معرفی انواع شبکه های کامپیوتری TAN-PAN-MAN-LAN-WAN

شبکه های کامپیوتری به اتصال دو یا چند دستگاه (مانند کامپیوتر،ساعت‌های هوشمند،لپ‌تاپ،تلویزیون و…) که قابلیت انتقال اطلاعات بین خود را دارند گفته می‌شود.این شبکه ها باعث تسهیل ارتباطات میان کاربران شده و اجازه می‌دهد کاربران منابع خود را به اشتراک بگذارند. در این مطلب انواع شبکه های کامپیوتری را معرفی خواهیم کرد.

برای شرکت در دوره ی آموزشی CCNA کلیک کنید.

شبکه های کامپیوتری

انواع شبکه های کامپیوتری

شبکه WAN(Wide Area Network) 

WAN  برگرفته از (wide-area network ) ،‌ یک شبکه ارتباطی است که یک حوزه جغرافیائی گسترده نظیر یک شهرستان ، استان و یا کشور را تحت پوشش قرار می دهد.این نوع شبکه های کامپیوتری دارای مشخصات منحصربفرد مختص به خود می باشند که آنان را از یک شبکه محلی متمایز می نماید .

همچنین یک WANمتشکل از مجموعه ای از LANها متصل به هم می باشد که در مناطق متفاوت جغرافیایی پراکنده شده اند و وسیله ای به نام روتر “Router” ارتباط مابین این LANها را برقرار می نماید. در شبکه های کامپیوتری مبتنی بر TCP/IPروترها آدرس های موجود در LANو شبکه WANرا نگهداری می نمایند.

مزایای شبکه ی گسترده ( WAN )

محدوده ی تحت پوشش این شبکه های کامپیوتری زیاد است و ارتباط بین کشورها را فراهم می کند.

حجم اطلاعات مبادله شده در این شبکه های کامپیوتری بالا است.

سرعت کمتری نسبت به شبکه ی محلی و شهری دارند.

می تواند شبکه های MAN و LAN را به عنوان زیر شبکه قبول کند.

جایگاه WAN در مدل مرجع OSI

شبکه های WAN در لایه فیزیکی و لایهdata link مدل مرجع OSI کار می کنند. با استفاده از این نوع شبکه های کامپیوتری ، می توان شبکه های محلی موجود در مکان های متعدد و مسافت های طولانی را به یکدیگر متصل نمود .

شبکه های WAN امکانات و پتانسیل های لازم به منظور مبادله بسته های اطلاعاتی و فریم ها بین روترها ، سوئیچ ها و شبکه های محلی را ارائه می‌نمایند.

برای شرکت در دوره ی آموزشی CCNA کلیک کنید. .

شبکه MAN (Manipulate Area Network)

شبکه MAN یا شبکه شهری ، به شبکه ای گفته می شود که برای یک شهر طراحی شده است و می توان گفت شبکه شهری یا MAN یک شهر را تحت پوشش دارد. بهترین مثال شبکه شهری، شبکه تلویزیونی کابلی است که در بسیاری از شهرها وجود دارد. این سیستم ناشی از رشد سیستم های آنتی اولیه است که برای مناطقی که دریافت برنامه های تلویزیونی دشوار بود، استفاده شده است. در این سیستم های اولیه یک آنتن بزرگ در بالای تپه ای نصب میشد و سیگنال ها به خانه های مشترکین ارسال می شد.

شبکه های MANمناطق بیشتری را نسبت به شبکه های LANپوشش می دهند امّا از شبکه های WANکوچکترند.

ویژگی های شبکه MAN

پیچیدگی بیشتر نسبت به شبکه های محلی

قابلیت ارسال صدا و تصویر

قابلیت ایجاد ارتباط بین شبکه های کامپیوتری

شبکه LAN(Local Area Network)

 شبکه محلی یک شبکه رایانه‌ای است که محدوده جغرافیایی کوچکی مانند یک خانه، یک دفتر کار یا گروهی از ساختمان‌ها را پوشش می‌دهد. در مقایسه با شبکه‌های گسترده (WAN) از مشخصات تعریف‌شده شبکه‌های محلی می‌توان به سرعت (نرخ انتقال) بسیار بالاتر آنها، محدوده جغرافیایی کوچکتر و عدم نیاز به خطوط استیجاری مخابراتی اشاره کرد.

ویژگی های شبکه LAN

ویژگی های این نوع شبکه ها عبارتند از سرعت و کارایی بالا و فواصل کم (حداکثر در حد چند صد متر).در این شبکه ها تعداد کاربرها (Client) محدود بوده و شبکه به یک سازمان  و یک یا چند ساختمان کنار هم، محدود می شود.برخی از توپولوژی های مربوط به شبکه های محلی به قرار زیر می باشد: توپولوژی خطی (BUS)، توپولوژی حلقوی (Ring)، توپولوژی ستاره ای(Star)

برای شرکت در دوره ی آموزشی CCNA کلیک کنید.

شبکهTAN(Tutorial Assistance Network)

شبکه TAN یاشبکه محدود شبکه ای است که از شبکه های بسیار کوچک ، مثلاً دو،سه یا چهار گره تشکیل شده باشد.

برای نمونه شبکه TANدر خانه ها بیشتر مرسوم است. با کمک این نوع شبکه ها ،افراد خانواده می توانند منابع خود را از قبیل چاپگر ، مودم وفایل ها را در میان فرزندان ، رایانه والدین ،وشاید هم رایانه کیفی یکی از والدین در اداره به اشتراک بگذارند.

 شبکه شخصی(Personal Area Network) PAN

این شبکه هم جزئی از شبکه های کامپیوتری است که برای ارتباطات بین دستگاههای مختلف کامپیوتری (شامل تلفن، دستیار دیجیتالی شخصی) که محدود به یک نفر می شود. این دستگاهها ممکن است متعلق به شخص مورد نظر باشد یا نباشد. دسترسی به PAN عموما محدود به چند متر می شود. PAN می تواند برای ارتباط بین چندین وسیله با یکدیگر بکار رود(ارتباطات بین شخصی) و یا اتصال به یک شبکه سطح بالاتر و اینترنت.

PANها ممکن است به BUS کامپیوتر از طریق سیمی متصل باشد مانند USB و Firewire شبکه PAN های بی سیم می توانند از طریق تکنولوژی های بی سیمی مانند IrDA و Bluetoothبرقرار گردند.

برای شرکت در دوره ی آموزشی CCNA کلیک کنید.

 

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *