دوره آموزش مهارت ‌های زندگی و آشنایی با نکات مهم آن!

آیا تا به حال به اینکه برخورداری از مهارت‌های مختلف تا چه میزان می‌تواند به بهتر زندگی‌کردن کمک کند فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید چه مهارت‌هایی بیشترین کاربرد را در زندگی روزمره دارد؟ دوره آموزش مهارت‌ های زندگی دوره‌ای است که شما پس از گذراندن آن قادر خواهید بود با روشی متفاوت از عموم مردم زندگی خود را پیش ببرید و در برابر چالش‌های مختلفی که در زندگی اتفاق می‌افتد قادر باشید با موفقیت از آنها عبور کنید و کمترین میزان شکست و خطا را تجربه کنید.

مهارت‌های زندگی شامل مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که شما را در برابر مسائل مختلفی که در زندگی وجود دارد آماده می‌سازد و به شما جعبه‌ابزار لازم برای مواجهه با شرایط مختلف را ارائه می‌دهد. اگر تمایل دارید در مورد این دوره و هر یک از مهارت‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه همراه ما باشید.

مهارتهای زندگی چیست؟

عبارت مهارت‌های زندگی به مهارت‌هایی که در زندگی روزمره مورد نیاز است اشاره دارد. این مهارت‌ها کمک می‌کنند تا افراد بتوانند به ‌شکل بهتری به آرزوهای خود برسند و در مسیر ایده‌آل زندگی قدم بردارند. در واقع مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از رفتارها هستند که افراد را برای سازگاری و مواجهه با چالش‌ها و خواسته‌های زندگی نیرومند می‌سازد.

اما مهارت‌هایی که در دوره آموزش مهارت ‌های زندگی به افراد آموزش داده‌ می‌شود شامل 8 مهارت می‌شود که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام شده است. در ادامه به ذکر این مهارت‌ها می‌پردازیم:

  • مهارت خودآگاهی
  • مهارت همدلی
  • مهارت برقراری روابط بین فردی مؤثر
  • مهارت مقابله با استرس
  • مهارت مدیریت هیجان
  • مهارت حل مسئله
  • مهارت تصمیم‌گیری
  • مهارت تفکر خلاق و تفکر نقادانه

مهارت خودآگاهی از مهارت‌های زندگی

یادگیری مهارتهای زندگی چه اهمیتی دارد؟

ممکن است اینطور به نظر برسد که یادگیری این مهارت‌ها ضرورت چندانی ندارد و این تفکر تنها زمانی ایجاد می‌شود که افراد آگاهی کافی از کاربرد آنها نداشته‌ باشند. تصور کنید به ‌دلیل عدم برخورداری از این مهارت‌ها نتوانید در مسیر درستی که می‌خواستید قدم بردارید و به اهداف خود برسید.

در این حالت چه احساسی را تجربه می‌کنید؟ آیا بهتر نبود با یادگیری این مهارت‌ها علاوه بر صرفه‌جویی در زمان از این احساس ناکامی دوری می‌کردید؟ بر اساس تحقیقی در سال 2012، بر روی افرادی که فاقد این مهارت‌ها بودند و افرادی که در دوره آموزش مهارت ‌های زندگی شرکت کردند و از این مهارت‌ها برخوردارند، انجام شد و نتایج به‌دست‌آمده واقع شگفت‌انگیز است.

طبق این تحقیقات افراد برخوردار از این مهارت در مقابل افراد فاقد مهارت‌های زندگی از رشد روانشناختی بسیار بالاتر و سلامت جسمی و روحی کامل‌تری برخوردار بودند. در مقابل افراد ناآگاه از مهارت‌های زندگی در اغلب زمینه‌های زندگیشان دچار احساس ناکامی بودند.

یادگیری این مهارت علاوه بر فوایدی که در زندگی شخصی افراد دارد می‌تواند در زندگی کاری آنها هم بسیار کاربرد داشته ‌باشد. این مهارت‌ها شما را برای انجام کارهای گروهی قدرتمند می‌سازد، شما را برای مدیریت زمان و درک آن، توانایی مدیریت بر خود، سازگاری با نقش‌های مختلف در محیط کار، درک و حل مشکلات در محیط کار قادر می‌سازد.

مهارت حل مسئله از مهارت‌های زندگی

اهداف دوره آموزش مهارتهای زندگی چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم مهارت‌های زندگی در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد، اما طبق بیانیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) اهداف این دوره و مهارت‌های موجود در آن شامل موارد زیر است:

  • توسعه مهارت‌ها و آداب معاشرت اجتماعی مثبت
  • کسب اعتماد به نفس
  • شنیدن، صحبت‌کردن و فهم زبان
  • از بین بردن ترس صحبت در جمع
  • توسعه اخلاق کاری
  • یادگیری مهارت‌های مصاحبه شغلی

دوره آموزش مهارتهای زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

این مهارت‌های هشت گانه بدون محدودیت است و تمام افراد با هر سنی که هستند می‌توانند در آن شرکت کنند. از آنجایی ‌که هیچ‌کس با این مهارت‌ها به دنیا نمی‌آید و این مهارت‌ها اکتسابی هستند، افراد در هر برهه از زندگیشان به آنها نیاز پیدا می‌کنند.

همچنین این دوره به اشکال مختلف حضوری و مجازی برگزار می‌شود که افراد می‌توانند متناسب با شرایط خود در هر کدام که می‌خواهند حضور یابند.

مهارت مقابله با استرس از مهارت‌های زندگی

نتیجه گیری

یکی از دوره‌های بسیار کاربردی که در زندگی روزمره می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی ما کمک فراوانی کند، دوره آموزش مهارت ‌های زندگی است. این دوره آموزشی مشتمل بر 8 مهارت بسیار کاربردی است که در این مطلب در مورد آن صحبت کردیم. به نظر شما چه چیز دیگری می‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی کمک کند؟

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *