نکاتی راجع به افسردگی مالیخولیایی

افسردگی مالیخولیایی چیست؟

افسردگی مالیخولیایی نوعی اختلال افسردگی اساسی است که با ویژگی‌های مالیخولیایی ظاهر می‌شود. اگرچه در گذشته افسردگی مالیخولیایی به عنوان یک اختلال مشخص دیده می‌شد، انجمن روانپزشکی آمریکا دیگر آن را به عنوان یک بیماری روانی جداگانه تشخیص نمی‌دهند. در عوض، مالیخولیا اکنون به عنوان یک مشخص کننده برای  – یعنی یک نوع فرعی از اختلال افسردگی اساسی – دیده می‌شود.

 مالیخولیا یک بیماری قابل توجه روانی است که با احساس مداوم و شدید غم و ناامیدی همراه است. این اختلال می‌تواند بسیاری از زمینه‌های زندگی از جمله کار، مدرسه و روابط را تحت‌تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است بر خلق و خو و رفتار و همچنین عملکردهای مختلف جسمی مانند اشتها و خواب تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به  معمولاً علاقه خود را به فعالیت‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌بردند از دست می‌دهند و در گذراندن روز مشکل دارند. گاهی اوقات، ممکن است احساس کنند که زندگی ارزش زندگی کردن ندارد.

شدت و نوع علائم در افراد مختلف بسیار متفاوت است. بعضی از افراد علائم مرسوم  را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر سندرم‌های اضافی مانند مالیخولیا و کاتاتونیا را بروز می‌دهند. بیشتر علائم را می‌توان با درمان کنترل کرد، که ممکن است شامل دارودرمانی و روان‌درمانی باشد

علائم مالیخولیا

بیشترِ افراد مبتلا به افسردگی مالیخولیایی، دچار علائم عادی می‌شوند، اما در بعضی افراد نیز این مشکل به‌صورت شدیدتر و با روان‌گسیختگی کاتاتونی (یکی از انواع روان‌گسیختگی) و علائم شدیدتر مالیخولیا همراه است. به‌هرحال، تمام سطوح این بیماری به‌کمک روان‌درمانی و دارو، درمان‌شدنی هستند.

:بیماران مبتلا به افسردگی مالیخولیایی، ممکن است با این علائم برخورد کنند

– ازدست‌رفتن علاقه و انگیزه به انجام امور روزانه؛

– ازدست‌رفتن واکنش‌ها در برابر وقایع و اخبار خوشایند؛

– احساس عمیق ناامیدی و بی‌فایده‌بودن؛

– احساس دائمی اندوه برای مدت‌زمانی قابل‌توجه؛

– ازدست‌رفتن علاقه به فعالیت‌هایی که سابقا جالب بوده‌اند؛

– احساس کمبود انرژی و خستگی؛

– اضطراب و پرخاشگری؛

– پرخوری یا کم‌غذایی؛

– اختلالات خواب، پرخوابی یا کم خوابی؛

– مشکل در تمرکز، تصمیم گیری و به‌خاطرآوردن موضوعات مختلف؛

– فکرکردن و حرف‌زدن درباره‌ی مرگ و خودکشی؛

– تلاش و اقدام برای خودکشی

– در موارد حادتر مالیخولیا، فرد صداهایی می‌شنود و تصاویری را می‌بیند که وجود ندارد.

اختلال مالیخولیا

درمان مالیخولیا 

مالیخولیا اغلب با ترکیبی از داروها و روان درمانی به همراه روانشناس خوب و رعایت برخی تکنیک های فردی درمان می شود و یا علائم آن رو بهبود می رود.

روانشناسان عموما کار را با تجویز داروهای ضد افسردگی شروع می کنند. این داورها اغلب با کمک به جذب سروتین، که مسئول خلق و خو است و به بهبود خلق و خو و ایجاد الگوهای خواب سالم می انجامند. زیرا بسیاری از افراد مبتلا به مالیخولیا اغلب دارای سطوح پایین سروتونین هستند. باید توجه داشت که مصرف داروهای ضد افسردگی بدون تجویز پزشک، به هیچ وجه مفید نخواهد بود. برخی از این داروها می توانند عوارض جانبی متعددی از جمله افزایش وزن و خواب آلودگی ایجاد کنند. این موارد باید توسط پزشک سنجیده شده و سپس داروی مناسب تجویز گردد. همچنین برخی از داروهای درمان مالیخولیا، در دوران بارداری یا شیردهی منع مصرف دارند و باید تجویز یا جایگزینی آن ها توسط درمانگر انجام شود.

روان درمانی که با نام های دیگری مانند درمان روانشناختی یا گفتار درمانی نیز شناخته می شود، می تواند به طور موثری در درمان مالیخولیا اثرگذار باشد. جلسات روان درمانی به فرد مبتلا کمک می کند خود را با شرایط بحرانی و رویدادهای استرس زا، سازگار کنند، مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنند، راه های بهتری برای کنار آمدن با چالش ها بیابند، عزت نفس خود را افزایش دهند راه های تقویت عزت نفس، احساس رضایت و کنترل را در زندگی خود به دست آورند و… . روان درمانی می تواند شامل الگوهای دیگری مانند گروه درمانی باشد که به فرد امکان می‌ دهد تا احساسات خود را با افرادی که با آن ها در تعامل اند، در میان بگذارند.

برخی تکنیک های فردی نیز در کنار موارد فوق، می تواند در کاهش علائم مالیخولیا، موثر باشد موجب درمان مالیخولیا شود. مواردی مانند تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و مفید، ترک اعتیاد، ورزش کردن، خواب مناسب، عضویت در گروه های حمایتی سالم، ارتباط با افراد خوش بین و خوش خلق، تغییرات شغلی و اشتغال در محیطی به دور از فشارهای عصبی و ناسالم و… از این جمله اند.

پیشگیری از اختلال مالیخولیا

مالیخولیا یا افسردگی اساسی، چیزی فراتر از احساس غم و ناراحتی و انزوا است. اغلب با علائم فیزیکی نیز همراه است و نباید آن را با افسردگی های مقطعی که به صورت کوتاه مدت و در شرایط بحرانی اتفاق می افتد، اشتباه گرفت.

اقدام برای درمان اختلال مالیخولیا هرچه زودتر انجام شود، اثرگذارتر خواهد بود. هرچه طول مدت علائم بیشتر باشد، پذیرش درمان و امکان پیشگیری از اختلال مالیخولیا کمتر خواهد شد و یا حتی درمان را غیر ممکن خواهد کرد.

نباید تصور کرد که کودکان از ابتلا به افسردگی در امان اند. بروز تغییرات خلقی و رفتاری، مشابه تغییرات ذکر شده در علائم، به خصوص برای کودکانی که تحت فشارهای مالی، رفتاری، جنسی و… بوده اند، نیز می تواند به نوعی هشدار خطر ابتلا به افسردگی باشد.

خطر افکار و اقدام به خودکشی در مبتلایان به افسردگی حاد، همواره بالا است و نباید از آن غفلت کرد. در صورتی که علائم و نشانه هایی مانند صحبت درباره خودکشی یا مرگ، وصیت کردن و خداحافظی کردن با دوستان و خانواده، بهبود ناگهانی و بی دلیل شرایط خلقی و سرخوشی در این افراد مشاهده شود، می تواند نشان دهنده خطر خودکشی در آن ها باشد.

درباره افرادی که تحت درمان افسردگی حاد قرار دارند، قطع مصرف داروها یا تغییر دز آن ها و قطع جلسات به طور ناگهانی، می تواند اثرات سوئی بر فرآیند بیماری در فرد داشته باشد.

جهت شرکت در دوره های آسیب شناسی روانی و مصاحبه تشخیصی موسسه خرد کافیست با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

جهت آشنایی با انواع اختلالات روانشناسی به سایت کلینیک روانشناسی قرار مراجعه فرمایید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *