آشنایی با حافظه ها در میکروکنترلر AVR

آشنایی با حافظه ها در میکروکنترلر AVR

تعریف ROM

مخفف عبارت Read Only Memory به معنای حافظه فقط خواندنی می باشد. این حافظه دائمی بوده یعنی با قطع برق اطلاعات درون آن از بین نمی رود. برنامه راه اندازی سیستم و سیستم عامل )برنامه کاربر( در این حافظه قرار می گیرد. در بسیاری از کامپیوتر های امروزی بخشی از سیستم عامل روی ROM و بیشتر آن روی هارد دیسک قرار دارد

 

برای شرکت در دوره آموزشی میکروکنترلر AVR  کلیک کنید.

انواع حافظه های ROM

ROM در این نوع حافظه که توسط کارخانه و فقط برای یکبار پروگرام می شود ، شامل شبکه ای از سطر ها و ستون های ماتریسی است که در نقاطی به نام بیت به هم می رسند. در صورتیکه خطوط مربوطه بخواهد یکباشد برای اتصال از دیود استفاده می شود و اگر بخواهد مقدار صفر باشد خطوط به یکدیگر متصل نخواهند شد. دیود ، صرفا امکان حرکت جریان را در یک جهت ایجاد می کند ، بنابراین در صورتی که دیود در نقطه مورد نظر ارائه گردد ، جریان هدایت شده و سلول یک خوانده می شود و در صورتیکه مقدار سلول صفر باشد یعنی در محل برخورد سطر و ستون دیودی وجود ندارد

برای شرکت در دوره آموزشی میکروکنترلر AVR  کلیک کنید.

:PROM  تولید تراشه های ROM مستلزم صرف وقت و هزینه بالائی است . بدین منظور اغلب تولیدکنندگان ، نوع خاصی از این نوع حافظه ها را که Programmable Read Only Memory نامیده می شوند ، تولید می کنند. این نوع از تراشه ها با محتویات خالی و با قیمت مناسب عرضه شده و می تواند توسط هر شخص با استفاده از دستگاه های خاصی برنامه ریزی گردند. ساختار این نوع از تراشه ها مشابه ROM بوده با این تفاوت که در محل برخورد هر سطر و ستون از یک فیوز استفاده می گردد. با توجه به اینکه تمام سلول ها دارای یک فیوز می باشند ، درحالت اولیه یک تراشه PROM دارای مقدار اولیه یک است . به منظور تغییر مقدار یک سلول به صفر ، از یک دستگاه خاص پروگرامر استفاده می گردد. حافظه های PROMصرفا یک بار قابل برنامه ریزی هستند و نسبت به RAM شکننده تر بوده و یک جریان حاصل از الکتریسیته ساکن ، می تواند باعث سوخته شدن فیور در تراشه شود و مقدار یک را به صفر تغییر نماید. از طرف دیگر PROM دارای قیمت مناسب بوده و برای نمونه سازی داده برای یک ROM ، قبل از برنامه ریزی نهائی کارآیی مطلوبی دارند.

برای شرکت در دوره آموزشی میکروکنترلر AVR  کلیک کنید.

:EPROM  مخفف Erasable programmable read only memory است . این نوع حافظه ها همانند PROM هستند با این تفاوت که در آنها امکان پاک کردن حافظه توسط تاباندن مدت زمانی اشعه فرابنفش به حافظه بوجود آمد. بنابراین روی آی سی آنها شیاری تعبیه شده است که اشعه ماورای بنفش بتواند مستقیما به بخش اصلی حافظه بتابد .

:EEPROM  این نوع حافظه که Electrically Erasable Programmable ROM است ، می توان الکترون های هر بیت را با استفاده از یک نرم افزار و به کمک پروگرامر به وضعیت طبیعی برگرداند. بنابراین دیگر برای بازنویسی تراشه نیاز به جدا نمودن تراشه از محل نصب شده نخواهد بود و برای تغییر بخشی از تراشه نیاز به پاک نمودن تمام محتویات نخواهد بود. اعمال تغییرات در این نوع تراشه ها مستلزم بکارگیری یک دستگاه اختصاصی نخواهد بود.

برای شرکت در دوره آموزشی میکروکنترلر AVR  کلیک کنید.

:Flash تراشه های EEPROM در هر لحظه تنها یک بیت خاص را تغییر می دهد و فرآیند اعمال تغییرات در تراشه کند است و در مواردی که می بایست اطلاعات با سرعت تغییر یابند ، سرعت لازم را ندارد. تولیدکنندگان با ارائه Flash Memory که یک نوع خاص از حافظه های EEPROM می باشد به محدودیت اشاره شده پاسخ لازم را داده اند. در حافظه Falsh داده ها داخل بلاک هایی که معمولا ۵۱۲ بایت می باشند ، نوشته می گردند . در کنار حافظه Flash یک کنترلر قرار دارد که توسط آن تمام اعمال مربوط به راه اندازی ، ذخیره و بازخوانی حافظه کنترل می شود. با اضافه شدن کنترلر می توان تمام و یا بخش های خاصی از تراشه را را حذف کرد که باعث سریعتر شدن این نوع حافظه نسبت به حافظه های EEPROMمی گردد.

برای شرکت در دوره آموزشی میکروکنترلر AVR  کلیک کنید.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *