کنترل پروژه با نرم افزار های primavera و MSP


تعريف پروژه

مجموعه تلاش هاي م قتو ي براي تحقق يك تعهد در ايجاد يك محصول يا ارائه خدمات مشخص ميباشد.

مجموعه اي از فعاليته ف ال ا براي دستيابي به منظور خاص يا هدف خاص انجام ميگيرد.

مجموعه اقدامات و عمليات خاص كه داراي روابط منطقي با يكديگراست بوده و براي نيل به هدف يا اهداف معيني انجام ميشود.

فعاليت : كوچكترين جزء عملياتي تشكيل دهنده يك پروژه را گويند. مثلاً جوش كاري،  اجرای آسفالت، اجرای فنداسیون، … در يك پروژه سازه گويند. اين زمان ميتواند كم يا زياد باشد اما صفر يا بي نهايت ممكن مدت فعاليت : مدت زمان انجام يك فعاليت در پروژه را مدت فعاليت نيست.

برای شرکت در دوره کنترل پروژه با نرم افزار Primavera کلیک کنید

منابع: به كليه امكانات و وسايلي گفته ميشود كه براي انجام آن فعاليت مورد نياز است. كه به سه دسته عمده تقسيم ميشوند:

  • منابع انساني
  • ماشين آلات و تجهيزات
  • مواد و مصالح

پروژه اجرايي:

همانند احداث پااليشگاه، احداث سد ، احداث ساختمان و

پروژه مطالعاتي وتحقيقاتي:

همانند مطالعه توجيه اقتصادي يک پروژه،مطالعات اجتماعي وفردي يک منطقه يا شهر و

پروژه خدماتي :

همانند زيبا سازي شهر، بهبود ترافيک،دفع زباله و…

ويژگي های پروژه

  •  موقتي بودن
  •  داراي هدفي اهداف تعيين شده مي باشد.
  •  همواره محدوديت هايي به پروژه اعمال مي شوند.
  •  داراي چرخه حيات مي باشد.
  •  هر پروژه پديدهاي يکتا است.
  •  همواره با عدم قطعيت همراه است.

برای شرکت در دوره کنترل پروژه با نرم افزار MSP کلیک کنید 

پروژه چيست ؟ مديريت و كنترل پروژه به چه معناست ؟

 در زبان هاي گوناگون و حتي در سازمانهاي مختلف هر کشور در مورد واژه هاي برنامه ، طرح يا پروژه ، اختلافات لغوي ، معنايي و قانوني وجود دارد ؛ از اين رو چهارچوب آنان روشن و آشکار نيست و گاه به جاي يکديگر نيز استفاده ميشوند .  آرمان ها و اهداف تعيين شده حکومت در سطح برنامه ريزي بلندمدت يا استراتژيک ، برنامه  ناميده ميشود که اين برنامه ها داراي اهداف کيفي ميباشند . مانند برنامه توسعه صنايع شيميايي ، برنامه توسعه شبکه راه هاي کشوري ؛ دستيابي به اين اهداف و آرمانها در يک فاصله زماني بلندمدت که معمولا بين ده تا بيست وپنج سال است ، امکانپذير ميباشد . پس از اينکه برنامه ها در سطح برنامه ريزي بلندمدت مشخص گرديدند ، هر برنامه در سطح برنامه ريزي ميان مدت يا تاکتيکي توسط مديريت طراز اول يا سيستم اجرايي کشور به مجموع هاي از طرح ها يا برنامه هاي اجرايي تفکيک ميشود که شامل مجموعه اي از تصميمات مقطعي يا اجرايي هستند که ظرف پنج تا ده سال آينده بايد اجرا و به نتايج موردنظر برسند .  هر طرح در سطح برنامهريزي کوتاهمدت يا اجرايي توسط واحدهاي ستادي يا سطوح مديريت مياني نظام اجرايي کشور به مجموعه کارها و عملياتي که آن را پروژه مينامند ، تبديل و تقسيم ميشود .

تعريف برنامه ريزي:

 فرآيند برنامهريزي ، تعيين توالي و توازي فعاليتهاي الزم براي اجراي يک پروژه با در نظر گرفتن زمان مورد نياز براي اجراي هر فعاليت و کيفيت تعيين شده براي آن فعاليت است .

تعريف کنترل پروژه:

 کنترل پروژه فرايندي است در جهت حفظ مسير پروژه براي دستيابي به يک تعادل اقتصادي موجه بين سه عامل هزينه ، زمان و کيفيت در حين اجراي پروژه ، که از ابزار و تکنيک هاي خاص خود در انجام اين مهم کمک ميگيرد . در واقع کنترل ، اجراي دقيق و کامل برنامه تدوينشده براي پروژه است ، بگونهاي که هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخيص علل و طرح اقتصادي ترين فعاليتها ، پروژه را به نزديکترين حالت ممکن در مسير اوليه و اصلي خود بازگرداند .

برای شرکت در دوره کنترل پروژه با نرم افزار MSP کلیک کنید 

كاركرد مديريت پروژه در چيست ؟

همانگونه که در گام هاي پيشين بيان کرديم ، مديريت پروژه مجموعه ابزارهايي براي برنامهريزي و هدايت پروژه به سوي اهداف موردنظر است ؛ اين اهداف بر پايه رضايت مندي مشتري و توجه به سه عامل زمان ، کيفيت و هزينه استوارند . در نگاه اول ممکن است ابزارها و روشهاي مورد استفاده در مديريت پروژه زايد ، زمان بر و هزينه زا باشند ، اما بايد توجه داشت که مديريت پروژه تنها راهي است که ميتواند شما را از انجام به موقع پروژه مطمئن سازد . مديريت پروژه راهيست براي استفاده مناسب از انسان ، ماشين و پول در راستاي اجراي درست و به هنگام يک کار نو ، کاري که بايد در همان اولين اجرا درست انجام شود . مديريت پروژه يا مديريت بر مبناي پروژه ، روش کارايي در مديريت ، براي برخورد با کارهاي نو و ايجاد توازن در توجه به محدوده پروژه ، هزينه و کيفيت در قالب زمان و در محيطي مملوء از ريسک است . هدف از آموزش مديران پروژه توانمندسازي آنان در برابر مشکلات پروژه و آمادهسازي آنها براي ورود به فضاي جديد و ناشناخته پروژه است

 

فنون مديريت پروژه سوالات زير را پاسخ ميگويند :

  •    چگونه ميتوان کارهاي الزم براي اتمام موفقيتآميز پروژه را تعريف کرد ؟
  •    مدت زمان اجراي پروژه چقدر خواهد بود و چه هزينهاي در بر خواهد داشت ؟
  •    چگونه ميتوان گروه مناسب کاري براي اجراي پروژه ايجاد نمود ؟
  •    چه مقدار کار و وظايف را بر عهده يک نفر ميتوان گذاشت و چگونه ميتوان از اجراي آن اطمينان يافت ؟
  •    چگونه ميتوان انگيزه کاري را در بين افراد يک گروه زنده نگه داشت ؟
  •    چگونه بايد با افزايش هزينه ها برخورد کرد ؟
  •    آيا بودجه و هزينه تحت کنترل است ؟
  •    در چه مواقعي و کجا ، پروژه در معرض شکست قرار ميگيرد ؟
  •    براي اطمينان از انجام به موقع کارها چه بايد نمود ؟
  •    آيا ميتوان تشخيص داد که پروژه واقعا بر روي برنامه حرکت ميکند يا خير ؟

برنامه ريزي، بر روي تعيين اهداف و جهت ها متمرکز است و كنترل، کارها را به سمت آن هدف و جهت ها هدايت ميکند. برنامه ريزي، منابع را به فعاليتها تخصيص ميدهد و كنترل، براي استفاده مؤثر و مناسب از منابع کوشش ميکند.  برنامه ريزي، عواملي مثل نوع فعاليت، حجم و اندازه فعاليت، مدت زمان اجرا، منابع مصرفي و… را براي فعاليت ها پيش بيني ميکند  كنترل پروژه در عمل آنها را تدقيق ميکند. برنامه ريزي، انگيزه لازم را به منظور دستيابي به اهداف تعيين شده در کارکنان ايجاد ميکند و كنترل، در صورت نيل به اهداف، برای تشويق آنها مورد استفاده قرار ميگيرد.

برای شرکت در دوره کنترل پروژه با نرم افزار Primavera کلیک کنید

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *