بررسی و مقایسه دو نرم افزار 3D Max و Maya

مقایسه نرم افزار 3D max  و مایا

بررسی کلی نرم افزار 3D max و Maya

اولین کار برای ورود به دنیای گرافیک سه بعدی انتخاب یک نرم افزار مناسب و کاربردی است که پاسخ گوی نیاز های شماباشد البته این انتخاب به سادگی اتفاق نمی  افتد ، نرم افزار های بسیار فراوانی وجود دارد که این قابلت را دارند اما ما در ایجا به معرفی دوتا نرم افزار بسیار معروف در این حوضه میپردازیم 3D max و Maya.

حالا ابتدایی ترین سوالاتی که پیش می اید این است که کدام یک از این دو برنامه بهتر میباشد؟ کدام یک به شما اجازه می دهد تا مدل های شگفت انگیز سه بعدی را سریع تر ایجاد کنید؟ و اینکه کدام یک از این دو میتوانند کار شما را به نتیجه دلخواهتان برسانند؟ در این مقاله به اختلاف بین این دو برنامه، و همچنین نقاط قوت و ضعف هر دو  پرداخته و به تمام سوال های مهم مکس یا مایا پاسخ می دهیم.

اولین سوالی که اینجا به وجود می آید این است که کدام یکی از این دونرم افزار بهتر است ؟کدام یک به شما توانایی ایجاد مدل های بهتر و زیبا تر را میدهد؟ و این که کدام یک شما را به هدف دخواهتان میرساند.

ابتدایی ترین سوال این است که کدام یک از این نرم افزارها سبب نزدیک تر شدن ما به هدف میشود؟ درواقع نمیتوان جواب قطعی برای این سوال داد. زیرا اگر دو نرم افزار را با این نگاه مقایسه کنیم که ضعف های  Maya بیشتر است یا 3D max ، روش صحیحی نیست و به نتیجه نمیرسیم چون در این حوضه  فاکتور اصلی مهارت شما است که تاثیر مستقیم روی کیفیت کار دارد . مثلا اگر شما یک مدل ساز سه بعدی حرفه ای در مایا هستید، اما پروژه مورد نظر شما را مستلزم  به استفاده از تری دی مکس و آموزش 3D max  کرده ، پس دراین محیط به شما کار با مدل سازی تری دی مکس را اموزش میدهند ، نهایتا هم نتیجه ی کار شما دیده میشود، نه نرم افزار مورد استفاده .

 برای شرکت در دوره آموزشی نرم افزار 3D max کلیک کنید

سوال اول این است شما برای چه کاری از برنامه تری دی مکس یا مایا میخواهید استفاده کنید ؟

آیا هدف شما این است که شخصیت های 3D  ایجاد کنید یا ساخت انیمیشن؟ یا حتی قصد دارید طراحی بازی انجام دهید(که در این صورت از نرم افزارهای کاربردی برای ایجاد مدلهای بازی یا  ساخت انیمیشن استفاده خواهید کرد.) یا از برنامه برای شبیه سازی معماری استفاده کنید  یا برای ساخت فیلم. هر کدام یک از این اهداف که باشد ، باید دقیقا بدانید که چه کاری می خواهید با برنامه انجام دهید، چرا که این نیاز شماست که  کمک می کند برای انتخاب تصمیم بگیرید.

رندر گیری

هم نرم افزار 3D max و هم نرم افزار Maya دارای موتور رندر گیری در ساختار خود هستند، بنابراین در هر دو محیط محدودیتی برای رندر گیری ندارید. البته راه و روش کمی باهم متفاوت است اما هر دو نتایج قابل قبول را ایجاد میکنند.

مدل سازی

3D max دارای ابزارهای بسیار قوی مدل سازی با کتابخانه بسیار گسترده از اصلاح کننده ها بوده برای شما مدل سازی را آسان تر میکند. باتوجه به این موضوع که چقدر در دنیای سه بعدی تازه وارد هستید، مدل سازی در نرم افزار3D max میتواند راحت از Maya  باشد. مثلا اگر اشنایی با booleon  دارید باید گفت که کار با 3D max آسان تر از maya  است .البته در دید اول یک عملیات ساده است اما مسئله فقط در این جا نیست و بخش دیگر نرم افزار هم این روند را پی میگیرند

3D max به طراحان سه بعدی اهمیت زیادی داده و نرم افزار 3D max design  را برای معماران و طراحان ایجاد کرده که بسیار محبوب درمیان این جامعه است.مدل سازی در maya به نسبت کمی سخت تر از 3D max است و برخی مدل های پیچیده در 3D max زود تر به نتیجه میرسند. اما پس از انتشار maya 2014  و قراردادن ابزار های مدل سازی و همچنین ابزار های بزرگ و یک گردش کار به مراتب سریع تر ، باعث شد دوباره maya  رشد کن و جزء رقیب اصلی 3D max قرار بگیرد.

 برای شرکت در دوره آموزشی نرم افزار 3D max کلیک کنید

انیمیشن

در کل ، نرم افزار Maya  به عنوان یک برنامه قوی در زمینه انیمیشن سازی دیده میشود که حاوی کتابخانه بزرگی از ابزارهای مناسب برای انیمیشن سازی است . قابلیت شخصی سازی را با کمی دانستن زبان MEL یا python برای شما فراهم کرده . ولی این موضوع به این معنی نیست که انیمیشن سازی در 3D max بسیار سخت باشد و اکثر موارد یک انیمیشن را میتوان در دو نرم افزار ساخت اما وقتی حرف راحتی و استفاده از ابزار ها میشود maya  نسبت به 3D max برتری دارد.

ریگ کردن (آماده سازی جهت متحرک کردن)

Maya زمانی که موضوع ریگ کردن مورد توجه قرار میگیرد برتری دارد ولی برای ریگ کردن حرکات پیچیده نیاز به برنامه نویسی داریم .درصورتی با استفاده از 3D max میتوان به سادگی ریگ کرد اما در maya  شما میتوانید حرکات پیچیده ایجاد کنید که در 3D max دشوار تر است .

.مقایسه نرم افزار 3D max  و مایا

جایی که 3D max می درخشد

3D max از ابزارهای قدرتمند مدل سازی اش شناخته میشود که به شما این توانایی را می دهد تا مدل های سه بعدی پیچیده ای با گردش کاری بسیار سریع و اصلاح کننده های قوی بسازید و  همچنین به شما اجازه می دهد تا تمام ابزارهای مدل سازی چندگانه  موجود را در یک فضا دراختیار داشته باشید. علاوه بر این ویژگی های تجسمی معماری است که Maya  در اختیار شما نمیگذارد. اگر  شما به تازگی با 3D max CG آشنا شده باشید ، می توانید به راحتی  درک کنید که این ویژگی در مقایسه با maya باعث راحت تر شدن فضا برنامه برای استفاده شده است.

 برای شرکت در دوره آموزشی نرم افزار 3D max کلیک کنید

سخن اخر

در این مقاله شما با برخی ویژگی های هر نرم افزار آشنا شنید. و این که از کدام نرم افزار استفاده کنید تماما به نیاز شما بستگی دارد و نمیتوان گفت که مطقلا maya  بهتر است یا 3D max چون هرکدام در حوضه تخصصی خودش بسیار عالی است .

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *