برخی کلیدهای خلق برند کارفرما قوی

برند کارفرما قوی

برند کارفرما شهرت یک سازمان به عنوان یک کارفرما است. برند کارفرما از مفاهیمی است که به ادبیات بازاریابی و مدیریت منابع انسانی رسوخ کرده و تعاریف گوناگونی از مفهوم آن ارائه شده، اما شاید بتوان در کل و به بیانی ساده، آن را تصویر شکل گرفته از ویژگی های یک سازمان (درنقش کارفرما) در ذهن کارکنان داخلی و متقاضیان بازار کار ، در مورد آن سازمان برشمرد. کارفرا مفهومی چند رشته ای است. جایگاه برند کارفرما در منابع انسانی و بازاریابی است. از منظر بازاریابی سازمان با بازارها و در نتیجه بازاریابی های سه گانه ای (بیرونی، درونی، میان کنشی) رو به رو است. بازاریابی بیرونی رابطه بین سازمان و مشتریان، بازاریابی درونی تابع رابطه بین سازمان و کارکنان ، بازاریابی میان کنشی حاصل رابطه بین کارکنان و مشتریان هستند. عملکرد کلی سازمان تابعی از این سه نوع رابطه است.

مفهوم بازار داخلی اعتقاد دارد که کارکنان سازمان ابتدایی ترین بازار سازمان هستند. بدین سب کارکنان، مشتریان داخلی هستند و محصولات داخلی باید کارکنان را جذب نماید، آن ها را توسعه دهد و برانگیزاند تا از این طریق بتواند نیازها و خواسته های این مشتریان داخلی را در راستای اهداف کلی سازمان تأمین نماید. کارکنان در مرکز فرآیند برند سازی سازمان قرار دارند و رفتار سازگار آنان با ارزش ها می تواند به تقویت ارزش های اعلام شده منجر شود. از این رو مهم است که رفتار و ارزش های کارکنان با رفتار و ارزش های اعلام شده سازمان در یک جهت باشد.

ساخت یک برند کارفرما قوی تنها مسئولیت منابع انسانی نیست و کاری گروهی است. رویکردی که از رهبری شروع و شامل منابع انسانی، بازاریابی و امور مالی می شود. در واقع هر کس در سازمان سفیر برند است. با برند کارفرما قوی ، سازمان ها قادر به جذب ، پروزش و حفظ افراد با استعداد مایل به سرمایه گذاری مهارت ها و دانش خود در کسب و کار کارفرما می شوند.

چالش های پیش روی برند کارفرما

با توجه به کمبود افراد با صلاحیت لازم، همواره شرکت ها با مشکلات مربوط به جذب و حفظ استعداد رو به رو هستند. در سال های اخیر، گسترش بازارهای اشتغال در سراسر جهان ، ایجاد انگیزه و حفظ کارکنان با استعداد را دشوار تر کرد است. سازمان های باید کارکنان واجد شرایط را جایگزین پرسنل بیشتر کنند. و برای تحقق این امر ناچار به تعدیل نیروهای ناکارآمد خود هستند. که هزینه های اضافی را برای آنان در بر خواهد داشت.

جهانی شدن شرکت ها را به مکان های جغرافیایی جدید و بازارهای کار که در آن ها ناشناخته اند هدایت می کند. و کارفرمایان در مواردی ناچار به تغییر روش های مدیریتی ، توقف محبوبیت جهانی خود و پیروی از طرز فکر پرسنل هستند. یک شرکت باید تعهد افراطی به چشم انداز، مأموریت و ارزش های خود داشته باشد. کارکنان و استعدادها می خواهند در سازمانی برابر با آنچه که ادعا شده است کار کنند و نه کمتر. خلق محیطی امن و پویا برای نوآوری از دیگر چالش های پیش روی برند کارفرماست. سازمان های بایستی به طور مستمر برنامه هایی برای توسعه پاداش داشته باشند تا بتوانند در بین کارکنان خود ایجاد انگیزه نمایند و رقابت در سازمان را افزایش دهند.

بازاریابی برند کارفرما از موضوعات ضروری امروزی است. درست مثل هر محصول موفق، برند کارفرما نیز نیاز به عرضه در بازار دارد. در واقع، طرز فکر یک برند کارفرما همانند محصول است.

کلیدهای ساخت برند کارفرما قوی

برخی از کلیدهای ساخت برند کارفرما قوی عبارتند از :

تمرکز بر حفظ کارکنان فعلی

بهترین کاری که کارفرمایان می توانند برای بهبود برند خود انجام دهند حفظ کارکنان فعلی و هدایت پرسنل به سمت شعار مردم اولیت اول ما هستند و تبدیل شعار به فرهنگ سازمانی است.

جایگزینی استعدادهای بیرونی با پرسنل ناکارآمد داخلی

در ابتدا باید به نیروهای قدیمی سازمان فرصت اصلاح داد چون تجربیات ارزنده ای دارند ولی در صورت عدم همکاری آنان باید استعدادهای خارجی را وارد سازمان نمود. نباید به پرسنل ناکارآمد اجازه داد تا سازمانی بر اساس میل خود خلق کنند.

انتخاب مدیران توانا

پشت هر برند کارفرما یک رهبر بزرگ است که توسط یک تیم عظیم پشتیبانی می شود. افراد شغل را برای کار با مدیران بزرگ و همکاری با دیگر پرسنل توانا انتخاب می کنند. اگر شما در سازمان مدیر توانا و با سابقه درخشان نداشته باشید ، پرسنل آن را در خارج از دیوارهای شرکت خواهند یافت.

تشریح نقش کارفرما یا ارزش های پیشنخرد او به نیروی انسانی

ارزش های برند کارفرما بایستی با حوزه تخصصی فعالیت شرکت و کارمندان مطابق بوده و برای ایشان جذاب باشد و نیز از دیدگاه ایشان تفسیر گردیده باشد. ارزش هایی که برای شرکت جذاب و برای منابع انسانی فاقد جذابیت باشند نه تنها به ایجاد برند کارفرما قوی کمکی نخواهد کرد، بلکه شرکت در صورت عدم موفقیت در این حوزه به شرایطی بدتر از آغاز این فرآیند باز خواهد گشت.

ایجاد شفافیت سازمانی

وضوح سازمانی در مورد ایجاد هم ترازی بین فردی، بخش ها و به طور کلی اهداف شرکت است. هر کارمند درک می کند که چگونه شغلش با اهداف بخش خود در در ارتباط است. درک این موضوع کارمند را در حهت ایفای هر چه بهتر نقشش یاری می رساند.

مفهوم ارزش های پیشنخرد شرکت به عنوان کارفرما

باید ارزش های شرکت در موضوعاتی از قبیل محیط کار، نحوه تعامل سازمان با منابع انسانی، ارزش های اخلاقی و کاری مورد تأیید در محیط کار، روشن، مدون و مکتوب گریده و به عنوان یک مرحله اصلی با جایگاه برند و ارزش های آن کنترل گردد، سپس سند فوق به عنوان معیار برای برنامه ریزی فعالیت های برند کارفرما به کار گرفته شود.

تجلیل از مشتریان قدیمی و وفادار

بقا سازمان به وجود مشتریان بستگی دارد زیرا بدون مشتری درآمدی هم نخواهد بود. همواره باید به صورت منظم مشتریان وفادار را ستود.

استفاده از تصاویر برای ترویج برند شما

ارسال عکس از محصولات شرکت، محل کار، جوایز، تمجید و وقایع شرکت فرصتی شگفت انگیز برای تعامل در اختیار شما قرار می دهند. بدین ترتیب مشتریان و استعدادها بیش از پیش با برند کارفرما آشنا می شوند ارتباط برقرار می کنند.

جلوگیری از سرقت شیوه های بازاریابی

بسیاری از ابزارها و روش ها در سطح جهانی بازاریابان را قادر به دریافت ، حفظ و رشد مشتریان سرمایه گذاری شده می کنند. این شیوه ها جزو سرمایه های سازمان هستند که باید همواره از آن ها حراست کرد.

برای علاقه مندان به این حوزه موسسه آموزشی خرد اقدام به برگزاری دوره مدیریت بازاریابی و فروش MBA و دوره مدیریت تبلیغات و برند سازی کرده است. این دوره زیر نظر وزارت علوم برگزار می شود و درنهایت شما پس از اتمام دوره مدرک وزارت علوم دریافت خواهید کرد برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *