اصول اولیه مذاکره

اصول اولیه مذاکره 

هنر مذاکره

هنر مذاکره در زندگی روزمره مورد نیاز است. با این حال، تسلط بر این هنر در دنیای کسب و کار بسیار مهم است که در حرفه های ما موفقیت آمیز باشد، زیرا مذاکرات ضعیف می تواند آینده شرکت ما را تحت تاثیر قرار دهد یا مشتری های مهم را از دست بدهد. شانس و جذابیت علل مذاکرات موفق نیستند. از سوی دیگر، نظم و استقامت، میتواند توانایی ما را برای به دست آوردن بهترین معامله ممکن در هر شرایطی باز کند. در نهایت، تمرین و آمادگی چیزی است که یک مذاکره خوب ایجاد می کند.

اصول اولیه مذاکره

اگر امکان آن وجود دارد، اطلاعات مربوطه را از طرف دیگر مذاکره کننده هم دریافت کنید، طوريکه بتوانید هنگام بحث به نکات مهم آن اشارهاي دوباره کنید. برآورد درستی از نقاط قوت و ضعف موقعیت خود داشته باشید. فکر کنید که چگونه میتوانید بر نقاط قوت خود تأکید کنید تا با استفاده از آنها منافع خود را افزایش دهید. هرگز در مذاکره از روي شفقت و دلسوزي حقی رائ که به نظر خودتان بسیار با اهمیت است بی دلیل واگذار نکنید. چنین امتیازاتی را براي موقعی نگهدارید که با استفاده از آنها میتوانید به منظور و هدف خود در مذاکره دست یابید.

جهت شرکت در دوره اصول و فنون مذاکره کلیک کنید

اصول اولیه مذاکره براي حل مسائل سازمانی

بیشتر مدیران حرفه اي به اهمیت مذاکره در زندگی واقفند، زیرا زمان قابل توجهی از زندگی حرفه اي خود را صرف مذاکره میکنند. به علاوه، زندگی شخصی شان هم با مذاکره همراه است. موفقیت و اثر بخشی حرفه اي آنان به شدت متأثر از توانایی آنها در هنر و فن مذاکره است.این مهارت یا ناشیگري آنان در مذاکره است که نظر مدیران، همکاران، زیر دستان، مشتریان، رقبا و سایرین را درباره موفقیت کاري شان شکل می دهد.

مدیران، زمان و کوشش بسیاري را صرف مذاکره می کنند، اما معدودي از آنان هنر و دانش مذاکره را به درستی می دانند.از این رو، بسیاري از مدیران حرفه اي نیازمند رویکرد بهینه در طرح ریزي و اجراي مذاکره ها هستند.

به اصول اولیه مذاکره زیر توجه کنید :

  1. از آنجایی که بیشتر توافق ها در 20 درصد آخر وقت مذاکره صورت می گیرند، باید خونسرد، صبور و منتظر زمان مناسب براي اقدام بود.
  2. اگر در تمام کردن سریع مذاکره ها منافعی وجود دارد، ارزش این کار را به طرف مقابل گوشزد کنید. گاهی اوقات یک و یا هر دو طرف مذاکره از سریع انجام شدن مذاکره ها منتفع می شوند.
  3. باید به خاطر سپرد که ضرب الاجل هارا می توان تغییر داد و یا از بین برد. با نزدیک شدن به ضرب الاجل نباید وحشت کرد، بلکه در تغییر آن باید سعی کرد.
  4. تلاش شود تا به ضرب الاجل طرف مقابل پی برده شود. وقتی که حریف به آخرین مهلت خود نزدیک می شود سطح فشار روانی اش بالا می رود و طرف مقابل می تواند از این موقعیت براي تشویق حریف به پذیرش توافقهاي مورد نظر خود بهره گیرد.
اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *