برای داشتن زندگی سالم چه باید کرد ؟

برای داشتن زندگی سالم چه باید کرد ؟

سالم بودن چیزی فراتر از گاه به گاه سالاد خوردن یا رفتن به پیاده روی در هر چند هفته یک بار است؛ سلامت شما ارزش این را دارد که برای به دست آوردنش زحمت بکشید. برای داشتن سبک زندگی سالم همواره غذای سالم بخورید، ورزش و فعالیت های بدنی بیشتری را در روال روزنه خود جای داده و بهداشت را رعایت کنید. همچنین باید از عادات بد مثل گرفتن رژیم های ضربتی و غفلت از خواب کافی دوری کنید. بهبود بخشیدن به سبک زندگی شاید نیازمند اصلاحات تدریجی باشد؛ اما اگر به آن متعهد باشید، بهبود سلامت به راحتی به دست خواهد آمد.

 

مدیریت اصول و سبک زندگی سالم

 

در اثر مصرف غذاهاي تغيير شکل و ترکيب يافته و هواي آلوده شهر ها و نياز به فعاليت و نيرو براي کسب مايحتاج زندگي لازم است به غذاها ي مصرفي ييشتر توجه کرده و هميشه بهترين را انتخاب کرده و با افکار و رفتار مناسب با انواع مشکلات و سختي ها رو به رو شويم تا بتوانيم داراي عمر طولاني و بهتر شويم و از اين طبيعت زيبا بهره گيريم در غير اينصورت ممکن است به راههاي انحرافي در اثر فقدان سلامتي روحي وارد شويم و زندگي را از دست بدهيم.از کار و کوشش هيچگاه نبايد فاصله بگيريم و بازنشستگي و استراحت به معني از دست دادن انرژي و توانايي و موقعيتهاي ديگر مي باشد و افرادي موفق مي باشند که زماني را براي باز نشستگي انتخاب نمي نمايند و پيوسته در تلاش نيرو و ماديات لازم مي باشند که از دست دادن نيرو و توانايي موجب هدر رفتن موقعيت مشخص و اجتماعي و غيره مي گردد.

رژیم غذایی سالم
غذاهایی با کمترین میزان چربی ناسالم را انتخاب کنید
چربی ناسالم شامل هر دو نوع چربی ترانس و اشباع است. این چربی ها کلسترول LDL شما را بالا می برد که بالا بودن آن با بیشتر شدن ریسک بیماری های قلبی همراه است.

مواد غذایی با چربی ترانس بالا، شامل غذاهایی می شوند که از “روغن های نیمه هیدروژنه” مثل کره شیرینی پزی یا مارگارین تهیه شده اند. مواد غذایی پخته شده، غذاهای سرخ شده، پیتزای منجمد و بیشتر مواد غذایی فراوری شده معمولا شامل چربی های ترانس هستند.
مواد غذایی شامل پیتزا، پنیر، گوشت قرمز و لبنیات پر چرب، چربی اشباع زیادی دارند. روغن نارگیل هم شامل چربی اشباع است اما کلسترول مفید را هم افزایش می دهد، درنتیجه استفاده متعادل از آن مشکلی ندارد.

 

مدیریت اصول و سبک زندگی سالم


چربی های مفید را متعادل مصرف کنید

چربی های چند غیر اشباع، تک غیر اشباع و امگا ۳ همگی انتخاب های خوبی برای یک سبک زندگی سالم هستند. این چربی ها کلسترول LDL شما را کاهش و کلسترول HDL را افزایش می دهند که با کاهش ریسک بیماری های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

روغن هایی مثل روغن زیتون، کانولا، سویا، بادام زمینی، آفتابگردان و روغن ذرت را انتخاب کنید.
ماهی اسید چرب امگا ۳ زیادی دارد. ماهی هایی مثل سالمون، تون، قزل آلا، ماهی خال خالی، ساردین و شاه ماهی را انتخاب کنید. همچنین شما می توانید از منابع گیاهی مثل تخم کتان، روغن های گیاهی، مغز ها و دانه ها امگا ۳ دریافت کنید، چراکه بدن شما این چربی های مفید را به میزان کافی تولید نمی کند.

 

غذاهای کامل گوناگونی مصرف کنید
غذاهای کامل شامل مقدار متعادلی کربوهیدرات سالم، پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی می شود. برای آشنایی با رژیم لاغری پروتئین و رژیم لاغری کم کربوهیدرات مقالات ریموژ را مطالعه کنید.

میوه و سبزیجات را به دلیل ویتامین بالا و مواد معدنی که دارند مصرف کنید. سعی کنید به جای سبزیجات و میوه های کنسروی که شکر یا نمک افزوده دارند، مقدار زیادی میوه و سبزیجات سالم مصرف کنید.
گوشت بدون چربی، لوبیا و توفو را به دلیل پروتئین زیادی که دارند مصرف کنید.
غلات کامل مثل نان گندم کامل، پاستای گندم کامل، برنج قهوه ای و کوینو مصرف کنید.
محصولات لبنی کم چرب بخورید. رژیم لاغری شیر در حالی که کلسیم کافی را به بدن شما می رسانند، مقدار چربی مصرفی را هم کاهش می دهند.

مدیریت اصول و سبک زندگی سالم

 

سلامت جسمانی:
وقتی صحبت از سلامت جسمانی می شود، هر آنچه که برای سلامتی جسم و تن انسان مفید هست باید مدنظر قرار گیرد و مواردی که سلامتی را به خطر می اندازد باید پرهیز گردد. 
در مقوله شیوه های زندگی سالم بیش از همه چیز سلامت جسمانی در دید دیگران قرار دارد و خوشبختانه بیشتر موردتوجه است. برای حفظ سلامت جسمانی عواملی مانند تغذیه مناسب، خواب کافی در شبانه روز، ورزش مداوم، عدم مصرف سیگار و قلیان، پرهیز از پرخوری و نداشتن اضافه وزن بسیار کارا هستند. 
اگر فرد بتواند سلامت جسمانی خود را حفظ نماید، با تسلط بر اوضاع زندگی خود با کسب اطلاعات و آموزش در سایر عرصه ها نیز موفقیت به دست خواهد آورد. 

 

مدیریت اصول و سبک زندگی سالم

 

سیگار کشیدن چه عوارضی بر سلامت فرد به جا می‌گذارد؟
مصرف مواد دخانی بر تمام قسمت‌های بدن و همه اندام‌ها تاثیرگذار است. مهم‌ترین آن، عروق بدن است. وقتی فرد سیگار می‌کشد خون او غلیظ می‌شود. سیگار باعث ضخیم شدن جدار عروق می‌شود و همه این‌ها باعث مختل‌شدن خون رسانی به عضو می‌شود. این اتفاق در عروق ریه باعث پاره شدن الوئول‌های (حبابچه‌ها) ریه می‌شود و در نتیجه این الوئول‌ها کارایی خود را از دست می‌دهند و فرد به بیماری آمفیزم دچارمی شود.

 

مدیریت اصول و سبک زندگی سالم

 

عوارض قلیان بر ارگان‌های بدن چیست؟

1. خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد:
بر اساس این فرض که آب، دود را تصفیه‌کرده و مواجهه با مواد سمی را کاهش‌می‌دهد، بسیاری افراد، قلیان را در مقایسه با سیگار که باعث سرطان می‌شود، کم‌خطرتر می‌دانند. به‌هرحال، قلیان هم می‌تواند باعث سرطان شود.
قلیان، برای گرم‌کردن تنباکو از زغال استفاده‌می‌کند و باعث ایجاد دود حاوی میزان بالای مونوکسید کربن، هدروکربن‌های چندحلقه‌ای آروماتیک سرطان‌زا (PAH) و دیگر مواد سرطان‌زا می‌شود. مطالعات دریافتند افرادی که قلیان می‌کشند سطح بالاتری از آنتی ژن کارسینوامبریونیک (CEA) در خون خود دارند که با ایجاد تومور در ارتباط است. کشیدن قلیان می‌تواند خطر سرطان دهان، ریه، معده و مری، و در درجه اول، کارسینوما در پانکراس و ریه را افزایش‌دهد.

مدیریت اصول و سبک زندگی سالم

2. خطر مشکلات ریوی را افزایش می‌دهد:
آن‌هایی که به‌طوری سنگین، قلیان می‌کشند، به‌دلیل استنشاق سطح بالای مونوکسید کربن، در معرض خطر ابتلا به مشکلات تنفسی و ریوی قراردارند. از خارش معمول گلو و گرفتگی قفسه سینه گرفته تا سرفه و خس‌خس. دود قلیان، حاوی سطح بالایی از ماده ریز نرمی است که در ریه مانده و خطر مشکلات قلبی-تنفسی را افزایش‌می‌دهد. مطالعات، همچنین، کشیدن قلیان را به خطر بالای بیماری‌هایی مانند سل و برونشیت مزمن ارتباط داده‌اند.

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *