با پدر علم مدیریت MBA در ایران و جهان آشنا شوید

پدر علم مدیریت MBA در ایران

 با پدر علم مدیریت MBA در ایران آشنا شوید

پدر علم مدیریت MBA در ایران یک استاد پیگیر و جریان‌ساز دانشگاه شریف است. نام او علینقی مشایخی است. وی دانش‌آموخته دورهٔ دکترای مدیریت دانشگاه ام‌آی‌تی است و در سال ۱۳۷۸ با کمک وزارت صنایع و سازمان برنامه دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف را تأسیس کرد.

MBA چطور وارد ایران شد؟

به دلیل احساس نیاز شدید کشور به علمی شدن مدیریت کسب‌وکارها در ایران اولین مدرسه کسب‌وکار توسط دانشگاه صنعتی شریف و دکتر علینقی مشایخی (فارغ‌التحصیل دکترای مدیریت از دانشگاه MIT و چهره ماندگار کشور) در سال  1378 راه اندازی شد و تحت عنوان دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف به ارائه رشته MBA پرداخت.

بیشتر بدانیم: 5 مزیت مدرک MBA در بازار کار ایران

دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف با مدیریت به جای دکتر مشایخی اقدام به جذب نخبه‌های کشور در رشته‌های فنی مهندسی به خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف کرد و جمعی از اساتید برتر مدیریت کشور را که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر دنیا بودند گرد هم آورد.

پدر MBA در جهان کیست؟

پدر MBA  در دنیا بر خلاف ایران نه یک فرد بلکه یک موسسه است!

رشته MBA در اواخر قرن نوزدهم میلادی متولد شد. زمانی که کارخانجات در پی نیروهای متخصصی بودند که دانش مدیریت را به شکل علمی و اجرایی بدانند. البته رشته MBA در ابتدا به این نام خوانده نمی‌شد.

بیشتر بدانیم: غیر حضوری مدرک معتبر مدیریت MBA بگیریم

MBA همان طور که انتظار می‌رود از مهد مدیریت دنیا یعنی ایالات متحده آمریکا به وجود آمده است. در اواخر قرن 19 و با هر چه صنعتی تر شدن کشور آمریکا نیاز به رویکردی علمی به مدیریت و کسب‌وکار هر چه بیشتر احساس می‌شد. در سال ۱۹۰۰ میلادی، مدرسه کسب و کار تاک، مدرک کارشناسی ارشد در تجارت را اعطا کرد. عنوانی که پدر رشته MBA فعلی محسوب می‌شود.

 ولی اولین رشته تحصیلی با نام MBA در سال 1908 توسط دانشگاه معظم هاروارد پایه‌گذاری شد. طراحی دروس این رشته در سال اول حیاتش از مطالعات علمی تیلور در مورد مدیریت الهام گرفته بود. پس از آن دیگر دانشگاه‌های بزرگ آمریکا مانند MIT و دانشگاه‌های آلاباما و شیکاگو نیز این رشته را وارد برنامه درسی خود کردند.

در اروپا نیز دانشگاه فرانسوی INSEAD یا موسسه کسب‌وکار اروپا اولین باردر سال 1957 MBA را وارد این قاره کرد. پس از آن بود که MBA به طور فزاینده‌ای همه‌گیر شد و در سرتاسر دنیا از آسیا و اقیانوسیه تا آفریقا نیز رایج شد.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *