آشنایی با مبانی رشته مدیریت به صورت کامل

در این مقاله قصد داریم تا دوره مدیریت MBA و اهمیت آن را توضیح داده و شرح مختصری در مورد چگونگی مطالعه و گذراندن این دوره و مختصری در مورد دروسی که در این دوره مطالعه می شود توضیح دهیم.

موسسه خرد شما را همراهی می کند تا نخست بتوانید اطلاعات کاملی در مورد این دوره کسب کنید سپس با ثبت نام در دوره های آن و گذراندن دروس رشته مدیریت MBA به شکل غیر حضوری می توانید مدرک رسمی وزارت علوم برای این دوره 480 ساعته را دریافت کنید.

مدیریت ارشد کسب و کار ((MBA)

مخفف عبارت Master of Business Administration) درجهٔ کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است. این دوره برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم در آمریکا طرح ریزی شد که حاصل صنعتی شدن این کشور و رویکرد علمی به مدیریت بود.

دوره‌های مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شوند تا دانشجویان را باجنبه‌های مختلف مدیریت یک کسب و کار (بیزنس) همچون حسابداری، بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت عملیات، مدیریت تبلیغات و برنامه ریزی استراتژیک آشنا سازند.

بیشتر دانشجویان مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) یک زمینه تخصصی را برای مطالعه و تحصیل انتخاب می‌کنند و تقریباً یک سوم از واحدهای تحصیلی خود را در این زمینه برمی‌گزینند. برای مثال، دانشجویانی که گرایش بازاریابی را انتخاب می‌کنند دوره‌های ویژه‌ای را که بر روی بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی بین‌المللی تمرکز دارد برمی گزینند.

موسسات و آموزشگاه‌های بازرگانی در حال حاضر مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) را در دوره‌های آموزشی تمام وقت، پاره وقت، کاربردی و از راه دور ارایه می‌دهند. رشته MBA یکی از پرطرفدار ترین رشته ها در سراسر دنیاست این رشته مناسب برای کسانی است که علاقه مند به تجارت و یا مدیریت هستند و دارای روحیه رهبری نیز می باشند. صرف نظر از صنعت و یا حرفه ای که شما در آن هستید، و یا شرایط اقتصادی کشور، رشته MBA برای تجارت و بازرگانی به ویژه برای تصدی امور اجرایی و یا مدیریتی بسیار موثر است.

جهت شرکت در دوره آموزشی مدیریت mba کلیک کنید

مدیریت MBA

برنامه MBAبرای تجهیز کردن دانشجو با اطلاعات لازم به صورت تئوری و عملی، در تلاش است که بتواند آنها را برای شغلهای مدیریتی به بالاتربن سطح آگاهی و تجربه برساند. این رشته تنها مناسب دانشجویان مدیریت نیست بلکه کلیه افراد می توانند دروس و واحد های مربوطه را به خوبی درک کنند همین مسئله باعث مطرح شدن این رشته در جهان و داشتن اعتبار جهانی شده است.

در شاهراه اطلاعات و اینترنت وارد عصر جدیدی شده ایم، عصر دانش، این پیشرفت روز افزون دانش بشری منجر به افزایش مصرف کنندگان تحصیل کرده و معقول تر شده است. امروزه خرید فروش، مدیریت افراد و محصولات و به طور کلی همه چیز پیچیده تر و پرچالش تر از گذشته شده است.

رشته MBA یا Masters of Business Administration رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و مدیریت Business می باشد و به رشته ارتباطات تجاری Business Communication نیز اطلاق می شود. این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته هایی است که علاقمندان گرایشهای مدیریت تجارت و بازرگانی را به خود جذب نموده است. رشته MBA برای کسانی که در جایگاه مدیریتی و یا تجاری قرار می گیرند، به ویژه کسانی که در جایگاه اجرایی و ریاست هستند بسیار مناسب است.

MBA مهارت و تجربه مورد نیاز را در سطحی بالا و کیفیتی مطلوب، برای کسب آمادگی مورد نیاز برای ورود به دنیای کسب و کار و تجارت در اختیار شما قرار می دهد. این رشته آموزشی موفقیت متقاضیانش را در تجارت جهانی اثبات خواهد کرد و در محیط تجاری آزاد به طور همزمان دانش، مهارت و تجربه را به شما آموزش می دهد. با این کیفیت متمایز آموزشی شما می توانید در انتظار موفقیتی چشمگیر، درآمدی بالا و پیشرفت روز افزون در دنیای تجارت باشید.

برای متقاضیان موفق خود مزایای زیر رابه همراه دارد:

MBA به شما اطلاعات باارزشی از تجارت Business Knowledge و موضوعات مرتبط به آن می دهد. در این دوره داوطلبان راه حلها و مفاهیم تجاری را نه به صورت تئوری بلکه با کلاسها و دوره های خاص به صورت عملی یاد گرفته و همچنین به آنها آموزش داده که چگونه این مهارت ها را در محیط های کاری و عملیات تجاری به کار گیرند.

موفقیت در برنامه های آموزشی MBAتنها از طریق شرکت در کلاسهای آموزشی و انجام مأموریت های جدی و ارائه گزارش به صورت فردی و گروهی میسر می شود. که این آموزش ها توانایی لازم را برای رهبری موقعیتهای تجاری Leadership Abilitiesدر زندگی واقعی فراهم می کند. این آموزش ها علاوه بر اینکه تجربه کاری آینده را در اختیار شما قرار می دهد از شما یک مدیر و رهبر کارآزموده می سازد.

شمامی آموزید به راحتی با همه افراد ارتباط Networkingبرقرار کرده، و این مهمترین و باارزش ترین امری است که در رشته MBAشما کسب می کنید.

فرصت های شغلی

اغلب افراد برای هدف پیشرفت در کار و پیدا کردن فرصتهای شغلی بهتر بدنبال گرفتن مدرک هستند. این قضیه درمورد مدرک MBAنیز صدق می کند، تنها تفاوت این است که مدرک MBAمدرکی ارزشمند در سراسر جهان بشمار می رود و فرصتهای شغلی منحصر به خود را دارد. افراد با گرفتن مدرک MBAدر محیط کار خود پیشرفت کرده و یا فرصتهای شغلی بهتری برای آن ها ایجاد می شود.

حتی در شرکتی که کار می کنید و با همین شغل فعلی، شما می توانید عملکرد خود را قبل و بعد از گرفتن مدرک MBA مقایسه کنید. با اطلاعات و توانایی که از طریق آموزشهای MBA بدست می آورید خیلی محکم تر و با قدرت تر می توانید مدیریت کرده و کارکنان را بهتر اداره کنید. اگر شما به دنبال یک تغییر اساسی در کار خود هستید، آموزش های MBA تخصص های زیر را برای شما در نظر گرفته است.

جهت شرکت در دوره آموزشی مدیریت mba کلیک کنید

ازریابی MBA

گرایش های رشته مدیریت

مبانی رشته مدیریت MBA مشاغل . گرایش های مربوط به این رشته.
گرداوری شده توسط خرد

  • دانش تجارت :
  • توانایی رهبری :
  • شبکه ارتباطی:

این رشته به داوطلبان کمک می کند که یادگیری به صورت تجربی برای حل مشکلات و آنالیز کردن مسائل را بیاموزند و مهارت های تصمیم گیری در موقعیتهای روز را از میان پروژه های متفاوت و روزمره فراگیرند.

مردم اغلب بخاطر نام MBAتصور می کنند این رشته فقط برای تجارت و بازرگانی می باشد در صورتی که این رشته برای مشاغل دولتی Government Jobنیز می تواند بسیار مناسب باشد. این چنین مشاغلی معمولاً به افرادی نیاز دارد که بتوانند به خوبی فکر کنند و به صورت گروهی عمل کنند. یک فارغ التحصیل رشته MBAبا گذارندن دوره های خاص این رشته یاد می گیرد چگونه فکر کرده و چطور ایده های خود را عملی سازد. اعتباری که سازمانها پس از مدتها کسب کردند، موجب عملکرد موثر نمی شود. سازمانهای دولتی برای تغییر آن به دنبال متخصصین با تجربه ای بودند که در این زمینه فعالیت کند نه مدعیان، که با این شرایط بدنبال فارغ التحصیلان رشته MBAرفتند که به راحتی از عهده ابعاد مختلف کارهای اداری برمی آیند.

کسانی که تجارت خصوصی Personal Businessخودشان را دارند، از رشد منفعت شرکت با داشتن مدرک MBAمطلع هستند. همچنین موضوع مهم تر اینکه با گرفتن مدرک MBAشما می توانید تمام مهارت ها و توانایی های مورد نیاز برای آغاز یک کسب و کار موفق را داشته باشید و خیلی زود به یک کارفرمای اقتصادی قدر تبدیل شوید و با این مدرک فرصتهای شغلی زیادی در اختیار داشته باشید.

این تنها بخش کوچکی از فرصت های شغلی است که برای یک فارغ التحصیلان MBA پیشنهـاد می شود. با مدرک MBA شما فرصت های شغلی بیشماری بدست می آورید که اغلب این فرصتها در سطح بالایی قرار دارد و می تواند به شما برای موفقیتهای شغلی آینده کمک کند.

1mba

جهت شرکت در دوره آموزشی مدیریت mba کلیک کنید

ارزیابی سطح علمی دانشجویان از طریق آزمون کتبی که به صورت فردی و یا گروهی انجام می شود و همچنین فعالیتهای کلاسی دانشجویان و شرکت در سخنرانی های متفاوت صورت می گیرد و به هیچ کس اجازه تغییر معیارها داده نمی شود و دانشجویان برای کسب درجه انتهایی نیازمند به گذارندن تمامی واحد ها ی تئوری و عملی این رشته می باشندو بنا به استاندردهای موجود در صورت کسب نمره ای پایین تر از حداقل در نظر گرفته شده اجازه گذراندن دوباره واحد مورد نظر به دانشجویان داده می شود.

برای گذراندن برخی از واحد ها دانشجویان الزاماً باید واحد های پیش نیاز را با موفقیت بگذرانند.

  • مهارت های رشته مدیریت
  • مشاغل دولتی:
  • تجارت خصوصی:

افرادی که در یک سازمان متصدی بازاریابی خدمات (Marketing Management and Technology) و یا کالایی خاص هستند باید از راهبردهای بازاریابی موثر استفاده کرده و پیام را به طور موثر به مردم انتقال دهند. MBAدانشجویانش را همزمان هم به صورت تئوری و هم تکنیکی در زمینه بازاریابی تجهیز کرده و این آموزش ها آنها را برای تصدی امور بازاریابی کمک می کند.

این دروس بر روی بازاریابی دراز مدت و کوتاه مدت تمرکز دارد و نقش بازاریابی در عملکرد تجاری و تضمین موفقیت در این زمینه را مورد بررسی قرار می دهد. داوطلبان یاد می گیرند که چگونه بازاریابی به موفقیت یک سازمان کمک می کند و تکنیک های متفاوت برای بررسی جنبه های مختلف بازریابی و رضایت مشتری آموزش داده می شود. در این رشته شما اجرا و گسترش طرح های بازاریابی را فرا می گیرید.

شما برای موفقیت در گرایش امور مالی (Financial Management) باید بتوانید سریع تصمیم بگیرید، با سطح بالای انرژی در کنار دیگر بازارهای مالی بایستید برای موفقیت در این زمینه باید با صبر و تحمل با مشتری برخورد کرده و مطالب را به طور کامل برای او توضیح دهید.

این حوزه فهمی موثر و عمق بحرانهای اقتصادی و بازاریابی های بلند مدت را در اختیار شما قرار می دهد و مهارت های مورد نیاز برای مدیریت اقتصادی موثر را به شما آموزش می دهد. و برای کلیه داوطلبانی که به پیش بینی های مالی، صورت حساب اقتصادی، ارزیابی دقیق، پروژه های ارزیابی اصلی و… علاقمند هستند مفید است.

مقصود از مدیریت منابع انسانی(Human Resource Management) سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی ازوظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد. منابع انسانی مهمترین دارایی یک سازمان است و مدیریت اثربخش آنها کلید موفقیتسازمان می باشد و هدف اصلی آن کسب نتایج مطلوب از تلاش‌های جمعی کارکنان هر شرکت یا سازمانی می باشد.شما با تحصیل در رشته MBA می توانید از نیروی انسانی کارآمد و موثر بهره مند شوید.

تمرکز اصلی این رشته بر اهمیت مدیریت مدرن در سازمانها است و تاکید می کند که تغییر در محیط بزرگترین تاثیر را بر افرادی که در یک سازمان هستند می گذارد و این مدیریت مشخصا در زمانی که رقابت بین افراد بیشتر است بیشتر خود را نشان می دهد. مدیریت موفق و تاثیر مدیریت منایع انسانی به اندازه دیگر مدیریت ها مهم و تاثیر گذار است. این رشته به دانشجویان در برقراری ارتباط بین موقعیت شخصی و تجربیات با وقایع عمومی کمک می کند و در پایان داوطلبان به راحتی می توانند بین تئوری و تمرینات با زندگی واقعی ارتباط برقرار کنند.

این رشته در مفاهیم تکنولوژی و مدیریت تکنولوژی با دورنمایی از استراتژی مدیریت و ابداع (Technology Management & Innovation)، متمرکز می شود. این درس شامل آموزشهایی می شود که می آموزیم چگونه فهم خود را در یک پروسه نو آوری و ابداع بیافزاییم. این درس همچنین بر روی مباحث تکنولوژی و انتقال آن نیز تکیه دارد.

این بخش درسی بر آموزش کارآفرینی (Entrepreneurship) تاکید دارد و شامل پروسه هایی برای ثبت نوع تجارت و نحوه تشکیل پروسه هایی علمی و نحوه تغییر موارد درحال اجرا و مشکلات و پیامدهای که با SMIمواجه است می باشد.

حسابرسی (Management and Cost Accounting) یکی از ارکان اصلی معاملات و قرارداد ها در تمامی شرکت داخلی و خارجی است. البته توجه داشته باشید مفاهیم و تمرینات یکی از موثرترین موارد در کنترل اقتصادی است. بحث هایی که در زمینه مدیریت و حسابرسی در این مبحث مورد مطالعه قرار می گیرد در بحث های بازاریابی نقش بسیار مهمی دارد.

این رشته (Managerial Economics and Monetary Policy ) فهمی موثر از محیط اقنصادهای کلان و چگونگی تصمیم گیری در بخش های خصوصی و عمومی را به شما آموزش می دهد. این رشته بر فاکتورهای تصمیم گیری عایدات و پی آمدها تمرکز دارد. تورم و بیکاری را مورد بررسی قرار می دهد و سیاست های مالی و پولی را بررسی می کند و به بررسی جنبه های بین المللی سیاست های اقتصادی نیز می پردازد.

این رشته زیربنایی را در مفاهیم مدیریت استراتژیک (Strategic Management) برای کاربردهایی در سطح شخصیت های حقوقی و حقیقی در اختیار داوطلب قرار می دهد. تاکید ویژه این مرحله بر توانایی دانشجو در حل مسائل پیچیده، تصمیم گیری از روی آرامش است و این قابلیت را به دانشجویان می دهد که در مورد تصمیم گیری های مهم کاری به تنهایی اقدام نماید و بتواند مزایا و معایب استراتژی های مالی را اریابی کند.

داوطلبان پس از اتمام این رشته درکی صحیح از نقش ITدر رقابت های موثر پیدا می کنند. این رشته رقابت های شخصی را در مدریت سیستم های اطلاعاتی گسترش می دهد و استراتژی و پروسه هایی که در مدیریت سازمانهای مدرن لازم است به شما آموزش می دهد.

این رشته چگونگی ورود و موفقیت در تجارت های جهانی Global Business Enviornment و نحوه مبارزه بر تغییرات سیاسی و اقتصادی را به شما آموزش می دهد. پروسه های سرمایه گذاری بین المللی مستقیم در شرکت های چند ملیتی، روابط تجاری، ائتلاف های اقتصادی ویژه NAFATA، EU و ASEAN و یادگیری برخورد با فرهنگ های متفاوت را به راحتی فرا می گیرید.

این رشته Research Metodologyکاربرد های آماری در معنای تحقیق و تصمیم گیری را آموزش می دهد. این رشته همچنین دانشجویان را راهنمایی می کند که در زمان تصمیم گیری های موثر و دقیق چگونه اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمایند.

این رشته Venture Capital Managementروشهای مدیریت و تامین بودجه در شرکتهای فراتکنولوژی IPOرا مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و به در پایان دانشجویان یاد می گیرند که چگونه نیازهای سرمایه گذاران را برآورده سازند.

این رشته (Management and Evaluation of Organization)مفاهیم تمرینی در تامین بودجه IPOها را از ابعاد گوناگون مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

منابع: http://sharifstudy.com , wikipedia

جهت شرکت در دوره آموزشی مدیریت mba کلیک کنید

رشته MBAدر اوایل سال 1900  و به ویژه در دو دهه گذشته، ایجاد شد و به طور کلی درگرایش های زیر فعالیت می کند.

  • مدیریت بازاریابی و تکنولوژی:
  • مدیریت مالی
  • مدیریت منابع انسانی:
  • مدیریت تکنولوژی و ابداعات
  • کارآفرینی
  • مدیریت و حسابرسی
  • ریاست اقنصادی و سیاست های مالی
  • مدیریت استراتژیک
  • تکنولوژی اطلاعات
  • تجارت جهانی
  • تحقیقات اسلوب شناسی
  • مدیریت سرمایه گذاری مخاطره آمیز
  • مدیریت و ارزیابی سازمان
اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *