اهمیت مدیریت بازاریابي چیست؟

اهمیت مدیریت بازاریابي

مدیریت بازاریابي تلاش آگاهانه‌ای برای به‌دست‌آوردن نتایج مثبت در مبادله با بازارهای هدف است.اما به‌طور کلاسیک، مدیریت بازاریابي به وظایف آن دسته از کارکنان سازمان اطلاق می‌شود که با فروش محصولات و خدمات نهایی سر و کار دارند؛ مانند مدیر فروش، مدیر تبلیغات و فروشندگان.

در جوامع صنعتی غربی، به نسبت موجودیت بازار های متعدد بازارهای فروشندگان به بازارهای خریداران تبدیل گردیده است. تغییراتی که در بازار به وقوع پیوسته، باعث ایجاد دیدگاه های مختلف و تغییر اولویت ها گردیده و اهمیت بخش بازاریابی را نسبت به فعالیت بخش تولید بالا برده است درهمین راستا در این مطلب توضیحاتی مؤثری در ارتباط با مدیریت بازاریابي ارائه شده است.

وظایف عمده بازاریابی عبارت اند از:

  • تحلیل وضعیت بازار
  • مدیریت استراتژیک تصدی ها
  •  تطبیق برنامه
  • هماهنگ سازی و نظارت برروی برنامه

جهت شرکت در دوره مدیریت بازاریابي کلیک کنید

تشکیل و فرآیند بازاریابی

برای اینکه در یک تصدی تمام بخش های عامل بتوانند جوابگوی نیازمندی های متداوم و متغیر مشتریان در بازار باشند، باید این بخش های عامل، با یک معیار با همدیگر ارتباط و همکاری داشته باشند. تصدی های موفق آنهایی خواهند بود که بتوانند نیازمندی‌های مشتریان را از لحاظ اقتصادی و داشتن روابط مطلوب، مرفوع سازند. در ادامه توضیحاتی از فرآیند مدیریت بازاریابي و ساختار تشکیلات آن ، به صورت خلاصه ارائه شده است.

جهت شرکت در دوره مدیریت بازاریابي کلیک کنید

فرآیند بازاریابی

فرآیند بازاریابی شامل تحلیل فرصت های بازاریابی، تحقیق و انتخاب بازارهای مورد نظر، طرح استراتژی های بازاریابی ، برنامه ریزی ، برنامه های های بازاریابی و سازماندهی آن، تطبیق و نظارت فعالیت های بازاریابی، است. به عنوان یک ضرورت هر فرد نیازمند آن است تا یک پیش بینی واقع بینانه از نکات قوت و ضعف تصدی خود و تصدی های رقیب تهیه نماید، تا بتواند ضرورت بهبود دربرنامه تولید، تغییرات تولید و بهبود عرضه خدمات را مشخص سازد. همچنان برای تصدی های کوچک و متوسط مهم است تا یک سیستم دقیق و عملی برنامه ریزی و نظارت را ایجاد نمایند، چون این نوع تصدی ها نیز به منظور بقای خود مجبور به پاسخگویی برای تغییرات تقاضای بازار می باشند و یکی ازمشکالت در این راه عبارت است از محدودیت منابع بشری. برای اینکه بتوانیم سیستم نظارت و برنامه ریزی را تا حد امکان مؤثر بسازیم، نکات ذیل باید در نظر گرفته شود:

– تمایلات بازار و اهداف یک تصدی، بطور مثال: فروش، اعتبار و سهمیه بازار

-عواملی که شرکت می تواند توسط فعالیت های بازاریابی خود آن را تحت شعاع قرار دهد، عبارت اند از: ترکیب بازاریابی در تولید، محل، قیمت و توسعه

 -عواملی که شرکت نمی تواند تحت تأثیر قرار دهد، بطور مثال: قوانین، اقلیم، عکس العمل مشتریان، عکس العمل رقیب ها و رشد اقتصادی.

جهت شرکت در دوره مدیریت بازاریابي کلیک کنید

مدیریت بازاریابی

تشکیلات بازاریابی

ایجاد یک ساختار موثر بازاریابی کلید تمام موفقیت های یک تصدی شمرده می شود، اما پیاده کردن آن در عمل توام با مشکالت زیادی میباشد. عوامل زیادی وجود دارد که میتواند مانع یک همکاری موثر میان بخش های مختلف تصدی در این شاخه گردد. اکثراً بخش های متعدد یک تصدی در مسائل بازار یابی دخیل هستند اما در تمام این بخش ها واضح نیست چه افرادی مسئولیت اخذ تصمیم ها را به عهده دارند. همچنان بازاریابی با سایر بخش های تصدی مانند: چگونگی طرح تولید، تولید، مدیریت منابع انسانی، باید هماهنگی داشته باشد که این هماهنگی اکثراً عاری از مشکلات نیست. ایجاد یک تشکیلات موفق بازاریابی مستلزم راه حل های مؤثری برای وظایف ذیل است :

-تعریف مسئولیت ها و وظایف هر بخش

– ارتباط سریع و مؤثر میان هر بخش

– تشخیص و ایجاد بازارهای آینده

– نوآوری های خلاقانه و سودآور در تولیدات جدید

– استفاده سریع و مؤثر از وسایل بازاریابی

– ایجاد تیم های بسیار فعال از میان بخش های مختلف جهت استفاده از فعالیت مؤثر هر فرد.

– جلوگیری از بدگمانی ها و وقوع اشتباهات

-مدیریت معقول و مناسب

در نتیجه، میتوان گفت که تشکیلات بازاریابی باید در تشخیص و تحقق مزیت های رقابتی مداوم سهم خود را ادا نماید. یکی از خصوصیات توانمندی های منحصر به فرد تشکیلات بازاریابی عبارت است از تشخیص تقاضای مشتریان به منظور تعیین جایگاه تولیدات و خدمات تصدی در بازار که آنها را از تولیدات سایر شرکت های رقیب متمایز میسازد، علاوه بر این برقراری ارتباط با مشتریان و مستهلکین جهت تاکید بر مزایای منحصر به فرد محصولات و تضمین اینکه این محصولات در هر زمان و محلی که تقاضا گردد، برای مشتری قابل دسترسی می باشد.

جهت شرکت در دوره مدیریت بازاریابي کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *