مقایسه نرم افزار های MSP و Primavera

مقايسه نرم افزار MSP و Primavera

مديريت پروژه، شامل بكارگيری چهار عامل اساسی زير به منظور رفع نيازهای پروژه است .

  • دانش  Knowledge  
  • Skillsمهارتها
  • Toolsابزار
  • Techniquesتكنيكها

نقش ابزار مناسب در پيشبرد اهداف مديريت پروژه انكارناپذير است. در واقع پس از طراحی سيستم مديريت پروژه در سازمان، به کارگيری ابزار مناسب در اين سيستم، يكی از مهمترين عوامل محقق کننده اهداف مديريت پروژه در سازمان است.

برای شرکت در دوره کنترل پروژه با نرم افزار MSP کلیک کنید 

  Microsoft Project   MSP

نرم افزار Project Microsoft يكی از قویترين و قديمی ترين نرم افزارهای موجود کنترل پروژه محسوب میشود. اين نرم افزار قريب به ١٠ سال است   که به بازار ايران وارد شده و به شكل گسترده توسط کاربران و برنامه ريزان پروژه مورد استفاده واقع میشود. مهندسان کنترل پروژه عموماً از اين نرم افزار به عنوان ابزاری جهت مديريت زمان پروژه ها استفاده میکنند. مايكروسافت پروجكت، عليرغم وجود برخی محدوديت ها و کمبودها  در مقايسه با نرم افزارهای مشابه   به عنوان يك نرم افزار   کاربردی و پرطرفدار در جهان و خصوصاً در ايران روزانه مورد استفاده کاربران بیشماری قرار میگيرد.  سهولت کار با اين نرم افزار ، قابليت استفاده از امكانات Windows ، سازگاری با ساير نرم افزارهايOffice MS و شباهت کامل محيط و جعبه ابزارهای آن با ساير محصولات مايكروسافت، راهنمای Online و کامل داخل برنامه، وجود گزارش ها وView های متنوع، امكان تعريف View ها وTableهای جديد و به طورکلی داشتن يك محيطFriendly User اين نرم افزار را به نوعی از ساير نرم افزارهای مشابه متمايز کرده است.اين نرم افزار، مديريت پروژه تمام مراحل يك پروژه از برنامه ريزی تا تكميل و انتقال گزارشهای نهايی را در برمیگيرد، به طور خلاصه بايد گفت، در يك طرح، MSP  ابزاری ارزشمند است برای:

  •    سازماندهی طرح
  •    زمان بندی کارها
  •    اختصاص منابع و هزينه کارها
  •    تنظيم طرح برای برآورد کردن محدوديت ها
  •    آماده آردن گزارشها برای انتقال طرح نهايی به همه آسانی که بايد طرح مورد نظر را اجرا کنند.
  •  پس از آغاز پروژه و اتمام کار برنامه ريزی پروژه توسط اين نرم افزار، آن را برای کنترل و نظارت برکارهای در دست

برای شرکت در دوره کنترل پروژه با نرم افزار MSP کلیک کنید 

اقدام، به شرح زير میتوان به   کار برد:

  • کنترل عملكرد واقعی
  • برنامه ريزی روی جدول زمانی پروژه
  • اصلاح طرح برای رويارويی با احتمالات
  •  ارائه گزارشهای مطلوب

 

 شايان ذکر است برای پروژههايی   که بيش از ٩٩٩٩ فعاليت دارند، از ابزارهای پيشرفته تری همچون نرم افزار Primavera بايد استفاده نمود. معمولاً توصيه میشود به دليل سادگی فوق العاده اين نرم افزار و يادگيری سهلتر آن نسبت به ساير ابزارهای ديگر کنترل پروژه، قبل از يادگيری پريماورا و يا ساير نرم افزارهای مديريت زمان، به يادگيری MSP پرداخته شود. در اين صورت به دليل مشابهت مبانی و اصول برنامه ریزی و کنترل پروژه در اين نرم افزارها، فرايند يادگيری نرم افزارهای پيچيده بسيار سادهتر خواهد شد.  ويرايش آخر اين نرم افزار تحت عنوان Project ٢٠٠٢ Microsoft با قابليتهای جديد به بازار آمده است.

برای شرکت در دوره کنترل پروژه با نرم افزار Primavera کلیک کنید

Primavera Project Planner  P3   افزار نرم

 نرم افزارP3 Planner Project Primavera کاملترين و قدرتمندترين ابزار مديريت پروژه در زمينه مديريت زمان در جهان شناخته شده است.P3 قادر است پروژههای تا سقف يكصد هزار فعاليت را به همراه منابع با محدوديت ها سازماندهی کند.  اساساً P3 طراحی شده است تا پروژههای بسيار بزرگ و پيچيده را بدون هيچگونه محدوديتی در تعريف و اختصاص منابع، به شكل کاملاً منعطف و ساده برنامه ريزی و کنترل نمايد.  هميشه سوالات متعددی برای مديران پروژه مطرح میشود   که بارزترين آنها: «اين   کار آی تمام می شود؟»، «چه آسانی  کار را انجام میدهند؟»، «چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ….  if-What « و از اين قبيل میباشد. P3 پاسخ اين سوالات را به سرعت و به شكل صحيح ارائه خواهد نمود.   کاربرP3 به راحتی میتواند اطلاعات پروژه و فعاليتهای آن را در اين بانك اطلاعاتی جمعآوری نموده و به طرق مختلفی آنها را دسته بندی کرده و به نمايش درآورد. همچنين به سادگی میتواند روی جزئيات فعاليتهای پروژه متمرآز شده و نتايج   کار خود را در قالب گزارش و نمودار هاي گرافيكی دلخواه نمايش دهد. به آمك ابزارهای انعطافپذير P3 از قبيل ٢٤ آد فعاليت، ١٦ آد بخشهای  اطلاعاتی دلخواه، ١٠ آد پروژه، ١٩مرحله مرتبسازی دادهها و ٢٨ مرحله فيلتر به همراه ٣١ تقويم برای برنامه ريزی فعاليتها میتوان اطلاعات پروژه را در قالبهای گوناگون دسته بندی و تجزيه و تحليل کرد. اين نرم افزار توسط طراحانی   که خود مدير پروژه بودهاند، تهيه شده است و دقيقاً به همين دليل است   که غالب نيازمندیهای مديران پروژه را در برنامه ريزی و کنترل طرح ها پاسخگو مي باشد.

 

 به کمک P3 میتوان شبكه فعاليتها را سريعاً در قالب گرافيكی تهيه کرد و همچنين امكان انتخاب نوع فعاليت را به سهولت امكان پذير مي باشد. P3 سازماندهی اطلاعات پروژه را آسان نموده است و میتواند شرايط مورد نظر شما را به فعاليتها تحويل نمايد. تحت شبكه بودن P3 اين قابليت را به آن بخشيده است تا   کاربران متعدد بتوانند در نقاط مختلف و به شكل همزمان يا در زمانهای دلخواه به بانك اطلاعاتی يگانه P3 متصل و پروژههای خاص را برنامه ريزی و کنترل نمايند.  امكان لينك ؛ بازخوانی اطلاعات و اشتراك داده های P3 با ساير نرم افزارهای مديريت پروژه همچون MSP وExpedition     که به آن هم خواهيم پرداخت   نيز وجود دکرد. مهمترين قابليت نرم افزار P3 ساختار Database فايل هاي آن مي باشد بـه ايـن معنـا   که هـر يـك از اطلاعـات فعاليتها ، منابع ، هزينه ها، تقويم ها ، ايتم هاي سفارشي ، ساختارهاي شكست   کار ، لـي اوت هـا و غيـره در بانك هاي مختلف ذخيره شده   که ارتباط آنها از طريق فيلدهاي آليدي برقرار ميگـردد. بنـابراين هنگـامي   که يك پروژه را ايجاد مي نمائيد در حدود ٢١-٢٣ فايل ايجاد مي شود، که هر يك بخشي از اطلاعات پـروژه را ثبـت و نگهداري مي نمايند. بنابراين چنانچه با ساختارهاي اين بانك ها آشنا باشيم بـه راحتـي مـي تـوان اطلاعـات پروژه را حتي در محيط هاي خارج از P3 مثلا صفحه گسترده ها ايجاد و سپس در اين نرم افزار Import نمـود. به علاوه به دليل همين ساختارهاي Database گونه مي توان داده ها را به اشتراك گذاشته و به طور همزمان چندين کاربر مي توانند بسته به سطح دسترسي تعريف شده بر روي برنامه پروژه کار نمايند.

 برخی ديگر از قابليت های اين نرم افزار به شرح زير مي باشد :

  •  پيگيری عملكرد منابع و هزينهها به آمك P3 سهل و آسان است.
  •  P3 میتواند محدوديتهای مورد نظر کاربر را به فعاليتها اعمال آند.
  •  P3 سازماندهی اطلاعات پروژه را آسان نموده است.
  •  P3 امكان انتخاب نوع فعاليتها را به   کاربر میدهد.

امكان بهنگام نمودن پروژه در خارج از محيط   کارگاه را فراهم مي نمايد.  Version جديد P3 تحت عنوان P3e و يا Enterprise Primavera ميباشد به بازار آمده   که به شكل ساختاری ،با ويرايش گذشته آن متفاوت است. با توجه به آنكه آمپانی پريماورا تمامی پشتيبانیهای خود را از ويرايش قبلی اين نرم افزار برداشته است، بزودی P3e کاملاً جای P3 را خواهد گرفت.

برای شرکت در دوره کنترل پروژه با نرم افزار Primavera کلیک کنید

چرا نرم افزار Enterprise Primavera:

یکی از مشکلاتی که سازمانهای پروژه ای با آن مواجه هستند، تعدد زیاد پروژه ها است. اینگونه سازمانها تمایل دارند تمام پروژه ها را بصورت یکپارچه تلفيقي  ، برنامه ریزی و کنترل نمایندو نرم افزار Enterprise Primavera برای این نوع سازمانها بسيار مفيد است. با استفاده از این نرم افزار براحتی می توانيد ساختار شکست پروژه ها EPS   را تعریف کنيد. این ساختار نشان دهنده پروژه های سازمان بصورت سلسله مراتبی است. سپس می توانيد ساختار سازمانی و مسوليتها   OBS   را برای مدیریت پروژه ها تعریف کنيد. حتی تعریف منابع نيز بصورت سلسله مراتبی نيز امكان پذير مي باشد. البته با وجود اینکه این نرم افزار اساسا برای سازمانهای پروژه ای طراحی شد است،می توان از آن برای پروژه های مستقل نيز استفاده نمود.

 

اين نرم افزار مجموعه اي از ابزارهايی مي باشدکه در مديريت پروژه ويا پروژه های يك سازمان مورد استفاده قرار مي گيرد. به عبارت ساده تر اين نرم افزار، کنترل پروژه , پروژه ها را نيز انجام می دهد و يک سطح بالاتر از پروژه يعنی سازمان را پوشش می دهد اين نرم افزار برروي کليه پروژه ها، اطلاعات جامعي را براي جزئيات وظايف واگذار شده اعضاي هرقسمت در سازمان فراهم مي کند. نرم افزار کاملي که توسط صفحات وب براي مشتريان قابل استفاده مي باشد و نقش هاي ويژه ابزاري راکه نيازهاي اعضاي هر قسمت از سازمان مانند مسئوليت ها و مهارت ها مي باشد فراهم مي کند. اين ابزار در Enterprise Primavera براي چندين پروژه قابل استفاده مي باشد و به سبب گسترش آن برروی شبکه قابليت استفاده افراد مختلف با سطوح دسترسی تعریف شده را داراست. Enterpriseراه حلي گسترده براي حل مسائل سازماني مي باشد. در يك پروژه و چندين پروژه بطور همزمان ويكسان کار مي آند. داراي الگوهاي فراواني براي پروژه ها مي باشد که این الگو ها قابل توسعه بنا بر نيازهای سازمان میباشد.

  •  قابليت ارتباط با بانك هاي اطلاعاتي Server SQL, Oracle را دارا مي باشد.
  • اجزای نرم افزار Enterprise Primavera:
  • نرم افزار Enterprise Primavera در واقع از چند جزء تشکيل شده است که هریک از آنها کاربرد خاصی دارند.
  • این اجزا عبارتند از :
  • Primavera Project Planner for the Enterprise   P3e
  • Primavera Portfolio Analyst
  • Methodology Manager
  • Primavera Progress Reporter
  • Primavision
  • Primavera Software Development kit   SDK

امروزه شرکت پريماورا با ارائه نرم افزارهاي Enterprise در قالب بانك هاي اطلاعاتي سـعي دکرد ايـن تفكـر را القاکنـد

که موفقيت هر شرکت در گرو موفقيت پروژه هاي آن شرکت در سازمان اجراي پـروژه  OBS  اسـت. طبـق اسـتاندکرد

PMBOK مديريت پروژه به نه فرآيند ذيل تقسيم بندي مي گردد .

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *