کوچینگ چیست؛ همه چیز درباره هنر هدایت و توانمندسازی دیگران

کوچینگ چیست؟ کوچینگ مانند راهنمایی در یک سفر جنگلی هیجان انگیز است که افراد را در پیدا کردن مسیر خود، غلبه بر موانع و دستیابی به اهداف فوق العاده کمک می کند.

کوچینگ یک فرآیند حمایتی و راهنمایی است که در آن یک فرد مجرب (کوچ) از طریق گفتگو و تکنیک‌های مختلف، به دیگران کمک می‌کند تا به اهداف شخصی یا حرفه‌ای خود دست یابند. کوچینگ معمولاً در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله موفقیت شخصی، کارآفرینی، حرفه‌ای، بهبود عملکرد در کار، مدیریت زمان، بهبود روابط و غیره.

منظور از کوچینگ این نیست که به آنها بگویید چه کاری را انجام دهند، بلکه آن ها باید نقاط قوت و مسیر خود را کشف کنند. مانند یک قطب نما قابل اعتماد، شما به آن ها کمک می کنید تا در سفر خود پیش روند.

به نظر کار بزرگی می رسد، اما نگران نباشید! این راهنما دستیار قابل اعتماد شماست و به شما کمک می کند تا به بهترین مربی ممکن تبدیل شوید. بنابراین، آیا برای شروع سفر خود به عنوان یک مربی آماده هستید؟

بیایید شروع کنیم!

منظور از کوچینگ چیست؟

منظور از کوچینگ چیست

هزاران سال است که مربیان کار خود را شروع کرده اند.

به غیر از دوران قدیم که آن را مربی نمی نامیدند، آن ها با عنوان مشاور و راهنما شناخته می شدند. در حماسه افسانه ای شاه آرتور، مرلین به عنوان پیامبر، جادوگر و مشاور به او خدمت می کرد. با کمک خرد مرلین، شاه آرتور چالش های متعددی را از رویارویی با اژدها تا مهاجم های خارجی پشت سر گذاشت.

چاناکیا را در نظر بگیرید، مشاور سلطنتی که با راهنمایی های او چاندراگوپتا مائوریا به یک فرمانروای بزرگ تبدیل شد و هند باستان را با هم متحد کرد.

بیل گیتس و سر ریچارد برانسون نیز برای راهنمایی از مشاوران کمک می گیرند. ورزشکارانی مانند مایکل جردن و سرنا ویلیامز به کمک مربیان خود به غیرممکن ها دست یافته اند.

کوچینگ فقط برای افراد ثروتمند و مشهور نیست. آن برای تمام کسانی است که آرزوهای بزرگ در سر دارند و سخت کار می کنند.

در دنیای امروزی، کوچینگ به رنگین کمان تبدیل شده است. برای هر چیزی یک مربی وجود دارد. مربیان اغلب قهرمانان بی نام و نشان برخی از بزرگ ترین دستاوردهای رهبران و افراد شناخته شده هستند. راهنمایی، کمک، حمایت و مشاوره آن ها به افراد کمک می کند تا مشکلات، چالش ها و اهداف مرتبط با کار و زندگی خود را به دست آورند.

به عنوان یک مربی، شما فضایی ایمن را برای افراد ایجاد می کنید تا به رویاهای خود دست یابند. به کوچینگ به عنوان یک باغبان فکر کنید. شغل شما پرورش گیاهان نیست، گیاهان خود به خود رشد می کنند. بلکه شما باید خاک مناسب، آب و نور کافی را برای رشد سالم و صحیح آن ها مهیا کنید.

فرقی نمی کند که به یک رئیس کمک می کنید تا به یک رهبر پیشرو تبدیل شود یا به فردی کمک می کنید تا تعادل را بین مدرسه و سرگرمی ایجاد کند، شما آن ها را موارد زیر سوق می دهید:

  • ایجاد تغییرات مثبت
  • یافتن مسیرهای روشن
  • قدم برداشتن در جهت اهداف و
  • رشد به روش منحصر به فرد خود.

برترین مربیان دنیا اغلب از رویکرد «بدون برنامه ریزی قبلی کاری را انجام دادن» استفاده می کنند، به این معنی که آن ها یک چارچوب کوچینگ استراتژیک را به عنوان یک ابزار کاربردی به کار می گیرند اما سبک و جهت کوچینگ خود را بر اساس نیازهای لحظه ای، خواسته ها و چالش های مشتریان خود تغییر می دهند. این یک رویکرد شهودی است که در نتیجه ساعت ها تجربه کوچینگ به دست می آید.

همه مربیان در اصل مشتریان خود را راهنمایی می کنند تا به دنیای درون و بیرون خود توجه کنند و در محیط ذهنی و فیزیکی خود تغییر ایجاد کنند. بنابراین، آن ها می توانند به بالاترین سطح توانایی های خود دست یابند، به اهداف خود برسند و آگاهانه زندگی موفق و شاد را طراحی کنند.

تفاوت مربی و کوچ چیست؟

کوچ به فردی گفته می‌شود که با استفاده از سوالات راهبردی و ارتباطات حمایتی به افراد کمک می‌کند تا به خودشناسی و تحقق اهداف شخصی یا حرفه‌ای برسند، در حالی که مربی بیشتر بر انتقال دانش و مهارت‌های مشخص در یک زمینه خاص تمرکز دارد.

تفاوت مشاوره و کوچینگ چیست؟

مشاوره و کوچینگ دو رویکرد متفاوت در پشتیبانی و توسعه فردی هستند. مشاوره معمولا بر رفع مشکلات روانی، کمک به افراد در مقابله با چالش‌ های زندگی و بهبود سلامت روانی تمرکز دارد، در حالی که کوچینگ بیشتر بر تقویت و توسعه قابلیت‌ های فردی، اهداف حرفه‌ ای و شخصی، و افزایش کارایی و بهره‌ وری تمرکز می‌ کند. مشاوران معمولا دارای تخصص روانشناسی هستند و ممکن است بر روی گذشته و درمان مسائل عمیق‌ تر متمرکز شوند، در حالی که کوچ‌ ها روی آینده و توسعه مهارت‌ ها و استراتژی‌ ها برای رسیدن به اهداف مشخص تمرکز دارند.

برای شرکت در دوره آموزشی کوچینگ موسسه خرد و دریافت مدرک معتبر وزارت علوم کلیک کنید

لایف کوچینگ چیست

لایف کوچینگ (Life Coaching) یکی از شاخه‌های کوچینگ است که به ارتقاء کیفیت زندگی افراد اختصاص دارد. در واقع، لایف کوچینگ به شما کمک می‌کند تا بهترین نسخه از خودتان را کشف کنید و زندگی موفقیت‌آمیزتری داشته باشید. هدف اصلی لایف کوچینگ بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء احساس رضایت و خوشبختی است.

در جلسات لایف کوچینگ، کوچ یا مربی به شما کمک می‌کند تا هدف‌هایتان را واضح‌تر تعریف کنید، افکار و باورهای منفی را شناسایی و تغییر دهید، به مسائل زندگیتان با نگاه مثبت و سازنده نگاه کنید و طرح‌ریزی مناسبی برای دستیابی به آن هدف‌ها انجام دهید. لایف کوچینگ بر مبنای انگیزش و تحول شخصی استوار است و به شما ابزارها و راهکارهایی را می‌دهد تا در زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی و حرفه‌ای بهترین‌ها را برای خود رقم بزنید.

مواردی که ممکن است در لایف کوچینگ مورد بررسی قرار بگیرد شامل موارد زیر است:

  • تعیین اهداف شخصی و حرفه‌ای و طرح‌ریزی برای دستیابی به آن‌ها
  • بهبود مهارت‌ها و عملکرد در زندگی روزمره
  • ارتقاء اعتماد به نفس و اراده قوی‌تر
  • مدیریت زمان و اولویت‌بندی
  • بهبود روابط شخصی و اجتماعی
  • مدیریت استرس و اضطراب
  • کشف و توسعه استعدادها و نقاط قوت

لازم به ذکر است که لایف کوچینگ تخصصی‌ترین شکل کوچینگ است و معمولاً به عنوان یک خدمت حرفه‌ای ارائه می‌شود. افرادی که می‌خواهند زندگی بهتری داشته باشند، مشکلاتی را حل کنند یا به هدف‌های خود دست یابند، می‌توانند به لایف کوچینگ روی آورند تا با راهنمایی مربی، به مسیر موفقیت و خوشبختی هدایت شوند.

بیزینس کوچینگ چیست

بیزینس کوچینگ (Business Coaching) یک فرایند حرفه‌ ای و شخصی است که به رهبران کسب‌ و کارها و صاحبان شرکت‌ ها کمک می‌ کند تا به اهداف خود در زمینه کسب‌ و کار دست یابند. این فرایند شامل مشاوره، راهنمایی، حمایت و تشویق می‌ شود و هدف آن توسعه مهارت‌ های شخصی و حرفه‌ ای است که برای موفقیت در کسب‌ و کار ضروری هستند.

بیزینس کوچینگ علمی است که برنامه ریزی و مدیریت، شیوه های هدف گذاری و بودجه بندی، شناختن بازار و ریسک های آن، نرم افزارهای مورد نیاز، پیش بینی کسب سود و ضرر، آنالیزهای منطقی و ریاضی را آموزش می دهد. به همین دلیل می توان گفت که بسیار تخصصی و کاربردی است.

بیشتر بخوانید: بیزینس کوچینگ چیست

مزایای کوچینگ

وقتی صحبت از کوچینگ افراد به میان باشد، در ادامه برخی از مهم ترین مزایایی که افراد از کوچینگ به دست می آورند را بررسی می کینم:

1. افزایش خودآگاهی

کوچینگ به افراد کمک می کند تا افکار، احساسات و پاسخ های شفاف پیدا کنند. این منجر به بهبود تصمیم گیری و اثربخشی کلی می شود.

2. بهبود مهارت ها و توانایی ها

کوچینگ به توسعه مهارت های جدید و بهبود مهارت های قبلی کمک می کند و این خود منجر به عملکرد بهتر و پیشرفت شغلی خواهد شد.

3. افزایش انگیزه

افرادی که کوچینگ دریافت می کنند، اشتیاق و تعهد بیشتری را از خود نشان می دهند و بهره وری و رضایت شغلی آن ها افزایش می یابد.

4. تعیین اهداف و دستیابی به آن

کوچینگ از افراد در تعیین اهداف واقع گرایانه تر و روشن تر و استفاده از استراتژی هایی برای دستیابی به آن ها کمک می کند.

5. بهبود سطح تحمل و تندرستی

کوچینگ می تواند تحمل و انعطاف پذیری روانشناختی افراد را بهبود بخشد و به آن ها کمک کند تا استرس خود را مدیریت کرده و به طور کلی تندرستی خود را بهبود بخشند.

مزایای کوچینگ برای سازمان ها

مجموعه ای دیگر از مزایا وجود دارند که کوچینگ برای کسب و کارها و سازمان ها به ارمغان می آورد، ازجمله:

1. بهبود عملکرد کارکنان

کوچینگ می تواند عملکرد شغلی کلی کارکنان را بهبود بخشد و بهره وری و موفقیت سازمانی را افزایش دهد.

2. افزایش ابقا

کوچینگ از تعامل کارکنان حمایت می کند، که می تواند جابجایی کارکنان و هزینه های مرتبط با آن را کاهش دهد.

3. توسعه رهبری

کوچینگ یک ابزار موثر در توسعه قابلیت های رهبری است که منجر به بهبود عملکرد تیمی و بهره وری سازمانی می شود.

4. فرهنگ سازمانی مثبت

کوچینگ می تواند فرهنگ یادگیری پیوسته و توسعه، بهبود انعطاف پذیری و سازگاری سازمانی را ارتقا دهد.

5. نرخ بالاتر حفظ کارکنان

مطالعه ای توسط فدراسیون کوچینگ بین المللی (ICF) به این نتیجه دست یافت که کارکنانی که کوچینگ می شوند، سطح بالاتری از رضایت شغلی را گزارش می دهند. این خود منجر به بهبود نرخ حفظ کارکنان خواهد شد. این امر منجر به صرفه جویی در هزینه ها، افزایش بهره وری، حفظ دانش، محیط کاری بهتر و شهرت سازمانی مثبت می شود.

کوچینگ در مقایسه با منتورینگ

بنابراین، در مورد کوچینگ و منتورینگ شنیده اید؟ ممکن است مشابه به هم به نظر آیند، اما با هم تفاوت دارند.

کوچینگ مانند پیروی از یک دستور آشپزی است؛ یک راهنمای گام به گام است که با هدف کمک به رشد و دسترسی به اهداف ارائه می شود.

با این وجود، منتورینگ مانند این است که دوستی همواره با شماست و به شما کمک می کند. او تجربیات خود را برای راهنمایی و هدایت شما به اشتراک می گذارد.

تفاوت ها و شباهت های کوچینگ و منتورینگ

هم کوچینگ و هم منتورینگ با هدف رشد شما ارائه می شوند. اما روش کاری آن ها کاملا متفاوت است.

کوچینگ مانند داشتن مربی شخصی است، آن ها برنامه ریزی می کنند و بر چیزهای خاصی مانند بهبود مهارت ها یا مقابله با یک مشکل متمرکز می شوند. آن ها به شما انگیزه می دهند تا راه حل ها و برنامه های خود را پیدا کنید.

از طرف دیگر، منتورها نقش برادر یا خواهر بزرگ تر را ایفا می کنند. آن ها برای مدت طولانی با شما می مانند و کمک آن ها تنها در مورد کار نیست، بلکه زندگی را نیز شامل می شود. آن ها تجربیات خود را به اشتراک می گذارند و شما را به سمت رویاهایتان هدایت می کنند.

اما شباهت هایی نیز وجود دارد.

هم مربیان (کوچ ها) و هم منتورها به شما گوش می دهند، بازخورد می دهند و اطمینان حاصل می کنند که پاسخگو باشید و به شما کمک می کنند تا به بهترین نسخه از خود تبدیل شوید.

انتخاب بین کوچینگ و منتورینگ

از کجا بدانید که به یک منتور یا مربی نیاز دارید؟

به چیزی که به دنبال آن هستید بستگی دارد. اگر به کمک یک فرد در رابطه با یک مشکل خاص نیاز دارید یا می خواهید مهارتی را توسعه دهید، کوچ یا مربی کسی است که باید انتخاب کنید. آن ها برای اهداف کوتاه مدت و خاص عالی هستند.

اما اگر به دنبال کسی می گردید تا شما را در مسیر شغلی هدایت کند یا به مشاوره ای از سوی فردی نیاز دارید که شرایط شما را تجربه کرده است، منتور به شما کمک خواهد کرد. آن ها برای حمایت بلند مدت، به خصوص وقتی نقش ها یا مسیرهای جدیدی را برعهده می گیرید، مناسب هستند.

به عنوان مثال، یک مدیر جدید برای تبدیل شدن به رهبری بهتر ممکن است به یک مربی نیاز داشته باشد، اما برای رسیدگی به چالش های مهم تر یک رئیس به یک منتور نیاز داشته باشد. بنابراین، کوچینگ و منتورینگ با کمک هم به رشد شخصیت و حرفه شما کمک خواهند کرد.

درباره تفاوت منتورینگ و کوچینگ بیشتر بخوانید

کوچینگ در مقایسه با تراپی

کوچینگ و تراپی با هم تفاوت دارند و به روش های مختلفی به شما کمک می کنند. کوچینگ مانند یک GPS است؛ شما را به سمت اهداف آینده هدایت می کند و برای داشتن زندگی یا حرفه ای بهتر کمک می کند. با این وجود، تراپی گذشته شما را کاوش می کند تا بر موانع غلبه کنید و سلامت روانی و ذهنی خود را بهبود بخشید.

انتخاب بین کوچینگ و تراپی

کوچینگ و تراپی را به عنوان دو نوع ابرقهرمان مختلف تصور کنید که هر یک قدرت های منحصر به فرد خود را دارند. تمرکز مربیان بر آینده است، در حالی که به شما کمک می کنند تا به اهدافتان دست یابید. آن ها شما را تشویق می کنند تا بر ترس های خود غلبه کنید، اعتماد به نفس لازم برای مواجه با موانع را بدست آورید و خود را برای ماجراجویی آینده آماده کنید.

با این وجود، تراپیست ها در گذشته شما کاوش می کنند. آن ها مانند کاراگاه هایی هستند که منشا پیدایش مشکلات شما را می یابند. آن ها به شما کمک می کنند تا مشکلات گذشته را درک و برطرف کنید، کشمکش های عاطفی خود را مدیریت کنید و استراتژی های مقابله ای به وجود آورید. برخلاف مربیان، تراپیست ها می توانند مشکلات سلامت روان را تشخیص و درمان کنند.

اما این ابرقهرمان ها قدرت های یکسانی نیز دارند.

هم مربیان و هم تراپیست ها یک محیط امن و به دور از قضاوت را مهیا می سازند، به شما گوش می دهند و سوالاتی مطرح می کنند تا مجبور به فکر کردن شوید. هر دو آن ها متعهد به کمک به دیگران برای ایجاد زندگی شادتر و سالم تر هستند.

انتخاب بین یک مربی یا تراپیست مانند انتخاب بین سیب و پرتقال است. به عبارت ساده تر، به نیازهای شما بستگی دارد.

اگر به دنبال دستیابی به اهداف خاص خود هستید، مانند پیشرفت شغلی، بهبود روابط یا رشد شخصیتی، مربی تمام چیزی است که به آن نیاز دارید. مربی برای افرادی است که هم از نظر عاطفی و هم از نظر ذهنی در وضعیت مناسبی قرار دارند.

اما اگر با درد عاطفی، علائم مشکلات روانی یا مسائل حل نشده از گذشته خود دست و پنجه نرم می کنید، تراپیست کسی است که می تواند به شما کمک کند. اگر می خواهید درک کنید که چگونه گذشته بر احساسات و اقدامات کنونی شما تاثیر می گذارند، باید از یک تراپیست کمک بگیرید.

اگر سعی دارید یک رهبر بهتر شوید یا تعادل بین کار و زندگی را برقرار کنید، مربی گزینه بهتری است. اما اگر با اضطراب و افسردگی روبرو هستید، تراپیست بهترین گزینه برای شماست. به یاد داشته باشید، هیچ یک بهتر از دیگری نیست. نکته این است که انتخاب باید بر اساس نیازهای شما برای رشد شخصیت و رفاه شخصی صورت گیرد.

3 اصل کوچینگ چیست

کوچینگ چیست و کوچ چه کسی است

یک تعریف روشن از کوچینگ به شما دید کلی 50000 فوتی می دهد. این یک ایده و نگاه کلی از کوچینگ و آنچه یک کوچ انجام می دهد، در اختیار شما قرار می دهد. اما تعریف کوچینگ تنها نقطه آغاز است.

اگر می خواهید در صدر صنعت خود قرار بگیرید …

اگر می خواهید به یکی از بهترین مربیان دنیا تبدیل شوید …

اصول متعددی وجود دارند که باید رعایت کنید. اگر بخواهید همه را برآورده کنید، به خصوص در شروع کار، احساس سرگشتگی، ناامیدی و تسلیم شدن به سراغ شما می آید.

و ما این را نمی خواهیم.

در اینجا 3 اصل شکست ناپذیر کوچینگ موفق آورده شده است که هر مربی باید بر آن ها تسلط یابد.

اصل 1: وظیفه یک مربی توسه رشد فردی است

مربیان سازمان ها یا گروه ها را کوچینگ نمی کنند. این در مورد رسیدن به یک چشم انداز شرکت یا هدف درآمدی است. مربیان مردم را کوچینگ می کنند. موضوع اینجاست …

مهم نیست به چه چیزی نگاه می کنید، موفقیت یا شکست یک فرد، گروه، سازمان، شرکت یا جامعه به یک المان بستگی دارد: مردم.

به همین دلیل است که یک مربی باید بر هدایت، توانمندسازی و حمایت افراد تمرکز کند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن مهارت های عاطفی، ذهنی و فیزیکی خود را رشد، بهبود و ارتقا دهند.

اصل 2: یک مربی باور دارد که هر فرد می تواند به بالاترین پتانسیل خود دست یابد

مربیان درجه یک اعتقاد دارند که با مخاطب درست، هر فرد می تواند به جاه طلبانه ترین اهداف خود دست یابد. این ایمان است که باعث می شود در هر کاری بهترین عملکرد را داشته باشند. مربی اصل موفقیت را قبل از این که خود مشتری بداند، در نظر می گیرد.

مشتریان شما نیاز دارند که باورشان داشته باشید، حتی زمانی که خود باورشان را از دست می دهند. همانطور که نویسنده کن پوآرو می گوید، «هیچ قدرت و حمایتی بزرگ تر از این نیست که به کسی نگاه کنی و با نهایت صداقت و قاطعیت بگویید، من به تو باور دارم».

وقتی شرایط سخت می شود، باور شما به مشتریانتان به آن ها کمک می کند تا به پیروزی دست یابند.

اصل 3: یک مربی متعهد به تبدیل شدن به یک کارآموز مادام العمر است

مربیان درجه یک همیشه مشتاق یادگیری هستند. آن ها همیشه از خود سوالات زیر را مطرح می کنند:

  • چگونه می توانم امروز مهارت های کوچینگ خود را بهبود بخشم؟
  • چگونه می توانم نتایج بهتر و سریع تری برای مشتریان خود بدست آورم؟
  • چگونه می توانم انسان بهتری نسبت به دیروز باشم؟

مهارت های کلیدی که هر مربی باید بداند

دنیای کوچینگ یک شهر شلوغ در حال رشد است و مردم آن – مشتریان عزیز – به سرعت در حال پیشرفت هستند. مشتریان می دانند کوچینگ چیست. آن ها یک چیز می خواهند: نتیجه کار.

و این نتیجه را به سریع ترین شیوه ممکن می خواهند.

درست مانند آماده شدن پیتزا در 15 دقیقه، نه 30 دقیقه است. این بدان معنی است که زمان آن فرارسیده است که ما مربیان سطح خود را ارتقا دهیم.

مربی را تصور کنید که تمام قوانین را می داند، اما هرگز در بازی از آن ها استفاده نکرده است. فکر می کنید می تواند گل بزند؟ خیر.

شما باید از تقویت مهارت های کوچینگ خود شروع کنید. این ها قدرت هایی هستند که باعث می شوند مردم به شما رجوع کنند و خواهش کنند که آن ها را کوچ کنید و به آن ها کمک کنید تا قله های موفقیت را پشت سر بگذارند.

در ادامه، هفت مهارت کوچینگ اساسی که مربیان برتر باشد بر آن ها مسلط شوند را بررسی می کنیم:

مهارت 1: مانند یک حرفه ای گوش دهید

مربی خوب بودن به معنی توجه کردن است. شما باید به خوبی گوش دهید.

این جمله اپیکتتوس حکیم کاملا درست است: «ما دو گوش داریم و یک زبان، بنابراین می توانیم دو برابر بیشتر از حرف زدن گوش دهیم.» این یعنی باید به مشتری خود گوش دهید.

در کوچینگ، باید دو برابر حرف زدن به مشتری گوش فرا دهید.

مهم ترین مهارتی که یک مربی باید داشته باشد، توانایی گوش دادن عمیق و دقیق با آگاهی از زمان حال است. این به نظر بسیار ساده می آید، اما اینگونه نیست.

آگاهی از زمان حال به معنی خالی کردن ذهن از افکار، نیازها و خواسته های خود و معطوف کردن تمام توجه، ذهن و روح به مشتری است.

نکته: به آنچه گفته می شود و نمی شود توجه کنید، این احساسات هستند که کلمات مشتریان را تغذیه می کنند.

مهارت 2: استاد هیچ چیز نباشید

مربیان عمومی یعنی مربیانی که درباره همه چیز به همه کس راهنمایی می دهند، موفق نخواهند بود. این موضوع قطعی است.

از همان لحظه ابتدایی که کوچینگ را شروع می کنید، هدف خود را شناسایی کنید، بدانید که می خواهید به چه نوع مشتریانی کمک کنید و در چه زمینه ای تخصص دارید. بنابراین، می توانید شهرت خود را به عنوان یک متخصص بسازید.

یک مربی عمومی نباشید. نوع مورد علاقه کوچینگ خود را انتخاب کنید و در آن به بهترین تبدیل شوید. به یاد داشته باشید، هیچ پاسخ اشتباهی وجود ندارد، تنها باید پاسخ های مناسب خود را بیابید.

مهارت 3: مجموعه مهارت های خود را گسترش دهید

مربی را یک سازنده ابرقهرمان در نظر بگیرید که مجموعه ای کامل از ابزارها و تکنیک های مرتبط با آن ها را در اختیار دارد. هرچه بیشتر بیاموزید، مهارت های بیشتری به مجموعه ابزار شما اضافه خواهند شد.

درست همانطور که یک نجار حرفه ای برای ساخت مبلمان نه تنها به 1، 2 یا 3 ابزار بلکه مجموعه ای کامل نیاز دارد، یک مربی خوب نیز باید مجموعه ای کامل از ابزارهای کوچینگ به منظور ایجاد نتایج عالی برای مشتریان خود را در اختیار داشته باشد.

همیشه به دنبال برنامه های آموزشی قابل اعتماد یا فرصت های یادگیری باشید تا بتوانید به مهارت های کوچینگ خود در این سفر هیجان انگیز اضافه کنید.

نکته: یک روش بسیار ساده برای تقویت مستمر مهارت های خود، بازدید از کانال یوتیوب Evercoach است تا هر هفته با ایده های کوچینگ جدید آشنا شوید.

مهارت 4: آینه کریستالی را بالا نگه دارید

بخشی از تبدیل شدن به یک مربی موفق، کمک به مشتریان است تا با نگاه تازه به چیزها بنگرند. وقتی عمیقا غرق در ایده ها و تمایلات خود هستیم، به دست آوردن یک چشم انداز یا نقطه نظر جدید تقریبا غیرممکن است. ما نمی توانیم متوجه شویم که آیا افکار و باورهایمان به ما خدمت می کنند یا با ارزش های ما همسو نیستند.

یک مربی روشی را به مشتریان خود آموزش می دهد تا به زندگی با نگاهی جدید بنگرند. آن ها کانالی هستند که به مشتریان اجازه می دهند خود را در دنیای واقعی ببینند. این یک روش قدرتمند است که به مشتریان کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و شکاف های موجود را برای دستیابی به اهداف از بین ببرند.

نکته: آینه ای را در دست بگیرید تا مشتری خود و مسیری که می خواهد طی کند را ببیند.

مهارت 5: به غریزه خود اعتماد کنید

احساس درونی یک قدرت مخفی برای مربیان بزرگ است. ممکن است این را بدانید یا ندانید، اما سطحی از هوش نبوغ آمیز همین حالا درون شما وجود دارد. این هوش از همان روز تولد با شما بوده است و طی سال ها به تکامل و رشد خود ادامه داده است.

این هوش، حس شهودی یا حس ششم نامیده می شود.

مربیان رهبری در کلاس جهانی مانند مایکل نیل آن را به صورت یک هوش خارق العاده که فراتر از ادراک شخصی وجود دارد، توصیف می کنند.

نکته: توسعه این ادراک با حضور کامل هنگام گوش دادن در ارتباط است. هر چه با دقت و توجه بیشتری گوش دهید، حی ششم شما قوی تر می شود.

مهارت 6: ذهن مردم را بخوانید

مربیان مردم را کوچینگ می کنند. این بدان معنی است که باید درک عمیقی از ماهیت انسان داشته باشند. یک روش عالی به عنوان نقطه شروع، این است که نحوه تصمیم گیری افراد را بررسی کنید. اگر به آن فکر کنید، متوجه می شوید که موفقیت یا شکست در لحظه تصمیم گیری رخ می دهد.

کمک به مشتریان برای تصمیم گیری درست یک روش عالی و قدرتمند است تا شهرتی در سطح جهانی برای خود به دست آورید. برای درک نحوه تصمیم گیری دیگران، نیازی نیست در کلاس های روانشناسی شرکت کنید.

یادگیری ایده های جالب مانند سلسله مراتب نیازهای مزلو یا پارادیم آرزوها (شامل امنیت، تنوع، ارتباط، اهمیت، رشد و مشارکت) می توانند به رمزگشایی مشتریان و هدایت بهتر آن ها کمک کنند.

نکته: برای این که به یک مربی برتر تبدیل شوید، باید افراد را درک کنید و دلیل انجام کارهای آن ها را بشناسید.

مهارت 7: مانند یک رئیس سوال کنید

مربیان برتر می دانند چگونه سوالات مهم را مطرح کنند.

پرسیدن سوالات قوی و درست موجب تحولات الهام بخش در زندگی مشتریان می شود و مربیان موفق به شدت در این موضوع مهارت دارند. مشتریان خود را در سفرشان هدایت کنید و آن ها را تشویق کنید تا ناشناخته های ذهن خود را کاوش کنند.

جسور و شجاع باشید و جرات انجام کارهایی را داشته باشید که دیگران ندارند. این ممکن است باعث شود مشتریان به طور موقت از شما ازرده خاطر شوند، اما کوچینگ به معنی محبوبیت نیست.

به خاطر داشته باشید که شما برای جلب رضایت مشتری خود او را کوچینگ نمی کنید، شما او را به سمت تغییر و دستیابی به سطح بالاتری از زندگی، کار و بازی هدایت می کنید.

8 مورد از بهترین مدل های کوچینگ برای شروع کار

مانند هر تیم ورزشی که یک کتاب دستور بازی دارد، هر مربی یک روش کوچینگ یا یک مدل کوچینگ را اتخاذ می کند.

در ادامه، 8 مورد از محبوب ترین روش های کوچینگ را به شما معرفی می کنیم:

  • مدل GROW: GROW یک بازی تخته ای فوق العاده است. GROW مخفف Goals (اهداف)، Reality (واقعیت)، Options (گزینه ها) و Will (خواسته ) است. شما به مشتری خود کمک می کنید تا هدف خود را مشخص کند، درک کند که در حال حاضر در چه موقعیتی است، مسیرهای احتمالی را شناسایی کند و سپس در مورد اقدامات خود تصمیم گیری نماید. نحوه اعمال مدل GROW را در جلسه کوچینگ تماشا کنید.
  • مدل COACH: COACH را به صورت ساختن یک قلعه شنی در نظر بگیرید. COACH مخفف Connect (ارتباط)، Outcome (نتیجه)، Awareness (آگاهی)، Course (مسیر) و Highlight (نکته برجسته) می باشد. سپس، شما به آن ها کمک می کنید تا اهداف (نتیجه) خود را تعیین کنند، خود را بهتر درک کنند (آگاهی)، اقدامات بعدی خود را برنامه ریزی کنند (مسیر) و برای پیروزی های خود جشن بگیرند (نکته برجسته).
  • مدل کوچینگ زندگی 4 بخشی Evercoach: این مدل شامل جنبه کلیدی از زندگی هر انسان بر روی این کره خاکی است که برای موفقیت و خوشبختی به آن ها نیاز دارد. این 4 جنبه عبارتند از خودآگاهی عمیق، سازمان دهی ذهن، زیست مهندسی آگاهانه و معنویت.
  • مدل کواکتیو یا همکاری فعالانه: مشتری شما قهرمان زندگی خود است. شما با دقت به او گوش می کنید و سوالاتی را از او می پرسید تا بتوانید کمک بهتری ارائه دهید. این مدل در مورد توانمندسازی مشتری برای دستیابی به حداکثر پتانسیل خود است.
  • مدل OSCAR: OSCAR شما را به شکار گنج می برد. OSCAR مخفف Outcome (نتیجه)، Situation (شرایط)، Choices (انتخاب ها)، Actions (اقدامات) و Review (بررسی) است. این کتاب دستور بازی برای کوچینگ کسب و کارها و عملکرد عالی است، زیرا به مشتری کمک می کند تا بر روی آینده خود تمرکز کند و مسئولیت اقدامات خود را بر عهده گیرد.
  • مدل CLEAR: مدل CLEAR معماها را حل می کند. CLEAR مخفف Contracting (عقد قرارداد)، Listening (گوش دادن)، Exploring (کاوش)، Action (اقدام) و Review (بررسی) است. شما کار خود را با عقد یک قرارداد شروع می کنید، سپس به صورت فعالانه به مشتری خود گوش می دهید، احتمالات ممکن را کاوش می کنید، یک برنامه اقدام تهیه می کنید و به صورت منظم میزان پیشرفت را بررسی می کنید.
  • درمان راه حل محور کوتاه مدت (SFBT): این مدل شبیه به یک چراغ جادو است. به جای تمرکز بر مشکلات، شما به مشتری خود کمک می کنید تا بر آینده رویایی خود تمرکز کنند و نحوه دستیابی به آن را کشف کنند.
  • کوچینگ رفتاری شناختی (CBC): CBC یک کاراگاه با مهارت است. شما به مشتری خود کمک می کنید تا افکار و باورهایی را که برای او مشکل ساز هستند شناسایی کنید. سپس، به آن ها کمک می کنید تا این افکار را تغییر داده و با تغییر رفتار رشد کنند.

بنابراین، کدام مدل کوچینگ را باید انتخاب کنید؟

خوب، پاسخ به این سوال به شما، مشتری و شرایط بستگی دارد.

نکته: یک مربی خوب بین مدل های مختلف سوئیچ می کند تا مطمئن شود که به بهترین روش ممکن به مشتری خود کمک می کند.

5 سودآورترین حوزه های کوچینگ چیست

کوچینگ یک شهر متنوع با همسایه های مختلف است که هر یک ویژگی خاص خود را دارند. در اینجا 5 مورد از هیجان انگیزترین حوزه های کوچینگ را به شما معرفی می کنیم: سلامتی، زندگی و ذهنیت، عملکرد بالا، شغل و تغییر شغل و کوچینگ کسب و کارهای کوچک.

1. کوچینگ سلامتی: قهرمانان سالم

کوچینگ سلامتی در مورد کمک به افراد برای رسیدن به سالم ترین وضعیت هم از نظر جسمی، ذهنی و روحی است. با تبدیل شدن به یک قهرمان سلامتی، به افراد کمک می کنید تا سبک زندگی خود را تغییر داده و افراد سالم تری شوند. شما آن ها را تشویق می کنید تا غذاهای سالم مصرف کنند، فعالیت کنند، در روز قدم های بیشتری راه بروند و آرامش و خوشبختی را بیابند.

از برنامه ریزی وعده های غذایی گرفته تا ورزش و تمرین نحوه آرامش و کاهش استرس، کوچینگ سلامتی همه چیز را دربر می گیرد!

2. کوچینگ زندگی و ذهنیت: استادان ذهن

مربیان زندگی و ذهنیت مانند راهنماهای سفر در مسیر زندگی هستند. آن ها به مردم کمک کنند تا از موانع عبور کنند و برای ماجراجویی های خارق العاده زندگی برنامه ریزی کنند.

آن ها به مردم نشان می دهند که چگونه در افکار خود تعادل بهتری برقرار کنند، خود را درک کنند و به افراد کامل تری تبدیل شوند. مشتریان به تدریج به خود باور پیدا می کنند، مثبت می اندیشند و از زندگی احساس رضایت پیدا می کنند.

کوچینگ زندگی و ذهنیت می توانند در تمام جنبه های زندگی اعمال شوند؛ دوستی، خودسازی و تحولات در زندگی.

3. کوچینگ عملکرد بالا: تقویت کننده های قدرت

کوچینگ عملکرد بالا برای افرادی است که می خواهند هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای بهترین خود باشند. به عنوان یک مربی عملکرد بالا، شما مانند مکانیکی هستید که ماشین را طوری درست می کند که با نهایت قدرت خود کار کند. شما به افراد کمک می کنید تا کارهای بیشتری انجام دهند و انرژی خود را برای دستیابی به کارهای غیرممکن بالا نگه دارند.

مانند یک ماشین که نرم تر و سریع تر حرکت می کند، مشتریان نیز عملکرد بهتر، با بهره وری بیشتر و با احساس قوی تر را ارائه می دهند.

4. کوچینگ شغل و تغییر شغلی: شعبده بازارن شغلی

مربیان شغل و تغییر شغلی مانند ناوبران شغلی هستند. آن ها به مردم کمک می کنند تا مسیر درست را در زندگی خود بیابند، فرقی نمی کند که این مسیر بالا رفتن از پله، تغییر شغل یا غلبه بر مشکلات موجود باشد.

مشتریان می توانند انتظار داشته باشند که ایده واضح تری از شغل خود بدست آورند، در شغل خود احساس رضایت بیشتری داشته باشند و تغییر شغلی را به آرامی پشت سر بگذارند.

به عنوان یک مربی، شما می توانید به آن ها در نگارش رزومه، مصاحبه های شغلی، برنامه ریزی شغلی و ارتقا مهارت های خود کمک کنید.

5. کوچینگ کسب و کارهای کوچک: سازندگان کسب و کار

مربیان کسب و کارهای کوچک مانند اساتید ساخت و ساز برای کسب و کارها هستند. آن ها به صاحبان کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان در برنامه ریزی، تعیین اهداف، حل مشکلات و دستیابی به نتایج بهتر کمک می کنند.

یک ساختمان در دستان یک سازنده ماهر به ساختمانی بهتر و مستحکم تر تبدیل می شود. همین امر در مورد مربیان صدق می کند. مشتریان می توانند انتظار داشته باشند کسب و کار خود را مقیاس بندی کنند، تصمیمات بهتری بگیرند و عملکرد خود را بهبود بخشند.

شما می توانید در استراتژی کسب و کار، بازاریابی، امور مالی و مدیریت تیم به آن ها کمک کنید.

در کدام حوزه کوچینگ باید متخصص شوید؟

پاسخ به این سوال به علاقمندی های شما، مهارت هایی که دارید و به چه کسانی می خواهید کمک کنید، بستگی دارد.

تبدیل شدن به یک فرد متخصص در یک حوزه می تواند شما را به یک مربی کارآمدتر تبدیل کند و باعث شود در حرفه شلوغ کوچینگ از دیگران پیشی بگیرید.

آینده کوچینگ چیست

در دنیای به سرعت در حال تغییر، ما مربیان باید همیشه آماده یادگیری، پرسیدن سوالات و امتحان کردن چیزهای جدید باشیم.

همانطور که جورج برنارد شاو می گوید: «پیشرفت بدون تغییر امکان پذیر نیست و کسانی که نمی توانند ذهن خود را تغییر دهند، نمی توانند چیزی را تغییر دهند». در واقع، اگر نتوانیم ذهنیت خود را تغییر دهیم، نمی توانیم چیزی را تغییر دهیم.

با توجه به تمام سختی ها و مشکلاتی که در زندگی امروزی وجود دارند، کوچینگ هرگز تا این اندازه مهم نبوده است. کوچینگ یک دست یاری رسان است که ما را هدایت می کند تا قوی و متعادل باشیم.

در دنیای دیجیتال امروز، شروع یک کسب و کار کوچینگ آنلاین بیش تر از گذشته محبوبیت یافته است. مربیان آنلاین می توانند به مشتریان خود در سراسر جهان کمک کنند.

اما پیشرفت های تکنولوژی سوالات زیادی را نیز به همراه داشته است. آیا قرار است ربات ها جایگزین مربیان انسانی شوند؟ آیا ماشین ها جایگزین ارتباطات رو در رو مشتری و مربی خواهند شد؟ هوش مصنوعی چه تاثیری بر کوچینگ خواهد داشت؟

یک فیلم با موضوع کوچینگ

یک فیلم خارجی در خصوص کوچینگ که می‌تواند جالب و آموزنده باشد، فیلم “Coach Carter” (کوچ کارتر) است. این فیلم آمریکایی در سال 2005 به کارگردانی Thomas Carter ساخته شده است.

خلاصه داستان:

این فیلم بر اساس داستان واقعی یک مربی بسکتبال به نام کنی کارتر (با بازی ساموئل ال. جکسون) می‌باشد. کنی کارتر، مربیی متخصص و اصول‌گرا است که به عنوان مربی جدید تیم بسکتبال یک مدرسهٔ بی‌نام شهری بزرگ به نام ریچموند بخشی از کالیفرنیا تعیین می‌شود. او با تلاش و ارادهٔ فوق‌العاده‌ای موفق می‌شود تا تیم بسکتبال این مدرسه را به یک تیم برتر تبدیل کند و در رقابت‌های منطقه‌ای شرکت کند.

اما کنی کارتر به شدت تاکید دارد که تحصیلات دانش‌آموزان مهم‌تر از ورزش است و همچنین از دانش‌آموزان می‌خواهد تا به استانداردهای اخلاقی و تعهد به تحصیلات خود پایبند باشند. او برای بهتر شدن شرایط تحصیلی و تفکرات افراد، تغییرات بزرگی در محیط تیم و مدرسه ایجاد می‌کند.

این فیلم موضوعاتی همچون اراده، تعهد، کوچینگ، تحصیلات و تغییر اجتماعی را به تصویر می‌کشد و از طریق داستان مشوق‌بخش و انگیزشی برای مخاطبانش ارائه می‌دهد.

چرا باید دوره کوچینگ موسسه خرد را انتخاب کنیم؟

دوره کوچینگ موسسه خرد، با تکیه بر تجربیات عمیق و دانش متخصصان برجسته، فرصتی بی‌نظیر برای یادگیری و توسعه فراهم می‌کند. در این دوره، شما با استفاده از روش‌های نوین آموزشی، به بررسی اصول و تکنیک‌های پیشرفته کوچینگ پرداخته و مهارت‌های لازم برای راهنمایی و توسعه دیگران را کسب خواهید کرد. با شرکت در این دوره، نه تنها شناخت خود را از کوچینگ افزایش می‌دهید، بلکه قادر خواهید بود تأثیری ماندگار در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود و دیگران ایجاد کنید.

سلام بر شما، مربیان فوق العاده آینده! آیا برای پیوستن به دنیای هیجان انگیز کوچینگ آماده هستید؟ سفر از اینجا شروع می شود، همین حالا شروع کنید. همین حالا در دوره آموزش مربیگری حرفه ای ثبت‌نام کنید و قدم در مسیر تبدیل شدن به یک کوچ حرفه‌ای بگذارید!”

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *