارگری با تایید مراجع ذیربط
اصل و تصویر قرارداد غیررسمی و تمام وقت در نهاد های دولتی در صورت اشتغال
شش قطعه عکس ۴*۳ پشت نویسی شده
تصویر کارنامه آزمون عمومی

داشتن مدرک ICDL برای ثبت نام 

جهت شرکت در دوره های ICDL اینجا کلیک کنید

اهمیت مدرکICDL :

مدرک ICDL گواهینامه است بین المللی که دریافت ان به معنی رسیدن به درجه ای از مهارت در کار با کامپوتر است.

اخذ مدرک ICDL نشان دهنده این است که فرد توانایی های اصلی و مهارت های مقدماتی برای کار با کامپوتر را دارد. یاد گیری ICDL بسیار اسان می باشد و فقط نیاز به شناخت نرم افزار و سخت افزار است .

مدرک ICDL معتبر,که همان مدرک رسمی وزارت علوم است  که بعد از ترجمه در سراسر جهان اعتبار دارد.
 

کارمندان :

کارمندان وزارت خارجه بر اساس اساسنامه مصوب ۱۳۴۷ بر دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. اداری (خدمات و پشتیبانی)
  2. سیاسی

شرایط ورود به رسته سیاسی: بر اساس ماده سه مقررات استخدامی وزارت خارجه، کلیه کارمندان وزارت خارجه به دو رسته سیاسی و اداری تقسیم می‌شوند. ورود به رسته اداری شرایط خاصی ندارد ولی بر اساس ماده پنج اساسنامه، شرط ورود به رسته سیاسی؛ داشتن لیسانس یا بالاتر در یکی از رشته‌های علوم سیاسی و بین‌المللی، حقوق بین‌الملل و اقتصاد بین‌الملل، نداشتن تابعیت غیراکتسابی ایران؛ نداشتن همسر خارجی یا همسری که دارای تابعیت اکتسابی باشد، و علاوه بر اینها شرکت در امتحان کتبی و کسب بهترین معدل و انجام مصاحبه جهت آزمون فن بیان و وضع ظاهر و شخصیت.  شرایط مدیریت در وزارت خارجه: بر اساس مفاد ماده ۲۲ اساسنامه وزارت خارجه، مدیران کل و روسای ادارات از بین کارمندان رسته سیاسی که به مقام سفارت رسیده باشند؛ انتخاب می‌شوند و سرپرستان ادارات باید حداقل مقام رایزن دوم باشند. میزان سوابق مورد نیاز برای تغییر مقام‌های سیاسی در وزارت خارجه به این شرح است: وابستگی به دبیر سومی دو سال دبیر سومی به دبیر دومی سه سال دبیر دومی به دبیر اولی سه سال دبیر اولی به رایزن سومی سه سال رایزن سومی به رایزن دومی سه سال رایزن دومی به رایزن یکمی سه سال برای عبور از رایزن یکمی به درجه سفیر سه سال و با تصویب شورای معاونین و موافقت وزیر. برای ورود به هر یک از مدارج فوق نیاز به آزمون و بررسی سوابق و صلاحیت‌ها است.

جهت ثبت نام در دوره ICDL اینجا کلیک کنید.

تاریخچه وزارت امور خارجه:

وزارت امورخارجه، اولین وزارتخانه تاسیس‌شده در ایران است که در زمان آقامحمدخان قاجار و به منظور برقراری روابط سیاسی با سایر دولت‌ها، تأسیس شد. در ابتدا، آن را سازمان امور خارجی یا دفترخانه غُربا می‌نامیدند. نخستین فردی که برای تصدی این وزارتخانه، گماشته شد، رضاقلی‌خان منشی‌الممالک بود که پیشتر، زمامدار وزارت امور داخله بود و به مدت ۱۲ سال، سرپرست سازمان امور خارجی شد و بعد از آن، نوبت به معتمدالدوله نشاط رسید. نخستین نظامنامه این وزارتخانه، توسط مؤتمن الملک، تنظیم شد و در سال ۱۲۹۹ هجری قمری، به تصویب شاه وقت رسید. دومین نظامنامه این وزارتخانه، به همت نصرالله مشیرالدوله تدوین شد و در سال ۱۳۱۸ هجری قمری، به امضای مظفرالدین‌شاه رسید.

 

مؤسسه خرد ، ضمن بهره برداری از برترین اساتید کشور در حوزه ICDL اقدام به برکزاری دوره های ICDL بعدی کرده است.

جهت شرکت در دوره های اموزشی ICDL  در موسسه خرد اینجا کلیک کنید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *