مدیریت هتلداری چیست و چه بازار کاری دارد؟

هتلداری

مدیریت هتل داری

در جامعه امروزي صنعت گردشگري به دليل گستردگي خاصي كه به وجود آورده است باعث حضور پر تعداد افراد شاغل در اين صنعت شده و روز به روز بر ارزش آن افزوده مي­شود، به گونه­اي كه صنعت گردشگري بزرگترين و پر مخاطب­ ترين صنعت در دنيا معرفي شده است. افراد شاغل در اين صنعت افرادي هستند با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهاي گوناگون كه همه آن­ها با يك زبان مشترك يعني زبان گردشگري با يكديگر در ارتباط هستند.

اهمیت اقتصادی؟

امروزه يكي از پايه­ هاي اصلي اقتصاد بسياري از كشورها وابسته به صنعت گردشگري است. صنعت گردشگري در آغاز مبتني بر تجربه افراد بود اما رشد سريع اين صنعت باعث شد مباحث گردشگري و رشته ­هاي وابسته به آن به جمع رشته­ هاي تحصيلي در دانشگاه­ها اضافه گردد و نيرو­هاي متخصصي را در جامعه گردشگرپذير پرورش دهد. ايران يكي از 10 كشور نخست در صنعت گردشگري معرفي شده است كه تاكنون نتوانسته به جايگاه اصلي خود در اين صنعت دست يابد. حال با توسعه علمي گردشگري در دانشگاه­ هاي ايران و تحصيل دانشجويان در رشته­ هاي مرتبط مي­ توان قدم­ هاي مثبتي در توسعه صنعت گردشگري برداشت.
هتلداري كه يكي از زيربناهاي اساسي جذب و توسعه توريسم و گردشگري است رشته­ ي مديريت هتلداري را پديد آورده است و افراد مدير و ماهري را در جهت پيشرفت و توسعه اهداف گردشگري آموزش مي­دهد.

برای شرکت در دوره مدیریت هتلداری کلیک کنید

تاريخچه سفر، انواع مراكز اقامتي، اصول مديريت، رزرواسيون، شناخت انواع غذاها و شيريني­ ها، چگونگي ارائه خدمات به مشتريان، بهداشت در محيط كار، اصول تغذيه، شناخت بخش تاًسيسات هتل، شناخت بخش خانه­ داري هتل و ظايف افراد شاغل در آن، شناخت بخش فرانت آفيس و قسمت­هاي مهم آن مانند صندوق، مدير غذا و نوشابه و پرسنل مربوط به خدمات رستوران، حسابرسي اموال هتل و رسيدگي به حساب صندوق­ هاي بخش­هاي مختلف در هتل، جذب مشتري، بازاريابي، برنامه­ ريزي براي كسب سود، روش­هاي مديريت، شناخت كشورهاي توريستي و جاذبه­ هاي گردشگري آن­ها، شناخت صنايع دستي و جاذبه­ هاي تاريخي و طبيعي ايران، تاًثيرات مثبت و منفي گردشگری، كار با رايانه و نرم ­افزارهای مرتبط با هتلداري، چگونگي نگهداري مواد غذايي، شناخت فرهنگ و روحيات ملل، مسائل اجتماعي مرتبط با هتل، قوانين و مقررات در صنعت گردشگري، قوانین كار، اقتصاد، چگونگي رفتار با مشتري، تشريفات و وظايف آن، شناخت انواع منو و منونويسي، روابط عمومي و
دانشجويان مديريت هتلداري علاوه بر يادگيري زبان انگليسي به يادگيري و تسلط بر يك زبان خارجي پر كاربرد ديگر همچون زبان فرانسوي، زبان آلماني و يا زبان عربي مي­پردازند. همچنين درس كارآموزي را طبق برنام ه­اي كه توسط مركز آموزش عالي تدوين شده است به انجام مي­ رسانند.

مهارت­ ها در رشته مديريت هتلداري

مهارت­هايي كه دانشجويان در دوره كارشناسي فرا مي­گيرند بسيار گسترده است به همين علت به برخي از آن­ها در زير اشاره مي­كنيم: مديرت بخش­هاي مختلف هتل اعم از: مديريت غذا و نوشابه، مديريت فرانت آفيس، مديريت          خانه­داري، مديريت حسابداري، مديريت روابط عمومي، مديريت تشريفات، مديريت منابع انساني، مديريت بخش بازاريابي و فروش، مدير شب، مدير داخلي، مدير ايمني و… كه دانشجويان طي دوره آموزشي، تمامي وظايف و  مسؤليت­هاي هر يك از قسمت­هاي گوناگون نام برده شده در يك هتل را فرا گرفته و به آن تسلط مي­يابند.

برای شرکت در دوره مدیریت هتلداری کلیک کنید

  • به كاربستن روش­هاي سودآور و كنترل آن براي هتل
  •  ارتباط با مشتريان و جذب آنها جهت فروش اتاق­ها
  •  توانايي ارتباط با مهمانان خارجي
  •  توانايي تهيه انواع غذاها و شيريني­ هاي داخلي و خارجي
  •  كار با رايانه و نرم­ افزار تخصصي پذيرش در هتل
  •   چيدمان ميز و سفره­آرايي
  •  توانايي سرويس ­دهي به روش­هاي مختلف
  •  رسيدگي به امور مراسم، جشن­ها و تشريفات
  •  اجراي اصولي روش­ هاي خانه­داري
  •  حسابرسي صندوق­ هاي مختلف در هتل
  •  اجراي برنامه ­هايي براي ارتباط بهتر بخش روابط عمومي با مشتريان
  •  تبليغات، بازاريابي و فروش
  •  منو نويسي
  •  انتخاب اصولي در خريد وسايل هتل.

فرد تحصيل­كرده در اين رشته مي­تواند با فراگيري مهارت­ ها، تحقيق، كار و به­ دست آوردن تجربه كافي به سِمَت معاونت و رياست يك هتل منصوب شود.

بازار کار

بديهي­ ترين موقعيت شغلي دانش­ آموختگان رشته مديريت هتلداري اشتغال در يك هتل خواهد بود، همچنين اشتغال در زمينه­ هاي تخصصي صنعت هتلداري از جمله اشتغال در واحد­هاي پذيرايي و اقامتي چون كافي­ شاپ، رستوران، مجموعه­ ها و آژانس ­هاي جهانگردي را مي­ توان نام برد.
دانش ­آموختگان اين رشته مي­ توانند به­ عنوان كارشناس اطلاعات هتلداري براي مؤسسات ملی و جهانگردی و به­ عنوان مهماندار براي شرکت‌های حمل و نقل هوایی اشتغال يابند و یا در مؤسسات آموزشي جهانگردي و هتلداري به آموزش بپردازند.

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *