اهمیت مدیریت تحول در سازمان چیست و چه نقشی دارد

تحول سازمانی به نوعی استراتژی بهسازی سازمان می گویند که در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶0 مطرح شد. بر اساس آن پويايي گروه تئوري و عمل مرتبط با تغيير مواردي استوار است. كاربرد و حاصل علوم كه تحول سازماني از آنها نشأت مي گيرد براي بهبود سازگاري و تطبيق بين افراد و سازمان، بين سازمان و محيط و ميان عناصر و اجزاي سازماني نظير استراتژي ، ساختار و فرآيندها ،رهنمودهايي را ارائه مي‏دهد كه اين رهنمودها از طريق برنامه‏ها و فعاليت‏هاي ايجاد تغيير كه هدف آن رفع مشكل در شرايط خاص و مشكل ساز است اجرا مي‏شود.

تحول سازمانی فعاليت تا تلاشی است برنامه ريزي شده در سراسر سازمان كه به وسيله مديريت عالي سازمان اداره شده و اثر بخشي و سلامتي سازمان را از طريق برنامه‌هاي تغيير برنامه‌ريزي شده در فرآيند‌هاي سازمان با استفاده از علوم رفتاري افزايش مي دهد.

تحول در سازمان از سازمانها و همچنین افرادی که درون سازمان ها هستند و چگونگی کارکرد آنها بحث می کند. همینطور در زمینه تغییرات برنامه ریزی شده ای که منجر به ترغیب افراد ،گروهها وسازمانها به کار کرد بهتر می شود ، سخن به میان می آورد.

شايد مهم ترين و مشکل ترين فرايند در هر سازمان ايجاد تغيير و تحول در سازمان باشد چرا که در محيط ‏متغير امروزي سازمان ها بايستي با توجه به تغييرات محيط متحول شده و از خود واکنش نشان دهند در غير ‏اين صورت در ورطه نابودي قرار مي گيرند. اهميت تغيير در تحول سازمان به ويژه در زمينه کسب و ‏کار اهمیت دارد و می بینیم مديريت تحول بر فناوري اطلاعات و کسب وکار تاثیر بسزایی دارد.

مدیریت تحول در سازمان

در حال حاضر سازمان ها به صورت فزاينده اي با محيط پويا و در حال تغيير روبه رو می باشند و مجبور شدند که خود را با اين عوامل ‏محيطي وفق بدهند. تکنولوژي موجب تغيير کارها و سازمان ها شده است. براي مثال به جاي سرپرستي مستقيم ، کارها به وسيله کامپيوتر ‏کنترل مي شود که در نتيجه باعث گرديده تا حوزه کنترل مديران گسترش يابد و سازمان ها در سطح افقي گسترده تر شوند. تکنولوژي ‏پيشرفته اطلاعاتي موجب شده است که سازمان ها به گونه اي در حال آماده باش باشند. بطور کلي تغييرات سازماني در دو دسته صورت مي ‏گيرد:‏

•تغييرات برنامه ريزي شده‏

•تغييرات برنامه ريزي نشده‏

تغییر برنامه ریزی شده مستلزم آگاهی های کلی، کار و فعالیت سخت و جدی در طی زمان، دارا بودن رویکردی اصولی و هدف مدار و دانشی معتبر و نافذ در مورد پویایی های سازمانی و چگونگی تغییر آنهاست. دانش معتبر و صحیح از علوم رفتاری نظیر روانشناسی، روانشناسی اجتماعی،جامعه شناسی، انسان شناسی، نظریه سیستمها، رفتار سازمانی، نظریه سازمان، عمل مدیریت به دست می آید و نتیجه این علوم، تحول سازمانی است، که برای بهبود سازگاری و تطبیق بین افراد و سازمان، بین سازمان و محیطش و میان عناصر و اجزای سازمانی نظیر استراتژی، ساختار و فرآیندها، رهنمودهایی ارائه می دهد. این رهنمودها از طریق برنامه ها و فعالیت های ایجاد تغییر که هدف آنها رفع مشکل در شرایط خاص و مسئله ساز استقابل اجرا می باشد.

رهبران و مجریان تحول سازمان ، با کمک یکدیگر برنامه های تحول سازمان را اداره می کنند. مجریان تحول سازمانی مشاورینی میباشند که در زمینه نظریه و عمل تحول سازمان، آموزشی لازم و کافی دیده اند و پویایی و تغییر سازمانی را کاملا درک کرده اند. این افراد ممکن است به صورت مشاوران داخلی عضو سازمان باشند یا به صورت مشاوران خارجی از خارج از سازمان دعوت به مشاوره شوند.

شرکت­ها همواره در تلاش هستند تا نیرومندتر از گذشته عمل کنند. این تلاش­ها به شکل های مختلفی مثل مدیریت کیفیت جامع، مهندسی مجدد، کوچک کردن سازمان، بازسازی، تحول فرهنگی و … قابل انجام است؛ ولی در نهایت هدف اصلی یکسان می باشد. در برخی از شرکت ها ایجاد تغییرات اساسی برای سازگاری با بازار رقابت موفق بوده و در برخی دیگر خیر. درس های زیادی می توان گرفت که به عنوان نخستین درس می توان گفت که فرایند تحول، مراحل گوناگونی دارد و وقت­گیر است. تصور نکنید با نادیده گرفتن برخی از مراحل به قصد تسریع امور، نتیجه­ی رضایت­بخشی خواهید گرفت. دومین درس کلی این است که اشتباهات عمده در هر یک از مراحل، آثار مخربی دارد و موجب کُندی حرکت و خنثی شدن دستاوردهایی می­شود که به سختی حاصل شده­اند.

مؤسسه خرد دوره ای تحت عنوان دوره آموزشی رفتار سازمانی را ارائه داده است که هدف دوره، آشنایی با مفاهیم ابتدایی تحول، نظیر نیاز تحول و اصول تحول است، همچنین آشنایی با فرآیند تحول، محیطی که تحول در آن انجام می شود، استراتژی های تحول، فرهنگ تحول و نیز آشنایی با تحول سازمانی و تحول در مدیریت سازمان است و در نهایت اثربخشی این تحول در سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.


دوره موجود بصورت کاملا علمی به استراتژی های تحول و مدیریت تحول در سازمان می پردازد و شما را در موفقیت برنامه ریزی جهت تغییر ساختاری و تحول سازمانی یاری مینماید ، در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک مدیریت تحول در سازمان دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون پرداخت وجه برای شرکت کنندگان مقدورمی باشد.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *