دلایل نوشتن طرح تجاری برای سازمان

موفقیت امروز شرکت نمی ­تواند بقای فردای آن را تضمین نماید. شرکت­ ها در انجام فعالیت­های روزانه خود با مسائل جدید و گوناگونی روبرو بوده که در صورت نداشتن نقشه راه و استراتژیک محکوم به فنا خواهند بود. همه سازمان­ها به سوی نقطه ای در حال حرکت می­ باشند ولی متأسفانه اغلب مدیران از موقعیت فعلی و مسیر آینده شرکت اطلاعی ندارند. کارکنان، سرمایه داران و وام دهندگان، به عنوان مخاطبین اصلی تمایل دارند تا از طرح تجاری (Business Plan) شرکت مطلع شده و بایستی متقاعد شوند که سرمایه گذاری در مؤسسه دارای ریسک خوب به همراه سودآوری می­ باشد. هر مؤسسه ای به نقشه راه و طرح تجاری (Business Plan) نیاز دارد. طرح تجاری راهنمای مؤسسه در زمان حال و آینده بوده و استراتژی بلندمدتی را برای رسیدن به اهداف و رسالت مؤسسه فرآهم می­ کند.

هنگامی که صحبت از نوشتن طرح تجاری است، بیشتر آدم­ها آن را به سختی رفتن به دندانپزشکی می­ پندارند و معمولاً به جای توجه به نتیجه به سختی کار توجه می­ کنند. نوشتن یک طرح تجاری خوب وقت و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت. صبر، حوصله، تفکر، ساعت­ها تحقیق و در نهایت نوشتن و ویرایش کردن. اما نتیجه چیست؟ شما تجارتتان (و خودتان) را بهتر می­ شناسید و مطمئن تر خواهید بود که تا چه اندازه پیشرفت خواهد کرد. به علاوه اینکه شانس بیشتری برای کسب درآمد بهتر نصیبتان می ­شود. از همه مهمتر، می­ فهمید چگونه کسب و کار خود را درست رهبری کنید و در سطحی بالا به رقابت بپردازید. زمانی را که در نوشتن طرح تجاری سرمایه گذاری می­ کنید، در کسب و کار شما تفاوت ایجاد ایجاد خواهد کرد.

تقریباً بیشتر کسب و کارهای موفق بر مبنای یک طرح تجاری (Business Plan) خوب برپا شده اند و انگشت شمارند کسب و کارهایی که بدون طرح تجاری (Business Plan) تشکیل شده باشند. نکته اینست که وقتی شما هزینه می­ کنید تا طرح تجاری دقیق و بی عیبی تدوین کنید، در شرایطی که اوضاع به نفع شما نیست قدرت مانور بیشتری در انتخاب مسیر حرکت و استراتژی مقابله با وضع موجود خواهید داشت.

طراحی طرح تجاری

حقایقی از نگارش طرح تجاری

تقریباً از هر یک میلیون تجارت جدیدی که هر سال در کشورهای توسعه یافته ایجاد می­ شود، حداکثر یک پنجم از آن­ها تا پنج سال دوام می­ آورند. این یک هشدار جدی برای کارآفرینان است. اما چه می­ شود که حتی در دنیای توسعه یافته نیز تنها یک پنجم کسب و کارهای ایجاد شده برای مدت کوتاهی سرپا می­ مانند؟

مسلماً دلایل زیادی وجود دارد اما مهمترین دلیل مشترک این کسب و کارها نداشتن یک طرح مناسب است. باید بدانیم که هیچ فرمول جادویی برای موفقیت در تجارت وجود ندارد اما یک قانون ساده می­گوید: مالک کسب و کار با مدیری که برنامه ریزی نمی­ کند، برای شکست برنامه ریخته است.

یک طرح تجاری (Business Plan) به کارآفرینان و مدیران کمک می­ کند تا استراتژی­های خود را تمام و کمال بررسی کنند، بین اشتیاق به برتری و واقعیت توازن برقرار کنند و محدودیت­های خود را بشناسند. همچنین کمک می­ کند تا از اشتباهات زیان بار همچون ایجاد گردش مالی منفی استخدام افراد ناکارآمد، انتخاب مکان نامناسب و فعالیت در بازار اشتباه بپرهیزند.

یک طرح تجاری برنده، به صرف حداقل پنجاه تا صد ساعت وقت نیاز دارد که شامل تحقیق، مستندسازی، بازبینی و ویرایش است. بخاطر بسپارید که یک کارآفرین می­ بایست حداقل شش ماه قبل از شروع یک کسب و کار جدید برنامه ریزی را آغاز کند. این زمان (6ماه) بستگی به وقتی دارد که شما برای آغاز کار جدید به خود اختصاص می­ دهید در حالیکه به فعالیت­ های دیگری مشغول هستید. در این مدت شما می­ بایست بر روی ایده­ های تجاری خود متمرکز شوید، فرضیات خود را تست کنید و مهارت ­های مدیریتی خود را بهتر کنید.

دلایل نوشتن طرح تجاری

مدیران برای شناخت بهتر مؤسسه و توسعه، یا توقف فعالیت­های شرکت، نیازمند تحلیل علمی و تصمیم گیری عقلانی بوده، و تحقق اهداف مؤسسه تنها با به کارگیری تصمیمات بهینه امکان پذیر می­ باشد. دلایل متعددی جهت تدوین طرح تجاری (Business Plan) وجود دارد که مهم ترین آن­ها عبارتند از :

  • ایجاد ساختار رسمی برای رهبری استراتژیک مؤسسه

طرح تجاری، راهنمای استراتژیکی خوب و قابل اعتمادی را برای کارکنان مخصوصاً مدیران کلیدی فرآهم می­ نماید. بررسی­ ها نشان می­ دهد که هدایت استراتژیکی در اولویت کاری مدیران بوده، و بر مبنای آن طرح تجاری نوشته می­ شود. با تدوین طرح تجاری، احتمال موفقیت سازمان بیشتر می ­شود.

  • ایجاد ارتباط با بانک­ها، مردم یا سایر شرکت­ها

در تدوین طرح تجاری ضرورت دارد تا گروهی از افراد مشارکت داشته باشند. سرمایه گذاران بالقوه دوست دارند تا با مطالعه طرح تجاری در مؤسسه شما سرمایه گذاری کرده، و عایدی بیشتری را کسب نمایند. آنان مخاطبینی هستند که در امور مالی با شما سهیم می­ باشند.

مهم نیست که منابع پولی شرکت از کجا بدست می­ آید ( بانک­ها، دوستان و اقوام، سایر مؤسسات یا سهامداران عمومی یا خصوصی) بلکه مهم آن است که با نوشتن طرح تجاری بتوانید سرمایه داران را متقاعد به سرمایه گذاری نموده به طوریکه ریسک شکست آن­ها به حداقل برسد. بنابراین هدف طرح تجاری (Business Plan) اطلاع رسانی به مخاطبینی است که متقاعد شوند بازگشت با ارزشی از سرمایه گذاری را در انتظار خواهند داشت. اساسی ترین رسالت یک طرح تجاری این است که رئوس مطالب تجارت را از تمامی جوانب ارزیابی نموده، و توانایی اقتصادی تجارت را با در نظرگیری مخاطرات احتمالی تشریح، و آن را از جنبه­ های مختلف تحلیل می­ نماید.

مزایای یک طرح تجاری

  • مهم ترین مزیت طرح تجاری این است که اهداف تجاری و نحوه تمرکز خود بر روی آن­ها را مشخص نموده و با تعیین اطلاعات مقتضی، فرآیند تحلیل آن را ارائه می­ نماییم.
  • از طرح تجاری می­ توانیم به عنوان یک ابزار قوی جهت وسوسه رسیدن به اهداف استفاده نمائیم، چرا که هدف آسان­تر از رسیدن به آن می­باشد و گاهی اوقات که در کار با مشکلات رو به رو می­ شویم و یا دچار ترس از شکست می­ شویم، می­ توانیم با رجوع به طرح تجاری مان هدف را بازنگری کرده و تحلیل­ های مقتضی را به کار گیریم.
  • ایجاد یک طرح تجاری، ما را از عدم در نظر گیری مسائل جانبی از فرآیندهای تجاری و ضعف طراحی دور نگه می ­دارد.

هیچ طرح تجاری از قبل آماده برای مؤسسات وجود ندارد، بلکه مدیران و کارشناسان هر مؤسسه بایستی طرح تجاری مطلوب مؤسسه خود را بنویسند. نوشتن طرح تجاری موفق ومناسب هر سازمان، نیازمند سخت کوشی، تفکر هوشمندانه، ترسیم دورنمای خوب می­ باشد. توجه داشته باشید که طرح تجاریرا به نام­های مختلفی از جمله برنامه استراتژیک، بازنگری تجاری، مطالعات استراتژیک و تدوین اهداف و فرصت­ها نیز بیان می­ کنند.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *