نکاتی در خصوص برند و برند سازی در بازاریابی

با توجه به اهیمت موضوع برند و نامگذاری آن برای سازمان ها، مرکز آموزش مجازی خرد به تحقق این امر مقاله زیر را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است. در این مقاله نکاتی در خصوص نامگذاری برند مطرح شده است. می توان گفت یکی از با ارزشترین دارایی‏ های هر شرکت نام و نشان تجاری آن شرکت می‏ باشد. ارزش ویژه برند هر ساله توسط موسسات معتبر جهانی در مورد برندهای مختلف اندازه‏گیری می‏ شود، اما در این میان این ارزش گذاری از دید مشتری از اهمیت بالایی برای شرکت‏ها برخوردار است. زیرا در نهایت موفقیت و ماندگاری آنها در گرو مشتریان آنها است. به همین دلیل ارزش ویژه برند از ارزش دارایی‏ های فیزیکی به مراتب بیشتر بوده که این امر نشانگر اهمیت بالای آن است.

نکاتی در خصوص برند

تعریف برند

برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه ها با برند یا مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.به عبارت دیگر برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس‏کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند. برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.

واژه برندینگ برای اولین بار در مورد گله‏ های گاو به کار رفت. از آنجا که گاوهای ماده و گاوهای اخته (پرواری) شبیه به هم هستند، آنها را با داغ کردن از هم تشخیص می‏ دهند. شرکت‏هایی که در یک صنعت واحد فعالیت می‏ کنند، کما بیش مثل هم هستند. تنها یک برند استثنایی می تواند آنها را از رقبایشان متمایز نماید.

برندینگ بیش از یک نام یا لوگوی خاص و زیبا برای یک محصول یا خدمت است. برندینگ مسیری است که به واسطه آن مشتریان، محصولات یا خدمات یک شرکت را درک و تجربه می‏ نمایند.

موارد استفاده از برند

  • محصول فیزیکی (پراید، اپل، آسپرین، کوکاکولا، سونی)
  • خدمت (هواپیمایی ماهان، بانک سامان، بیمه آسیا، دانشگاه آزاد)
  • فروشگاه (سپه ، رفاه ، شهروند)
  • مکان (اصفهان ، استان گلستان، کشور مصر)
  •  یک سازمان (یونیسف، انجمن دیابت ایران)
  • یک ایده (تنظیم خانواده ، تجارت آزاد ، آزادی بیان)

نکاتی در خصوص نامگذاری برند

  • نبايد داراي معني نامناسب در زبان هاي ديگر باشد.
  • نبايد محدوديت قانوني داشته باشد.
  • تلفظ، تشخيص و بخاطر آوري آن آسان باشد. اسامي كوتاه مناسب است. مانند: اپل، رنو، كرست
  • نام هایی که قبلاً شنیده نشده‏اند اما تلفظ و نگارش راحتی دارند، شما را به یکی از بزرگترین رهبران بازار تبدیل می‏ کنند.
  • فریب نام های اختصار را نخورید. نام های اختصاری توانایی تداعی هیچ ذهنیتی را در سلسه افکار مشتری به جهت خرید و وفاداری به برند نخواهند داشت.
  • هرگز از نام های عمومی استفاده نکنید.

اهمیت برند برای مشتریان

امروزه برندها نقش های زیادی را ایفا می کنند که در راستای بهبود زندگی مصرف کنندگان و افزایش ارزش برای شرکت ها می باشد. برندها اساس و سازنده اصلی یک محصول را می شناسانند و به مصرف کنندگان حقیقی یا حقوقی اجازه می دهند تا از تولید کنندگان یا عرضه کنندگان، پاسخگویی و مسئولیت بخواهند. مشتریان حتی گاهی ممکن است دو محصول مشابه را بر مبنای روشی که برندینگ می شوند به صورت متفاوتی ارزش گذاری کنند. هر چقدر که زندگی مردم پیچیده تر و شلوغ تر و با کمبود زمان مواجه می شود، ارزش ویژه برند به علت ساده تر کردن تصمیم خرید و کاهش ریسک خرید بالا می رود. برند با ارائه سیگنال هایی از کیفیت، تصمیم خرید را آسان می کند. برند در ارزیابی کیفیت محصول، بسته به نوع محصول می تواند کمک کننده باشد. تشخیص کیفیت محصولاتی چون لاستیک اتومبیل نیاز به زمان زیادی دارد و یا در زمینه کارهای خدماتی مانند بیمه و خدمات درمانی، کیفیت ارائه خدمات را می توان از شهرت برند تشخیص داد.

روش‌های برندسازی

برندسازی حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه‏ هاست. هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهدشد. برندسازی آن قدرها هم ساده نیست، چراکه هیچگاه دو برند مثل هم عمل نمی‌کنند. در حقیقت هدف اصلی برندسازی این است که یک کالا یا یک تجارت از رقبایش متمایز دیده شوند. پس نمی‌توان برای تمامی برندهای موفق، یک فرمول جادویی واحد در نظر گرفت. برای ساختن یک برند پرجذبه باید ۵ اصل را رعایت کنید:

  • متمایز شوید.
  • همکاری کنید.
  • نوآوری کنید.
  • اعتبار ببخشید.
  • فرهنگ سازی کنید.

برای علاقه مندان به این حوزه موسسه آموزشی خرد اقدام به برگزاری دوره مدیریت تبلیغات و برند سازی کرده است. این دوره زیر نظر وزارت علوم برگزار می شود و درنهایت شما پس از اتمام دوره مدرک وزارت علوم دریافت خواهید کرد برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *