طرح یا برنامه بازاریابی

طرح یا برنامه بازاریابی

هر برنامه بازاریابی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

برنامه بازاریابی

اهداف  بازاریابی Marketing Goals)):پس از آن که وضعیت کنونی سازمان تجزیه و تحلیل شد رقبا و شرایط بازار می ‌توانند نسبت به تعیین اهداف بازاریابی اقدام نمایند. هدف اصلی طرح ها و برنامه های بازاریابی، ایجاد تعادل و تناسب بین محصولات سازمان و بازارهای هدف آن است.

برای شرکت در دوره طراحی طرح تجاری کلیک کنید.

استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy):استراتژی بازاریابی شامل روش رسیدن به اهداف بازاریابی است . این استراتژی روش انتخاب شده برای دستیابی به یک هدف مشخص است و ابزار رسیدن به این هدف را در چارچوب زمانی تشریح می کند. البته برنامه بازاریابی شامل جزئیات کار که بصورت روزانه پیگیری می شود، نیست و استراتژی های بازاریابی به آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، ترویج و توزیع) مربوط می ‌شوند.

تاکتیک های بازاریابی Marketing tactics)):فرآیندهای تبدیل استراتژی به برنامه ‌های کاری هستند که هر برنامه کاری از جایگاه فعلی شرکت، اهداف و فعالیت های شرکت، مسئولیت ها، زمان شروع و پایان کار و هزینه‌ها تشکیل می شود.

 

در کل می توان گفت یک برنامه بازاریابی تمام چیزی که برای معرفی محصول جدید و پشتیبانی از محصولات گذشته لازم است را تعیین می کند و زمان بندی فروش و فعالیت های ترویجی و تشویقی، سیاست های قیمت گذاری و فرآیندهای توزیع محصول را در بازارهای هدف نشان می دهد.

همچنین یک برنامه بازارایابی، بر اساس بازار هدف و عناصر آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)، شامل ارکان: محصول یا خدمت  یا Product، قیمت گذاری یا Price، مکان یا توزیعPlace ، و فعالیت های پیشبردی(Promotion) و یا اصطلاحا 4P تدوین می شود.

مزایای طرح بازاریابی چیست ؟

طرح بازاریابی مزیت های قابل توجهی برای سازمانها و شرکتها ایجاد خواهد نمود. برخی از این مزایا عبارتند از:

استفاده بهتر از منابع شرکت

شناخت فرصتهای بازاریابی

تقویت روحیه جمعی

تثبیت هویت سازمانی

کمک به سازمان در دستیابی به اهداف


برای شرکت در دوره طراحی طرح تجاری کلیک کنید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *