اهمیت هوش هیجانی

تعریف هوش هیجانی

هوش هیجانی

مجموعهي گستردهاي از هوش هيجاني مهارتها و خصوصيات فردي را در برگرفته و معمولا به آن دسته مهارتهاي درون فردي و بينفردي اطالق ميگردد كه فراتر از حوزهي مشخص از دانشهاي پيشين، هوشبهر و مهارتهاي فني يا حرفهاي است. هوش هيجاني از آخرين مباحث متخصصين در خصوص درك تمايز بين منطق و هيجان بوده و برخالف مباحث اوليه در اينجا، فكر و هيجان به عنوان موضوعاتي براي سازگاري و هوشمندي تلقي شده است .

برای ثبت نام در دوره هوش هیجانی کلیک کنید

تعریفی دیگر از هوش هیجانی

مجموعه ي مهمي كه آن را هوش هيجاني ميناميم شامل تواناييهايي است كه فرد بتواند انگيزهي خود را حفظ نمايد، در مقابل ناماليمات پايداري نمايد و تكانشهاي خود را كنترل كند و كاميابي را به تعويق بياندازد، حاالت روحي خود را تنظيم نمايد و نگذارد پريشاني خاطر، قدرت تفكر او را خدشهدار سازد، با ديگران همدلي  كند و اميدوار باشد.

طرفداران هوش هيجاني بر اين باورند كه براي پيشبيني عملكرد فردي، هوش هيجاني نسبت به هوش عمومي توان بيشتري دارد هوش هیجانی بالا ميتواند كيفيت عمومي زندگي و موفقيتهاي شخصي و اجتماعي فرد را ارتقا دهد.

برای ثبت نام در دوره هوش هیجانی کلیک کنید

مولفه هاي هوش هيجاني

  •  شناخت عواطف شخصي: خودآگاهي- تشخيص هر احساس به همان صورتي كه بروز ميكند- سنگ بناي هوش هيجاني است. توانايي نظارت بر احساسات در هر لحظه براي به دست آوردن بينش روانشناختي و ادارك خويشتن، نقشي تعيين كننده دارد. ناتواني در تشخيص احساسات راستين، ما را دچار سردرگمي ميكند. افرادي كه نسبت به احساسات خود اطمينان بيشتري دارند، بهتر ميتوانند زندگي خويش را هدايت كنند.
  •  برانگيختن خود: براي عطف توجه، برانگيختن شخصي، تسلط بر نفس و خالق بودن الزم است سكان رهبري هيجانها را در دست بگيريد تا بتوانيد به هدف خود دست بيابيد. خويشتنداري عاطفي- به تاخير انداختن كامروا سازي و فرو نشاندن تكانشها- زيربناي تحقق هر پيشرفتي است. توانايي دستيابي به مرحلهي (غرقه شدن در كار)، انجام هر نوع فعاليتي چشمگير را ميسر ميگرداند. افراد داراي اين مهارت در هر كاري كه به عهده ميگيرند، بسيار مولد و اثربخش خواهند بود.

  •  شناخت عواطف ديگران: (همدلي)، توانايي است كه بر خود آگاهي عاطفي متكي ميباشد و اساس (مهارت) اجتماعي انسانها است. افرادي كه از (همدلي)بيشتري برخوردار باشند، به عالئم اجتماعي ظريفي كه نشان دهندهي نيازها يا خواستههاي ديگران است توجه بيشتري نشان ميدهند. اين توانايي، آنان را در حرفههايي كه مستلزم مراقبت از ديگران است مانند: تدريس، فروش و مديريت موفقتر ميسازد.

  •  حفظ ارتباطها: بخش عمدهاي از هنر برقراري ارتباطها، مهارت كنترل عواطف در ديگران است. اينها تواناييهايي هستند كه محبوبيت، رهبري و اثربخشي بين فردي را تقويت ميكنند. افرادي كه در اين مهارتها تواناييهاي زيادي دارند، در هر آنچه كه به كنش متقابل آرام با ديگران مربوط است بخوبي عمل ميكنند، آنان ستارههاي اجتماعي هستند.

 

ويژگيهاي افرادي كه هوش هيجاني بااليي دارند

شواهد بسياري ثابت ميكنند، افرادي كه مهارت هيجاني دارند- يعني كساني كه احساسات خود را به خوبي ميشناسند و هدايت ميكنند و احساسات ديگران را نيز درك و به روشي اثربخش با آن برخورد ميكنند- در هر حيطهاي از زندگي ممتازند. افرادي كه در مهارتهاي عاطفيشان به خوبي رشد يافتهاند، در زندگي خويش نيز خرسند و كارآمدند و عاداتي فكري را در اختيار دارند كه اين موجب ميشود آنها افرادي مولّد و كارآمد باشند. افرادي كه نميتوانند در زندگي عاطفي خود تسلط داشته باشند، درگير كشمكشهاي دروني هستند همين از توانايي آنان در انجام كار متمركز و تفكر روشن ميكاهد.

برای ثبت نام در دوره هوش هیجانی کلیک کنید

چگونه ميتوان هوش هيجاني را بالا برد؟

  • شناسايي حاالت هيجاني
  • تنظيم و كنترل هيجان
  • استفاده مؤثر از هيجانها
  • درك هيجانها

• استفاده مؤثر از هيجان ها

اين مورد سخت ترين قسمت است، زيرا تمام فنون در زمينه  شناسايي، درك و تنظيم هيجانها به استفاده مؤثر از آنها نيز مربوط ميشود. راههاي استفادهي مؤثر از هيجانها عبارتند از:

  1.  ابراز هيجانهاي پنهان: ارائهي اطالعات درباره احساسي كه داريد و علت آن، ميتواند براي ديگران مفيد باشد. توضيح حالت هيجاني شما به آنها نشان ميدهد كه مسئله مورد بحث و خود آنها مهم هستند.
  2.  برخورد سازنده با تعارض: حل و فصل موفقيتآميز تعارض، يك فرآيند چند جانبه است؛ ارادهي صادقانه را براي حل تعارض به طرف مقابل بيان كنيد؛ به طور مستقيم، به مشكل بپردازيد، با او همكاري كنيد و كنار بياييد، در طول فرايند حل تعارض حاالت هيجاني ديگران را تحت نظارت قرار دهيد.

برای ثبت نام در دوره هوش هیجانی کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *