رسم نمودار در اکسل excel و انواع آن

رسم نمودار در اکسل

یکی از بهترین شیوه های بیان گزارش ها استفاده از نمودار ها می باشد.و یکی از بهترین ابزار ها برای این کار نرم افزار اکسل می باشد..یکی از قابلیت های جالب و کاربردی در اکسل قابلیت رسم نمودار داده های موجود در یک کاربرگ می باشد که برای تهیه گزارش های نموداری و آماری مورد استفاده است. رسم نمودار در اکسل انواع گوناگونی دارند، اکسل طیف وسیعی از نمودارها را برای نمایش داده ها در اختیار کاربران قرار داده تا بنا به نیاز خود و ماهیت داده هایشان بتوانند از آنها استفاده نمایند.

جهت شرکت در دوره مهارت های هفتگانه icdl کلیک کنید

نخستین مرحله‌ از رسم نمودار، وارد کردن داده‌ها در یک کاربرگ (worksheet) از برنامه‌ی اکسل می‌باشد. نام متغیرها یا گروه داده‌ها را نیز بالای ستون مربوط به آن بنویسید. معمولا متغیر یا گروه داده را در ستون اول و فراوانی یا مقدار هر گروه یا متغیر را در ستون بعد روبروی آن وارد می‌کنند. برنامه‌ی اکسل متغیر یا گروه داده را به صورت خودکار، روی محور افقی و فراوانی یا مقادیر را روی محور عمودی نشان می‌دهد. برای رسم نمودار در اکسل داده‌ها را وارد کنید ، فرض کنید جدولی مانند جدول زیر داریم :

رسم نمودار در اکسل

ساده ترین روش این است که محدوده را انتخاب کرده:

رسم نمودار در اکسل

سپس کلید f11 را فشار دهید:

رسم نمودار در اکسل

در واقع الان یک شیت جدید ایجاد شده است و نمودار در آن قرار گرفته است.و می توانید با جابه جایی بین شیت ها به شیت داده ها بر گردید.اگر دوست دارید که در همان شیت مورد نظر نمودار خود را رسم کنید کافی است داده ها را انتخاب کنید و از منوی insert>charts>column  را انتخاب کنید تا نمودار خود را در همان شیت ببینید. با استفاده از گزینه change chart type می توانید نوع نمودار خود را تغییر دهید

جهت شرکت در دوره مهارت های هفتگانه icdl کلیک کنید

انواع نمودارهای پیش‌فرض در برنامه‌ی اکسل وجود دارد که هر کدام دارای کاربرد ویژه‌ی خود می‌باشد. به عبارتی هر کدام از انواع نمودارها برای بیان داده‌های خاصی مناسب‌ترند.برخی از پر کاربردترین نمودار ها در اکسل :

نمودار میله ای

هنگامی که داده ها یا متغیرهای گسسته یا طبقه‌بندی شده داریم، نمودار میله‌ای یک نمودار گویا برای نشان‌‌دادن داده‌هاست.

نمودار دایره‌ای

نمودار دایره‌ای برای داده‌های گسسته و پیوسته قابل نمایش است. این نمودار برای نشان دادن نسبت بین اجزاء و یک کل بکار میرود. هنگامی که یک موضوع را به بخش‌هایی تفکیک کنیم، نمودار دایره‌ای بسیار مناسب است. مثلا درآمد یک شرکت به بخش‌های مختلف تعلق می‌گیرد. می‌توان آن را با نمودار دایره‌ای نمایش داد.

نمودار پراکنش

در مواقعی که داده‌های متعدد دسته‌بندی نشده برای دو متغیر داشته باشیم و بخواهیم آن دو را نسبت به هم بسنجیم نمودار پراکنش نمودار مناسبی است. مثلا مقایسه‌ی معدل دانشگاه و معدل دیپلم.

نمودار خطی

این نمودار شبیه نمودار پراکنده است با این تفاوت که چند گروه دارای دو صفت در محور عمودی و افقی نشان داده می‌شوند و نقاط مربوط به یک گروه با خط به هم وصل می‌شوند. این نوع نمودار برای تاکید بر روند و تغییرات مقادیر در طول زمان به کار می‌رود.

جهت شرکت در دوره مهارت های هفتگانه icdl کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *