همه چیز در مورد دوره مهارت مربیگری (کوچینگ)

برای همه ما پیش‌ آمده است که در بخش‌های مختلف زندگیمان مثل انتخاب شغل مناسب، کسب درآمد بیشتر یا حتی نداشتن اعتماد به نفس و مسائلی از این قبیل به شخصی نیاز داشته‌ باشیم که مسیر درست را به ما نشان دهد تا با آگاهی بیشتر نسبت به خودمان، تصمیمات مهم زندگی را بگیریم و نقاط قوت خود را تقویت کنیم. درواقع دوره مهارت مربیگری (کوچینگ)، اشخاصی را بر اساس اصول درست علمی تربیت می‌کند که به افراد دیگر در جهت داشتن زندگی بهتر (شغلی یا شخصی) کمک کنند. مؤسسه خرد برگزارکننده دوره‌های کوچینگ یا مربیگری است که در پایان دوره گواهینامه رسمی کوچینگ را نیز به شرکت‌کنندگان اعطا می‌کند. در ادامه مطلب با مفهوم کوچینگ و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید.

کوچینگ به افراد در جهت پیدا کردن مسیر موفقیت کمک به سزایی می‌کند

مفهوم دقیق کوچینگ چیست و به چه‌کسی کوچ می‌گوییم؟

کوچینگ (Couching) به‌ صورت معمول به‌عنوان مربیگری در رشته‌های مختلف ورزشی به کار می‌رود و درواقع کوچ همان مربی ورزشی است. اما در دهه اخیر کوچینگ و مفهوم آن بسیار گسترده‌تر شده‌ است. کوچینگ به عنوان زیرمجموعه‌ای از مبحث روانشناسی شناخته می شود که به‌جای گذشته و آینده افراد، روی زمان حال آن‌ها تمرکز می‌کند. علاوه بر این، در کوچینگ مشکلات و ناتوانی‌های افراد در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه تمرکز روی نقاط قوت و توانایی‌های آن‌ها است. زمانی که شما به‌عنوان کوچ یا مربی فعالیت کنید، با مهارت‌ها و روش‌های خود کمک می‌کنید تا افراد دیگر در زندگی شخصی و کاریشان موفق‌تر باشند. در واقع کوچینگ به اشخاص ماهیگیری را آموزش می‌دهد و به آن‌ها یاد می‌دهد که چگونه مهارت‌های خود را در زندگی به کار ببرند و روابط بهتری با دیگران داشته ‌باشند.

با 5 شاخه مختلف کوچینگ آشنا شوید

همانطور که گفته شد در دوره مهارت مربیگری (کوچینگ) آموزش خواهید دید که چگونه به بهبود مهارت‌ها و پیشرفت شغلی و ذهنی افراد کمک کنید. کوچینگ شاخه‌ها و گرایش‌های زیادی دارد که در ادامه 5 نوع از گرایش‌های آن را بررسی می‌کنیم.

کوچینگ کسب و کار (Business coaching)

این گرایش کوچینگ یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین گرایش‌ها است. در این گرایش، کوچ یا مربی به بهبود عملکرد صاحبان کسب و کار و اعضای تیم آن‌ها کمک می‌کند. در نهایت صاحبان مشاغل مختلف با به‌کارگیری مهارت‌ها و راهنمایی‌های کوچ، به درک بهتری از توانمندی‌های خود خواهند رسید و درباره اهداف و پیشرفت شغلی خود به آگاهی بالایی دست پیدا می‌کنند.

کوچینگ زندگی (Life Coaching)

 در این گرایش، کوچ به افراد مراجعه‌کننده کمک می‌کند تا اهدافشان را در زندگی به‌خوبی بشناسند و راه رسیدن به این اهداف را بیاموزند. در نهایت لایف کوچینگ به موفقیت افراد در زندگی شخصی و کاریشان منجر می‌شود.

کوچینگ رهبری (Leadership Coaching)

این نوع کوچینگ که با نام کوچینگ مدیران اجرایی نیز شناخته می‌شود، مخصوص رهبران سازمان‌های مختلف است. در جلسات کوچینگ، رهبران آموزش می‌بینند که با چه مهارت‌هایی به بهبود عملکرد کارمندان خود کمک کنند. همچنین کوچ نحوه ارتقا شغلی را نیز به رهبران سازمان‌ها آموزش می‌دهد.

با شرکت در دوره مهارت مربیگری (کوچینگ) توانایی کمک به افراد در زمینه های مختلف را پیدا خواهید کرد
کوچینگ تحصیلی (Educational Coaching)

در کوچینگ تحصیلی، مربی مطالب درسی را به دانش‌آموز یا دانشجو آموزش نمی‌دهد. بلکه مهارت‌های مختلفی را به او آموزش می‌دهد که باعث پیشرفت تحصیلی می‌شوند. مثلاً مهارت مطالعه، یادداشت‌برداری، شرکت در آزمون، نحوه مدیریت زمان و… در این گرایش، دانش‌آموز نقاط قوت و ضعف خود را به‌خوبی می‌شناسد و این نقاط ضعف را نیز به توانمندی تبدیل می‌کند.

کوچینگ روابط (Relationship Coaching)

برخورداری از روابط مناسب با همکاران، خانواده و دوستان و با افراد مختلف در موقعیت‌های متفاوت اجتماعی، موضوعی بسیار مهم است که در جنبه‌های مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد. در کوچینگ روابط، مربی به بهبود روابط مراجعه‌‌کننده با اشخاص مختلف کمک می‌کند و با بهبود این روابط، زندگی شخصی و اجتماعی شخص پیشرفت کرده و در زندگی خود موفق‌تر خواهد بود.

در دوره مهارت مربیگری چه توانمندی‌هایی به کوچ آموزش داده‌ می‌شود؟

شخصی که به‌عنوان کوچ در جهت بهبود توانایی‌های افراد در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند، باید دارای توانایی‌هایی باشد که کوچینگ را به ‌نحو احسن انجام دهد. در ادامه با این توانایی‌ها آشنا خواهید شد.

خوب گوش دادن

مهم‌ترین توانایی که کوچ باید داشته ‌باشد، گوش دادن به حرف‌های مراجعه‌کننده است. خوب گوش دادن یعنی توجه صد درصدی به شخص و درک کامل موضوع مدنظر او. همچنین کوچ باید احساسات و دغدغه مراجعه‌کننده را با گوش دادن به حرف‌های او به‌خوبی بشناسد و در نهایت با مطرح‌کردن سؤالات مهم و راهگشا، او را به‌جهت درست راهنمایی کند.

خوب گوش دادن به حرف‌های مراجعان و پرسیدن سؤالات مختلف از مهارت‌های کوچ حرفه‌ای است

پرسیدن سؤالات مناسب و راهگشا

مهارت دیگری که کوچ حرفه‌ای باید داشته ‌باشد، پرسیدن سؤالات مستقیم و غیرمستقیم از مراجعین است. انجام این کار باعث می‌شود تا کوچ، مراجعه‌کننده را در مسیر بهتر و درست‌تری قرار دهد و به احساسات و افکار درونی آن‌ها راه پیدا کند. با رسیدن به جواب بسیاری از سؤالات، توانایی‌ها و مسیر موفقیت اشخاص پیدا می‌شود.

داشتن تمرکز

جلسات کوچینگ باید در مسیری درست و نتیجه‌بخش پیش روند و این موضوع مستلزم این است که کوچ دارای تمرکز کافی باشد و موضوع را در مسیری صحیح قرار دهد. همچنین با تمرکز کافی، سؤالات مهم و اساسی را بپرسد و در نهایت کوچینگ را به‌خوبی هدایت کند.

عدم قضاوت

شخصی که به‌عنوان کوچ فعالیت می‌کند باید دارای ذهنی آزاد و دور از قضاوت باشد. مراجعه‌کنندگان افکار و عقاید مختلفی دارند که ممکن است با باورهای شما یکسان نباشد. این موضوع نباید در مسیر کوچینگ تأثیر منفی بگذارد.

با شرکت در دوره مهارت مربیگری (کوچینگ)، چگونه می‌توان از این مهارت استفاده‌ کرد؟

در عصر امروز که همه افراد در هر سنی به مهارت‌ها و پیشرفت خود در تحصیل و کسب و کار اهمیت می‌دهند، وجود کوچ حرفه‌ای با مدرک علمی بسیار کارآمد خواهد بود. زمانی که شما با شرکت در دوره‌های آموزشی به کوچی با دانش کافی تبدیل شوید، توانایی کمک به اشخاص دیگر در جهت پیشرفتشان را پیدا خواهید کرد. پس از اتمام دوره مهارت مربیگری، توانایی راهنمایی مراجعان را در مسیرهای زیر پیدا خواهید کرد:

  • کمک به بهبود روابط و برقراری ارتباط اجتماعی
  • افزایش مسئولیت‌پذیری در افراد
  • افزایش اعتماد به نفس و شناخت توانایی‌ها
  • مدیریت زمان و برنامه‌ریزی در زندگی
  • کمک به رهبران در جهت پیشرفت شغلی و نحوه ارتقا کارمندانشان

اشخاص با مراجعه به کوچ و کسب راهنمایی از او، به موفقیت شغلی و بهبود زندگی خود کمک خواهند کرد

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر شغل کوچینگ پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌ است. به همین دلیل شرکت در دوره مهارت مربیگری (کوچینگ) و دریافت مدرک معتبر برای افرادی که به این شغل علاقه دارند بسیار مفید خواهد بود. کمک به سایر افراد در جهت بهبود روابط و پیشرفت شغلی و پیدا کردن مسیر موفقیت از وظایف کوچ حرفه‌ای است. این مهارت در مؤسسه خرد که یکی از برگزارکنندگان دوره آموزشی کوچینگ است، به‌خوبی آموزش داده‌ می‌شود. پس از شرکت در دوره‌های آموزشی این مؤسسه، به کوچ حرفه‌ای و با دانش کافی تبدیل شوید و رزومه کاری خود را ارتقا دهید. شما به کدام گرایش کوچینگ علاقه دارید؟ نظرات خود را درباره این مهارت با ما به اشتراک بگذارید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *