مدیریت منابع انسانی چیست ؟

مدیریت منابع انسانی (Human resource management) عبارت است از فرایند کار کردن با افراد، به طوری که این افراد و سازمان‌شان به توانمندی کاملی دست پیدا کنند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط لازم باشد. در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت  اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی است. به عبارتی مدیریت منابع انسانی تابعی در سازمان است که عملکرد کارکنان را در خدمت‌رسانی به اهداف استراتژیک کارفرما، به حد اعلاء می رساند. مدیریت منابع انسانی به دنبال یافتن چگونگی مدیریت افراد در سازمان‌ها، با تمرکز بر سیاست‌ها و سیستم‌ها می‌باشد. واحدها و بخش‌های مدیریت منابع انسانی، خصوصاً مسئول عده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و پاداش و جزا می‌باشد. همچنین مدیریت منابع انسانی به روابط صنعتی توجه بسیار دارد، که همان تعادل در اعمال سازمانی با قوانین ناشی از بحث‌های بین کارکنان و مدیران و قوانین دولتی می‌باشد.

مدیریت منابع انسانی

در شرکت های تازه تاسیس وظایف مربوط به مدیریت منابع انسانی به وسیله متخصصان آموزش دیده اجرا می‌شود. در شرکت‌های بزرگتر، یک گروه تمام کارآمد، با داشتن کارکنانی متخصص در وظایف مختلف منابع انسانی و رهبری وظیفه‌شناس که در تصمیم گیری استراتژیک در کسب وکارنقش دارند، خود را وقف اجرای قوانین می‌کنند. به منظور آموزش کارکنان، موسسات تحصیلات عالی،  انجمن‌های تخصصی، خود شرکت‌ها برنامه‌هایی برای مطالعه ایجاد شده اند، که به وظایف این بخش اختصاص دارد. در واقع مدیریت منابع انسانی با علومی چون مدیریت رفتار، روانشناسی صنعتی یا کار، اقتصاد نیروی انسانی، آمار و کامپیوتر ارتباطی تنگاتنگ دارد. مدیریت منابع انسانی باید قادر باشد برای سازمان‌ها ارزش‌آفرینی کند. تمام شرکت‌ها می‌کوشند تا ترک خدمت کارکنان را کاهش دهند و آگاهی آنان را ارتقاء بخشند. بخش مدیریت منابع انسانی تلاش می‌کند تا با پیشنهاد دادن مزایای جذاب به کارکنان، خطر از دست دادن آگاهی را کاهش دهند.

مديريت منابع انساني معطوف به سياست‌ها، اقدامات و سيستم‌هايي است كه رفتار، طرز فكر و عملكرد كاركنان را تحت تأثير قرار مي‌دهند و عبارتست از رويكردي استراتژيك به جذب، توسعه، مديريت، ايجاد انگيزش و دست‌يابي به تعهد منابع كليدي سازمان؛ يعني افرادي كه در آن هستند چهار وظيفه جذب، توسعه، ايجاد انگيزش و نگهداشت منابع انساني را برعهده دارند و به طور کلی مديريت منابع انساني به معنی مديريت كاركنان سازمان است.

مقصود از مديريت منابع انساني سياست‌ها و اقدامات مورد نياز براي اجراي بخشي از وظيفه مديريت میباشد كه به جنبه‌هايي از فعاليت‌ كاركنان بستگي دارد، به ويژه براي كارمنديابي، آموزش دادن به كاركنان، ارزيابي عملكرد، دادن پاداش و ايجاد محيطي سالم و منصفانه براي كاركنان سازمان. براي مثال اين سياست‌ها و اقدامات دربرگيرنده موارد زير مي‌شود:

  • تجزيه و تحليل شغل (تعيين ماهيت شغل هر يك از كاركنان)
  • برنامه‌ريزي منابع انساني و كارمنديابي
  • گزينش داوطلبان واجد شرايط
  • توجيه و آموزش دادن به كاركنان تازه استخدام
  • مديريت حقوق و دستمزد (چگونگي جبران خدمت كاركنان)
  • ايجاد انگيزه و مزايا
  • ارزيابي عملكرد
  • برقراري ارتباط با كاركنان (مصاحبه، مشاوره و اجراي مقررات انضباطي)
  • توسعه نيروي انساني و آموزش
  • متعهد نمودن كاركنان به سازمان

مؤسسه خرد ، ضمن بهره برداری از برترین اساتید کشور در حوزه های مدیریتی، اقدام به ارائه کارگاه آموزشی مدیریت منابع انسانی HRM نموده است.در انتهای دوره نیز امکان اخذ مدرک مدیریت منابع انسانی دارای مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون پرداخت وجه برای شرکت کنندگان مقدورمی باشد.

اولین امتیاز را ثبت کنید
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *