زبان بدن چیست؟ آموزش Body Language با تصویر

همواره زبان بدن انسان نشان دهنده احساسات و شخصیت اوست. برخی افراد هستند که ذاتا زبان بدن خاصی دارند و شخصیت آن ها با استفاده از زبان بدن نمایان می شود و برخی دیگر نیز این زبان بدن را می آموزند تا آن شخصیت را در ذهن افراد دیگر شبیه سازی نمایند و در ذهن آن ها به آن صورت دیده شوند. در ادامه زبان بدن یا بادی لنگویج (Body Language) را به طور کامل توضیح می دهیم تا بدانید زبان بدن چیست و برای هر شخصیت دلخواه لازم است کدام حرکات را یاد بگیرید.

تعریف زبان بدن

زبان بدن یک روش غیرکلامی ارتباط است که از طریق حرکات و اشاره‌ های اعضای بدن شامل چشم‌ ها، صورت، دست ها، انگشتان، بازو ها و حالت بدن برای بیان احساسات، نیاز ها و تمایلات استفاده می‌ شود. این زبان ناخودآگاه بیان‌ کننده وضعیت روحی و فیزیکی افراد است و می‌ تواند به کمک تلفیق حرکات و کلمات، ارتباطات را تقویت کند. درک و توانایی تفسیر زبان بدن می‌ تواند کمک کند که احساسات و انگیزه‌ های دیگران را بهتر درک کنیم.

توجه کنید که زبان بدن مختص عضو خاصی از بدن نیست و همه اعضای بدن همچون صورت، دست ها، پاها و … همگی زبان بدن خاصی دارند. همچنین کل بدن نیز در حالت ایستادن، نشستن و راه رفتن دارای حرکات خاصی است که در دسته زبان بدن قرار می گیرند. حالا که متوجه شدیم زبان چیست به سراغ بخش جذاب ماجرا یعنی آموزش زبان بدن با تصویر بریم.

زبان بدن صورت (چشم، لب ها، ابرو، بینی)

زبان بدن صورت انواع مختلفی هستند که لازم است همه آن ها را یاد بگیریم. زبان بدن چهره یکی از مواردی است که بسیار مهم است زیرا اولین چیزی که افراد از شما مشاهده می نمایند، چهره شماست. در ادامه چند زبان چهره به همراه ویژگی های ظاهری آن ها و تصویر آن ها را ارائه می دهیم :

زبان بدن دست زیر چانه

مطمئنا پیش آمده که مشغول صحبت کردن با کسی در مورد موضوعی هستید، مشاهده می کنید که فرد مقابل شما یک بار نه، بلکه چندین بار دست خود را بر زیر چانه اش می گذارد. این زبان بدن دست زیر چانه به معنای عدم تمایل فرد به موضوع صحبت و همچنین ادامه گفتگو می باشد.

زبان بدن دست جلوی دهان

زبان بدن دست جلوی دهان

دست جلوی دهان نیز همچون لمس بینی به معنای دروغگویی یا تصمیم گیری برای دروغ گفتن می باشد که افراد با این زبان بدن اقدام به پنهان کردن احساس خود در برابر ترس و.. می کنند. این زبان بدن حالت محافظتی نیز داشته و به معنای تعجب یا خوشحالی درونی نیز می باشد.

زبان بدن دست روی صورت

زبان بدن دست روی صورت

زمانی که افراد دست خود را به نقاط مختلف صورت می زنند و این کار را چند بار تکرار می کنند، به این معنی است که احتمالا قصد فریب کاری دارند. همچنین افراد دروغگو معمولا هنگام صحبت کردن دست خود را بر بینی و نقاط صورت خود می زنند. بنابراین این زبان بدن نشانه دروغ و دغل است.

زبان بدن دست کشیدن به ریش

قبل از تصمیم گیری، افراد معمولا به فکر فرو می روند تا بهترین تصمیم را بگیرند. در زمان تصمیم گیری معمولا ریش خود را لمس می کنند. به همین دلیل لمس کردن ریش یکی از انواع زبان بدن، به معنای تفکر عمیق می باشد. از این رو اگر دیدید فردی مدام به ریش خود دست می کشد به این معناست که در حال فکر کردن به موضوعی می باشد.

زبان بدن خاراندن صورت

زبان بدن خاراندن صورت

گاها ممکن است افراد به دلایل مختلف نیاز به خاراندن صورت داشته باشند و احساس خارش کنند. به همین منظور همواره نمی توان خاراندن صورت را نوعی زبان بدن دانست اما در موارد خاص خاراندن صورت می تواند برخی معانی مختلف داشته باشد. یکی از مهمترین معانی فریبکاری است.

زبان بدن لمس پیشانی

زبان بدن لمس پیشانی

زمانی که مشکلی پیش بیاید افراد معمولا به دنبال راه حل برای آن مشکل می گردند. همچنین پیدا کردن راه حل نیاز به تفکر عمیق دارد. اگر فردی را دیدید که پیشانی خود را لمس می کند، به احتمال زیاد به فکر عمیق فرو رفته و در حال تلاش برای یافتن راه حلی مناسب است. البته در برخی موارد نیز لمس کردن پیشانی به دلیل سردرد فرد می باشد. از این رو شناخت زبان بدن لمس پیشانی نیز مهم است.

زبان بدن چشم

مطمئنم شنیده اید که می گویند چشم دریچه روح است. بله درست است چشم نشان دهنده ویژگی های روحی است و به همین ترتیب زبان چشم تاثیر زیادی روی شناخت افراد نسبت به شخصیت و احساسات ما دارو در ادامه چند مورد از زبان چشم را آموزش می دهیم.

زبان بدن چشم دروغگو

اگر فردی را مشاهده کردید که از ارتباط چشمی سر باز می زند به معنای این است در حال دروغ گویی است. همچنین چشم افراد دورغگو برخی زبان بدن خاصی دارند که به زبان بدن چشم دروغگو شناخته می شوند. این موارد می تواند به صورت های مختلف نظیر پلک زدن مدام، گرد شدن چشم ها، گرفتن نگاه از شما و … باشد.

خیره شدن

خیره شدن در زبان چشم می تواند دو معنا داشته باشد. اول اینکه ممکن است شخصی که خیره شده در حال تمرکز و فکر کردن باشد. همچنین خیره شدن در زبان بدن می تواند به معنای علاقه طرف مقابل به شما باشد. به طور کلی خیره شدن نوعی زبان چهره و زبان بدن است.

نگاه به اطراف

زبان بدن نگاه کردن: نگاه به اطراف

نوع دیگر از زبان چشم می تواند نگاه کردن به بالا، پایین، چپ یا راست باشد. هر کدام از این نگاه کردن ها می تواند به دلایل متفاوت باشد همچنین می تواند یکی از نشانه های زبان بدن محسوب شود. به عنوان زبان چشم و چهره، نگاه کردن به بالا می تواند نشانه تفکر، احساس خستگی، مرور خاطرات و طرح ریزی باشد. همچنین نگاه کردن به چپ نشانه فکر کردن به گذشته و یادآوری وقایع، نگاه کردن به راست نشانه انتظار برای شنیدن چیزی و نگاه کردن به پایین نشانه خجالت کشیدن، احساس گناه، احترام و … می باشد.

پلک زدن

درست است که پلک زدن ویژگی ای ارادی است اما زیادی پلک زدن اگر عادت نباشد، می تواند نوعی زبان بدن به حساب بیاید که در کنار کلام، عواطفی را نشان دهد. به طور کلی اگر پلک زدن بیش از حد باشد، می تواند نشان دهنده استرس فرد و همچنین عدم صداقت در او می باشد.

نگاه گذرا

گذرا نگاه کردن که یکی از انواع زبان چشم است، می تواند نشانگر نوعی شخصیت نیز باشد. نگاه کردن به صورت گذرا اگر تکرار نشود بی معنی خواهید بود و فقط زمانی نگاه گذرا نشان دهنده نوعی شخصیت است که فوریبوده و به صورت مدام تکرار شود. در اینصورت است که نگاه گذرا نشانگر تمایل فرد به منظره یا شخص مورد نظر است.

چشمک زدن

این نوع زبان چشم در رابطه های دوستانه دیده می شود. زمانی که فردی به شما چشمک می زند به نوعی ابراز علاقه می کند. همچنین ممکن است شما موضوعی را بشنوید که هم خودتان و هم دوستتان از آن آگاهی داشته باشند. در این زمان ممکن است شما یا دوستتان به یکدیگر چشمک بزنید. این یکی از نشانه های چشمک زدن است و به طور کلی نشانه های زیادی دارد.

سرتاپا نگاه کردن

گاها ممکن است متوجه نگاه تمام قد افراد نسبت به خودتان شوید. این نگاه معمولا به عنوان تهدید ناظر نسب به شخص مقابل است. همچنین نگاه کردن به این صورت می تواند به معنای تمایل به تسلط کامل نیز باشد.

چشم برداشتن

زمانی که مشغول تماشای چیزی هستید ممکن است در یک لحظه چشم بردارید و این موضوع می تواند عادی باشد یا معنی خاصی در زبان بدن داشته باشد. اگر عادی نباشد به معنای ناراحت شدن، ناامید شدن و … است.

نگاه به ساعت

زمانی که هنگام صحبت با فردی به ساعت نگاه می کنید، به این معنی است که تمایل به ادامه صحبت ندارد. همچنین می تواند نشانه کمبود وقت شما باشد. از نشانه های دیگر این نوع زبان بدن، غرور است.

زبان بدن لب

زبان بدن لب نیز یکی از انواع زبان بدن و زبان چهره می باشد. زبان بدن لب درافراد مختلف نشان دهنده یژگی های خاصی است. در ادامه چند نوع زبان بدن لب به همراه نشانه های آن ها را توضیح می دهیم.

زبان بدن انگشت روی لب

زبان بدن انگشت روی لب

یکی دیگر از زبان بدن صورت، زبان بدن انگشت روی لب می باشد. البته همانطور که گفتیم ممکن است افراد بنا به هر دلیل لب خود را لمس کنند که این موضوع معنی خاصی نخواهد داشت. اما اگر این کار بارها تکرار شود به معنای این است که فرد در حال تفکر عمیق است. همچنین گاها زمانی که افراد لب خود را لمس می کنند یعنی می خواهند جلوی صحبت در مورد موضوعی را بگیرند و سخنی نگویند.

زبان بدن لبخند زدن

زبان بدن صورت : لبخند زدن

همانطور که می دانیم لبخند اگر واقعی باشد نشان دهنده خوشحالی افراد است. بنابراین لبخند زدن نوعی زبان بدن یا همان زبان چهره است که نشان دهنده شادمانی و خوشحالی طرف مقابل می باشد.

نیم لبخند

زبان بدن صورت : نیم لبخند

این نوع زبان بدن نیز یکی از مهمترین زبان بدن به شمار می رود. نیم لبخند معمولا به معنای مسخره کردن یا فریب دادن فرد مقابل است. به همین دلیل یکی از نشانه های فرد دروغگو نیز هست. همچنین به معنای پرقدرت نشان دادن خود و حقیر فرض کردن افراد دیگر نیز می باشد.

لبخند مصنوعی

آموزش زبان بدن : لبخند مصنوعی

برخی مواقع افرادی را مشاهده می نمایید کم بی هیچ دلیل لبخند می زنند و از روی خوشحالی نیست، این لبخند مصنوعی یا ساختگی نام دارد. این زبان لب معمولا به دلیل نشان دادن روی خوش و مهربانی استفاده می شود و به معنای ادب و اخترام است. لازم به ذکر است که لبخند جلوی دوربین نیز همین نوع لبخند است.

لب های وارونه

زبان بدن لب ها : لب های وارونه

لب وارونه نیز یکی دیگر از انواع زبان لب می باشد. لب های وارونه معمولا زمانی نمایان می شوند که در یک مکان که افراد از هم نظر خواهی می کنند، فردی نظری ندارد و این زبان بدن را نشان می دهد که به معنای نظر نداشتن و ندانستن موضوع است.

گاز گرفتن لب بالا

گز گرفتن لب بالا؛ نوعی زبان بدن برای نشان دادن استرس و اضطراب. البته این نوع زبان بدن می تواند با نشانه های دیگری از ترس همراه باشد. به طور مثال تنگ شدن مردمک چشم نیز نوعی نشانه از ترس و اضطراب است.

زبان بدن ابرو

زبان بدن ابرو

زبان بدن ابرو انواع مختلفی دارد. به طور کلی با ابروها می توان احساسات متفاوتی رانشان داد. به طور مثال ابرو را بالاا انداختین وکمی نگه داشتن به معنای اشاره برای جلب توجه فرد مقابل است تا بتوانیم حرف خود را به طرف مقابل بزنیم. همچنین ابرو بالا انداختن به معنای ناز کردن و عدم موافقت با موضوع مورد نظر نیز هست. به علاوه ابرو بالا انداختن به صورت تک نیز به معنای تعجب، تردید یا رضایت می باشد و به موقعیت موردنظر بستگی دارد.

زبان بدن بینی

زبان بدن بینی

یکی از مهمترین زبان های بدن، دست زدن به بینی هنگام مکالمه است. در اینصورت فردی که به بینی دست می زند یا در حال دروغ گویی است یا در ذهن خود تمایل به دروغگویی دارد. توجه به این نکته ضروری است که استثناعاتی وجود دارد و این موضوع حتما به معنای دروغگو بدن فر نیست.

بیشتر بخوانید: زبان بدن افراد دروغگو

زبان بدن پایین انداختن سر

زبان بدن پایین انداختن سر

اگر فردی دچار کمبود اعتماد به نفس و افسردگی باشد، در اغلب موارد سر خود را به پایین انداخته و راه می ورند. پایینن انداختن سر به معنای خجالت زدگی نیز می باشد. در ضمن زمانی که افراد می خواهند شخصی را قضاوت نمایند، سر خود را به پایین می اندازند.

زبان بدن سر کج

زمانی که فردی عدم تهدید را می خواهد و قصد دارد به فرد مقابل خود بی خطر بودن خودرا نشان دهد، معمولا سر خود را کج می کند. به همین دلیل زبان بدن سر کج یکی از انواع زبان بدن مهم می باشد که نشان می دهد فرد تهدیدی بارای ما ندارد.

زبان بدن سر تکان دادن

همه ما می دانیم که زمان شنیدن صحبتی اگر آن حرف مورد تایید ما باشد، سرمان را تکان می دهیم. به این تریتب این زبان بدن معنی بدی ندارد و تنها به معنای تایید صحبت فرد مقابل می باشد.

زبان بدن طرز ایستادن

نحوه ایستادن نیز نوعی زبان بدن است. به طور مثال صاف ایستادن به معنای اقتدار وقدرت می باشد. زمانی که طوری بایستید که تمام روزنتان به طور مساوی روی جفت پاهایتان تقسییم شود، مفهوم اقتدار را به اطرافیان خود انتقال می نمایید. همچنین پشت مستقیم و شانه های عقب کشیده به معنای اعتماد به نفس بالا می باشد. گذاشتن دستان در جیب هنگام ایستادن نیز نشانه بی تفاوتی است. اگر زمانی که ایستاده اید گاها به عقب نگاه کنید، به معنای زمان نداشتن و دست به کمر ایستادن نیز به معنای عدم تایید حرف ها و شخصیت طرف مقابل می باشد.

زبان بدن طرز نشستن

زبان بدن طرز نشستن نیز انواع مختلفی دارد. به طور مثال نشستن با زانوهای صاف، پاهای ضربدری، مچ پاروی پای دیگر و… برخی از انواع زبان بدن طرز نشستن می باشند. زبان بدن طرز نشستن عبارتند از :

مچ پا به صورت ضربدری

زبان بدن نشستن : مچ پا به صورت ضربدری

مچ پا به صورت ضربدری یکی از انواع زبان بدن هنگام نشستن است. افرادی که هنگام نشستن مچ پاها را به صورت ضربدری روی هم می اندازند، معمولا افرادی جاه طلب می باشند. همچنین این افراد باصفا هستند و کمتر دچار ترس می شوند. به علاوه افراد با این نوع طرزنشستن، برای اهدافشان سخت تلاش می کنند، خستگی ناپذیر هستند، شنونده خوبی می بانشد واسرار خود را با کسی در میان نمی گذارند. از نظر رفتارشناسی نیز افرادی که حالت تدافعی دارند و احساس امنیت نمی کنند به این صورت می نشینند.

زانوی صاف و پای بسته

معنی زبان بدن با عکس: زانوی صاف و پای بسته

افرادی که هنگام نشستن زانوهای خود را صاف نگه می دارند، معمولا افرادی باهوش، منطقی و وقت شناس هستند. این افراد همواره نگرش مثبت داشته و نسبت به خود و مهارت هایشان اعتماد کامل دارند. این افراد همچنین صادق و مسئولیت پذر می باشند و در فرصت های شغلی معمولا موفق می شوند. همچنین اگر فردی را دیدید که به این صورت نشسته بود بدانید اعتماد به نفس و آرامش کامل دارد.

بیشتر بخوانید: زبان بدن افراد با اعتماد به نفس

زانو های دور از یکدیگر

بررسی زبان بدن: زانو های دور از یکدیگر

حال اگر افراد هنگام نشستن زانوهای خود را دور از یکدیگر نگه دارند، به این معناست که افرادی کم تحمل و عجول، مغرور، قضاوت کننده و کم بین می باشند. این افراد معمولا کمال گرا بوده و ذهن به هم ریخته و برنامه پیچیده ای دارند. اگر دیدید فردی به این صورت نشسته است مطمئن شوید که همواره نیاز به توجه و تذکر دارد و همچنین بدون کمک مادر خود یا کسی که راهنمایی نماید، نمی توانند هیچ تصمیمی بگیرند.

پاهای ضربدری

معنی زبان بدن پاها: پاهای ضربدری

پاهای ضربدری نیز نوعی متداول از زبان بدن بین افراد است. افرادی هستند که در غالب زمان ها به این صورت می نشینند. این افراد ویژگی های شخصیتی جالبی نظیر رویاپردازی، علاقه مندی به هنر،خلاق بودن و تخیلی بودن را دارند. البته از نظر رفتار شناسی نشستن با پاهای ضربدری نشانه حالت دفاعی است و افرادی که احساس ناامنی و ترس داشته باشند، معمولا به این حالت می نشینند.

مچ پا روی پای دیگر

زبان بدن با عکس: مچ پا روی پای دیگر

افرادی که هنگام نشستن معمولا مچ یک پا را روی زانوی پای دیگر قرار می دهند، افرادی با اعتماد به نفس هستند که روحیه رقابتی نیز دارند. به علاوه این افراد سلطه جو بوده و هر نظری مخالف با عقیده خود را انکار می نمایند. اگر فردی در موقعیت خاص به این صورت بنشیند، به این معناست که وقت شناسی اولویت اوست و خواهان نظم می باشد.

زانوهای نزدیک و مچ های مورب

زمانی که افراد به این صورت می نشینند، معمولا لجباز هستند و هیچ نوع انتقادی در رابطه با مسائل مربوط به خود را پذیرا نیستند. افراد با این طرز نشستن هموار تلاش دارند که اعتماد به نفس خود را حفظ نمایند و از رسیدگی به ظاهر خود کوتاه نمی آیند. با همه این مطالب در میابیم که افرادی که با این نوع نشستن روبروی ما قرار می گیرند، خط قرمزی به نام اعتماد به نفس دارند!

زبان بدن راه رفتن

آموزش زبان بدن : زبان بدن راه رفتن

شیوه راه رفتن نیز یکی دیگر از انواع زبان بدن می باشد. از طریق مدل راه رفتن شما افراد می توانند به طور نسبی در رابطه با شخصیت شما اطلاعاتی به دست آورند. به طور مثال افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند، قدم های بزرگتر برداشته و با اقتدار راه می روند. همچنین سرعت راه رفتن نیز نشانه ای از شخصیت می باشد. آرام راه رفتن نشانه مشغله فکری و کمی سریع راه رفتن گاها نمادی از اعتماد به نفس بالا می باشد. البته عجولانه راه رفتن نیز به معنای داشتن استرس و نگران بودن است.

زبان بدن دست ها

دست ها نیز به عنوان عضوی از بدن که افراد می بینند، انتقال دهنده شخصیت ما هستند. اینکه دست هایمان را در چه حالتی قرار دهیم یا فرد مقابل ما دستانش در چه حالتی قرار دارد، نشان دهنده شخصیت است و نشان می دهد که چه ویژگی های اخلاقی داریم. در ادامه برخی از انواع زبان بدن دست ها را معرفی نموده و توضیح کوتاهی ارائه می دهیم.

محکم دست دادن

معنی زبان بدن دست دادن : محکم دست دادن

یکی از مهمترین ویژگی افراد کاریزماتیک محکم دست دادن است. محکم دست دادن نشانه اقتدار و قدرت شناخته می شود. اگر با فردی مواجه شدید که هنگام دست دادن محکم دست می داد، به احتمال زیاد با شما احساس صمیمیت می کند همچنین ممکن است افراد گاها به دلیل عصبانیت نیز محکم دست بدهند.

قفل کردن دست ها در یکدیگر

زبان بدن دست ها با عکس : قفل کردن دست ها در یکدیگر

قلاب کردن یا قفل کردن دست ها در یکدیگر نیز نوعی زبان بدن دست ها محسوب می شود. افراد زمانی که نیاز به صبر و شکیبایی بیشتری داشته باشند، دست ها را در یکدیگر قفل می کنند. بنابراین زمانی که فردی درمقابل شما دستان خود را قفل کرد به این معناست که به کمی صبر احتیاج دارد.

قراردادن دست روی میز

آموزش زبان بدن : قراردادن دست روی میز

نحوه قرار گرفتن دست ها روی میز به معنای میزان آگاهی از موضوع و دانایی فرد است. به طور مثال رفتارشناسان عنوان می کنند که اگر فرد کف دست خود را روی میز قرارداد بدانید که به موضوع مورد بحث شما کاملا آگاه و مسلط است. این مورد در اکثر مواقع در آزمون های استخدامی به مصاحبه کنندگان کمک زیادی می کند.

قرار دادن نوک انگشتان روی یکدیگر

زبان بدن چیست با تصویر : قرار دادن نوک انگشتان روی یکدیگر

زمانی که انسان احساس ناامنی و اضطراب داشته باشد، ممکن است حرکاتی را انجام دهد که این اضطراب را نشان دهد. مثلا همین قرار دادن نوک انگشتان روی یکدیگر به معنای اضطراب داشتن فرد است. نشانه های دیگری نیز وجود دارند اما این مورد از زبان بدن دست ها نشانه ای شایع می باشد.

مالیدن کف دست ها به هم

معنی حالات زبان بدن: مالیدن کف دست ها به هم

یکی دیگر از نشانه های استرس، اضطراب و ناراحتی، همین مالیدن کف دست ها به یکدیگر است. گاها افراد عمدا کف دست خود را به یکدیگر می مالند تا افراد اطراف آن ها متوجه اضطراب آن ها شوند.

دست به سینه قرار گرفتن

آموزش زبان بدن با شکل: دست به سینه قرار گرفتن

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که وارد مکانی شده و در آنجا موذب باشید. در این مورد معمولا افراد دست به سینه می شود. لازم به ذکر است که دست به سینه شدن تنها یکی از نشانه های موذب بودن می باشد و این مورد نشانه های دیگری نظیر تغییر نحوه صحبت و رفتار نیز دارد.

زبان بدن گذاشتن دست ها در جیب

آموزش زبان بدن با تصویر : گذاشتن دست ها در جیب

در بیشتر مواقع ممکن است هنگام صحبت با افراد متوجه شویم که دست خود را در جیبشان قرار داده اند. اگر این کار به عادت فرد تبدیل نشده باشد، حتما به معنای عدم تمایل او به موضوع صحبت شماست. بهتر است یا موضوع صحبت را عوض کنید یا مکان را ترک نمایید تا فرد احساس بدی نداشته باشد.

گذاشتن دست ها در پشت کمر

آموزش زبان بدن : گذاشتن دست ها در پشت کمر

احتمالا برخی اوقات ورزشکاران را دیده اید که قبل از تمرین دست خود را در پشت کمر قرار می دهند یا افراد مشهور گاها این کار را انجام می دهند. توجه نمایید که قرار دادن دست در پشت کمر به معنای آمادگی فرد برای انجام وظایفش و همچنین به معنای اعتماد به نفس و باور به توانایی های شخصی است.

آیا زبان بدن زنان و مردان متفاوت است؟

درست است که زبان بدن به طور کلی برخی ویژگی های رفتاری هستند و به نظر می رسد نباید تفاوتی بین زبان بدن زنان و مردان وجود داشته باشد، اما زبان بدن در زنان و مردان متفاوت است و برخی از زبان بدن کاملا مختص خانم ها و برخی نیز مختص آقایان است. بنابراین زبان بدن زنان و مردان متفاوت است و نمی توانیم بگوییم کاملا مشابه یکدیگر هستند.

اهمیت زبان بدن

زبان بدن می توان بصورت مثبت مانند لبخند زدن، خداحافظی با دست يا منفی بصورت اخم كردن و بی اعتنايی باشد. ما معمولا به اهميت تاثير زبان بدن (Body Language) در فرآيند ارتباطات آگاه نيستيم و آن را ناچيز می شماريم . در زمان برقراری ارتباط هم فرستنده و هم گيرنده بطور ناخودآگاه علايم زبان بدن (Body Language) را ارزيابی و تفسير می كنند. تقريبا 90 درصد ارتباطات روزانه ما از طريق لحن صدا و زبان بدن صورت ميگيرد. گيرنده پيام علايم زبان بدن (Body Language) گوينده را در ضمیر ناخودآگاه تفسير می كند. بنابراين لازم است هنگام ارسال پيام به علايم زبان بدن نيز توجه كافی كنيم و هنگام برقراری ارتباط با ديگران نسبت به پيام های زبان بدن (Body Language) خودمان و تفسيری كه افراد از آن دارند آگاه باشيم.

به طور کلی زبان بدن مهم است چون:

  1. انتقال اطلاعات بدون کلام: زبان بدن به افراد امکان می‌ دهد تا احساسات، نیازها و اندیشه‌ های خود را بدون استفاده از کلمات بیان کنند. این امر به خصوص در مواقعی که کلام کافی یا ممکن نیست، مانند موقعیت‌ های اجتماعی، مذاکرات و درک و فهم یکدیگر بسیار اهمیت دارد.
  2. تقویت ارتباطات: زبان بدن می‌ تواند ارتباطات بین افراد را تقویت کند. زمانی که کلمات کافی نیستند یا در انتقال اطلاعات از روش‌ های غیرکلامی استفاده می‌ شود، زبان بدن می‌ تواند به فرد امکان بیشتری برای ارتباط مؤثر با دیگران بدهد.
  3. تبادل احساسات و اندیشه‌ ها: زبان بدن به افراد امکان می‌ دهد تا احساسات و اندیشه‌ های خود را با دقت و وضوح بیشتری انتقال دهند. این امر می‌ تواند به روابط شخصی، حرفه‌ ای و اجتماعی افراد بهبود بخشیده و درک متقابل را تسهیل کند.
  4. تأثیرگذاری بر اعتماد به نفس: شیوه حرکت کردن، نشستن و ایستادن، همچنین اشاره های صوری و غیرصوری، می‌ تواند بر اعتماد به نفس و اعتبار شخصی تأثیرگذار باشد. ارتباط قوی بین زبان بدن و اعتماد به نفس به عنوان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت فردی شناخته می‌ شود و همچنین مهمترین دلیل اهمیت زبان بدن می باشد.

بنابراین، زبان بدن به عنوان یک ابزار مهم در ارتباطات انسانی، اهمیت بسیاری دارد و می‌ تواند در فهم و ارتباط موثر با دیگران بسیار مؤثر باشد.

سخن پایانی

برای یادگیری تمام اصول زبان بدن کافیست در یک دوره آموزشی جامع شرکت نمایید. موسسه خرد به عنوان یکی از موسسات معتبر در ایران دوره ای تحت عنوان دوره آموزشی زبان بدن ارائه می دهد که مطالب این دوره کاملا جامع و کاربردی می باشند. دراین دوره موارد بسیاری را در رابطه با زبان بدن می آموزید. توجه نمایید که دوره زبان بدن موسسه خرد هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری برگزار می شود و در این موضوع شما حق انتخاب دارید. دوره زبان بدن دارای مدرکی معتبر و قابل ترجمه می باشد. برای اینکه اطلاعات کامل تری در رابطه با دوره زبان بدن به دست آورید و بتوانید به سرعت در آن ثبت نام نمایید، لینک زیر که حاوی اطلاعات و روش ثبت نام دوره زبان بدن می باشد را ارائه داده ایم :

4.5/5 - (2 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *