در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ نکات و توصیه های مهم

در اولین جلسه مشاوره، مهم است که شما و مشاورتان از یکدیگر آشنا شوید و ارتباط مثبتی برقرار کنید. این جلسه برای تعیین اهداف، نقاط ضعف و قوت شما، و بررسی مسائلی که نیاز به مشاوره دارید، بسیار حیاتی است. این نکات می‌توانند به شما در اولین جلسه مشاوره کمک کننده باشند:

چرا باید برای اولین جلسه مشاوره خود آماده شوید؟

آماده شدن برای اولین جلسه درمانی ممکن است برای برخی سخت و برای برخی ترسناک و اضطراب آور باشد، اما مهم است که برای اولین جلسه مشاوره خود آماده باشید و نسبت به درمان خوش بین باشید. رفتن به درمان یک اقدام شجاعانه است و باید به خود افتخار کنید.

آماده شدن برای اولین جلسه درمان به شما کمک می کند تا:

  • نگرانی هایتان را سازمان دهی کنید.
  • مسائل مهم و دغدغه های اصلی خود را پیدا و مشخص کنید تا از وقت خود به درستی استفاده کنید.
  • روش هایی که قبلا برای بهتر شدن حال خودتان را امتحان کرده اید را مرور کنید.
  • در مورد اینکه چه چیزهایی به شما حس خوبی می دهند و برعکس فکر کنید.
  • به شما کمک می کند تا نگرانی های دیگری را که ممکن است بخشی از یک موضوع بزرگتر باشد، به خاطر بیاورید.

مهمترین نکات در اولین جلسه مشاوره و تراپی

قبل از مراجعه به مشاور بهتر است ابتدا خودتان را بهتر بشناسید تا بتوانید مشکلات خود را بهتر درک کنید و بدانید هدف شما از مراجعه به مشاور یا روانشناس چیست؟ می توانید حداقل ده دقیقه در روز را صرف نوشتن افکار خود کنید تا افکارتان را متمرکز نمایید. در ادامه نکات مهم در اولین جلسه مشاوره را با هم مرور کنیم.

1. بیان مشکل

به مشاورتان بگویید که چه مسئله‌هایی برای شما اهمیت دارند و نیاز دارید در آن زمینه‌ها بهبود یابید. این می‌تواند اضطراب، افسردگی، مشکلات روابطی یا هر موضوع دیگری باشد که مایل به حل آن هستید.

2. تاریخچه ای از زندگی خود ارائه دهید

شما می‌توانید اطلاعاتی از زندگی گذشته خود ارائه دهید که ممکن است بر تصمیم‌گیری‌ها و رفتارهای شما تأثیرگذار باشند. این اطلاعات می‌توانند به مشاورتان کمک کنند تا مواردی مانند شرایط خانوادگی، تحصیلات، یا تجربیات گذشته را درک کنند.

3. هدف خود از مشاوره را بیان کنید

بیان کنید که با مشاوره چه هدف‌هایی را دنبال می‌کنید. این اهداف ممکن است شامل افزایش اعتماد به نفس، بهبود ارتباطات، یا مدیریت استرس باشند. اگر اهداف خاصی ندارید، نیازی نیست نگران باشید؛ مشاور شما می‌تواند به شما کمک کند تا هدف‌هایتان را تعیین کنید.

4. انتظارات خود از مشاوره را بیان کنید

بیان کنید که از مشاوره چه انتظاراتی دارید و چه چیزهایی می‌خواهید از مشاورتان به دست آورید. این می‌تواند شامل ارتقاء روحیه، مهارت‌های مدیریتی، یا استراتژی‌های مقابله با مسائل مختلف باشد.

5. صادقانه صحبت کنید

با مشاورتان رکاب بزنید و احساساتتان را صادقانه به او بیان کنید. افکار، احساسات، و تجربیات صادقانه به مشاورتان کمک می‌کنند تا شما را بهتر بشناسند و به شما کمک کنند.

6. به مشاور خود اعتماد کنید

مهم است که احساس اعتماد به مشاور خود داشته باشید. مشاوره یک فرآیند همکاری است و برای بهبود شرایط شما نیاز به اعتماد و همکاری با مشاورتان دارید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که مشاوره یک فرآیند تدریجی است و ممکن است در جلسات بعدی به موضوعات مختلفی بپردازید. هدف اصلی اولین جلسه، ایجاد ارتباط اولیه و تعیین جهت کلی مشاوره است. از این جلسه به عنوان فرصتی برای آشنایی با مشاورتان و اطمینان از انتخاب درست برای خودتان استفاده کنید.

چگونه یک جلسه مشاوره را شروع کنیم

آغاز مکالمه با درمانگر خود می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد، اما با رعایت چند مرحله ساده می‌توانید این فرآیند را راحت‌تر کنید:

1. تعیین وقت

ابتدا باید با درمانگر خود تماس بگیرید و وقت مشاوره را تعیین کنید. این می‌تواند تلفنی، حضوری یا آنلاین باشد، و تعیین وقت را با هماهنگی مناسب انجام دهید.

2. موضوع مکالمه را در ایمیل یا تماس ذکر کنید

اگر با درمانگر خود ایمیل می‌فرستید یا تماس تلفنی می‌گیرید، بهتر است موضوع اصلی مکالمه را در ابتدای ایمیل یا در ابتدای مکالمه تلفنی ذکر کنید. این کار به درمانگر کمک می‌کند تا متوجه اهمیت و اصلی بودن مکالمه شما شود.

جلسه مشاوره

3. تعیین هدف‌ها

در ابتدای مکالمه، می‌توانید به اختصار هدف‌ها و انتظارات خود از مشاوره را بیان کنید. مثلاً می‌توانید بگویید: “من به دنبال راه‌حل‌هایی برای مدیریت استرس و اضطراب در زندگیم هستم.” یا “می‌خواهم به رفتارهای منفی‌ام بپردازم و آن‌ها را تغییر دهم.”

4. بیان اطلاعات شخصی

برای ایجاد ارتباط و صمیمیت، می‌توانید اطلاعات شخصی کوچکی از خود بیان کنید. مثلاً می‌توانید اسم خانوادگی خود را ذکر کنید و در صورت تمایل، چند جمله‌ای درباره زندگی شخصیتان بگویید.

5. اعتماد به نفس داشته باشید

به خاطر داشته باشید که درمانگر شما در کنار شماست تا به شما کمک کند و هیچ‌گونه قضاوتی ندارد. بنابراین، با اعتماد به نفس و صداقت، احساسات، افکار و تجربیات خود را به او بیان کنید.

6. به سوالات مشاور با دقت پاسخ دهید

گرفتن مشاوره برای این ابتدایی‌ترین جلسه، ممکن است مشاورتان برخی سوالات اولیه را از شما بپرسد تا بهتر شما را بشناسد. این سوالات معمولاً به اطلاعات مهمی درباره شما و نیازهایتان می‌پردازند.

7. انتظار بهره‌مندی

به یاد داشته باشید که مشاوره فرآیندی است که نیاز به زمان دارد. انتظار بهره‌مندی از مشاوره و بهتر شدن شرایط شما را داشته باشید و تا انتقادی شدن از خودتان یا فرآیند مشاوره اجتناب کنید.

8. در مورد روابط خود صحبت کنید

روابط شما چطور است؟ در مورد رابطه خود با دوستان، فرزندان، همسر و خانواده خود چگونه است و چگونه با آن ها کنار می آیید؟ همین طور در مورد همکاران و همسایه ها.

9. آیا رفتارهای پرخطر دارید

الکل، مواد مخدر، افکار خودکشی، رفتارهای پرخطر مانند بی بند و باری، فکر آسیب رساندن به دیگران و … اگر هر یک از اینها بخشی از زندگی شما هستند ممکن است بخواهید به آن اشاره کنید. این بدان معنا نیست که رفع آنها در بالای لیست اهداف درمانی شما قرار گیرد. فقط به درمانگر کمک می کند تا کل تصویر را ببیند، زیرا این مسائل ممکن است بر مشکلی که برای رفع آن به مشاور مراجعه کرده اید تأثیر بگذارد.

در نهایت، مهم‌ترین نکته این است که این مکالمه به عنوان ابتدایی‌ترین مرحله در مسیر مشاوره‌تان است. هدف این مکالمه آشنایی با درمانگر و ایجاد ارتباط مثبت بین شماست. با مرور زمان و پیشرفت در فرآیند مشاوره، ارتباط شما با مشاورتان به عمق‌ترین حالت خود خواهد رسید.

چند نکته برای پیشبرد بهتر اولین جلسه مشاوره

اضطراب قبل از اولین جلسه درمانی شما کاملا طبیعی است.

در اولین جلسه گریه کردن طبیعی است. گریه کردن آزاد است و نباید به عنوان یک ضعف تلقی شود.

اطلاعات مربوط به علائم یا نگرانی‌ هایی که شما را به سمت درمان کشانده است را ردیابی کنید و آن را در یک دفتریادداشت بنویسید. برای اینکه از جلسات اول مشاوره خود بیشترین بهره را ببرید این دفترچه یادداشت را همراه داشته باشید!

یادگیری بیشتر در مورد درمان می تواند به شما کمک کند از اولین جلسات درمانی خود بهره بیشتری ببرید. بهتر است کمی در مورد روش های مختلفی که درمانگران استفاده می کنند اطلاعات داشته باشید.

سعی کنید زود به جلسه درمان برسید تا زمان کافی برای تمرکز و کاهش استرس و اضطراب خود داشته باشید. زود رسیدن و تمرین تنفس آهسته و عمیق، هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را کاهش می دهد و علائم فیزیکی مانند تنش عضلانی، سرگیجه، یا ناراحتی گوارشی را کاهش می دهد.

شما هم می توانید از مشاور سوال بپرسید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید بپرسید که آیا درمانگر شما با افراد دیگری با علائم شما کار کرده است یا برای رسیدن به نتیجه مطلوب شما معمولا چقدر زمان لازم است.

مشاور خود را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که برای جلسات بعدی هم او را انتخاب می کنید یا خیر. اگر صحبت کردن با درمانگرتان احساس خوبی به شما منتقل می کند و مشتاقانه منتظر جلسات بعدی خود با او هستید، به احتمال زیاد او همان شخصی است که می تواند به شما کمک کند.

لباس راحت بپوشید. مهم است که در جلسه مشاوره خود راحت باشید، بنابراین اگر خیلی سرد یا گرم است لباس های چند لایه بپوشید. اگر نمی توانید برای مدت طولانی با شلوار جین خاصی بنشینید، به جای آن شلوار راحت بپوشید. مهم نیست که چه چیزی می پوشید، اما مهم است در لباس خود احساس راحتی کنید.

از روند درمان خود انتظارات واقع بینانه داشته باشید. درمان یک روند سریع نیست و احتمالاً در اولین جلسه خود راه حلی پیدا نخواهید کرد زیرا سلامت روان پیچیده است و به زمان نیاز دارد پس صبور باشید.

سوالاتی که می توانید در اولین جلسه مشاوره بپرسید

  • بعد از انجام مشاوره چگونه بفهمم که بهتر شده ام.
  • آیا باید کار خاصی برای بهتر شدن خودم انجام دهم
  • آیا می توانم یک دوست یا همراه را با خودم به جلسه مشاوره بیاورم.
  • آیا به من توصیه می کنید که دارو مصرف کنم؟
  • اگر چیزهای خاصی را به اشتراک بگذارم در مورد من قضاوت خواهید کرد؟
  • به نظر شما درمان من چقدر طول می کشد؟

سخن پایانی

شما تصمیم بزرگی گرفته اید که مشکلات و نگرانی هایتان را با یک فرد متخصص در میان بگذارید. اگر نمی دانید هنگام مراجعه به روانشناس یا مشاور برای اولین بار چه بگوییم امیدواریم این مقاله راهنمای خوبی بوده باشد. به طور کلی هرچه بیشتر درک کنید که چرا به سراغ یک مشاور یا روانپزشک می روید و هدف شما از این جلسات رسیدن به چه چیزی است، کمک بزرگی به خود و درمانگرتان کرده اید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *